افتادگی پلک ناشی از افزایش سن در سنین بالای 45سالگی از طریق جراحی قابل درمان است

رفع افتادگی پلک با تیغ جراحی

آیا می‌دانید چرا پلک چشم برخی افراد، پف‌آلود یا افتاده است؟ علت افتادگی پلک بالا به عدم کارکرد خوب عضله پلک بالا بازمی‌گردد. افتادگی پلک چشم از آن دست عوارضی است که علاوه بر مشکل زیبایی با عوارض و اختلالات بینایی نیز ممکن است همراه باشد. به بیان دیگر، در فرم خفیف بیماری، افتادگی پلک در حد بالای مردمک چشم است، ولی در موارد شدیدتر، افتادگی پلک منجر به پوشاندن قسمتی از مردمک شده به طوری که میدان بینایی فوقانی را کاهش می‌دهد.
کد خبر: ۱۱۰۳۲۷۶

جالب است بدانید افتادگی پلک در نوزادان و کودکان نیز وجود دارد که می‌تواند منجر به تنبلی چشم شود، اما افتادگی پلک بزرگسالان ناشی از افزایش سن است که معمولا در سنین بالای 50 ـ 45 سال رخ می‌دهد و در بیشتر موارد با پف پلک و افتادگی ابرو همراه است که نیاز به جراحی پف پلک بالای چشم (بلفاروپلاستی) یا لیفت ابرو دارد.

اگر شما هم از این که پلک پشت چشم‌تان افتاده است، احساس ناراحتی می‌کنید گفت‌وگوی ما را با دکتر محسن بهمنی کشکولی، فوق‌تخصص جراحی زیبایی چشم بخوانید.

رفع افتادگی پلک برای چه کسانی و در چه شرایطی؟

گاهی، افتادگی ابرو و پلک ناشی از ارث است که در چنین شرایطی بالای 18سالگی که رشد صورت کامل شده باشد از طریق جراحی قابل رفع است، اما اگر این عارضه ناشی از افزایش سن باشد در سنین بالای 45 سالگی از طریق جراحی لیفت پیشانی یا پلک درمان می‌شود.

خوشبختانه اثرات درمانی جراحی افتادگی پلک به طور دائمی باقی می‌ماند، گرچه به طور کلی هر ده تا 12 سال یک افت در صورت همه افراد ایجاد می‌شود و قطعا در ناحیه جراحی نیز چنین اتفاقی می‌افتد.

جراحی پلک چگونه؟

در افتادگی پلک بزرگسالان عمل جراحی افتادگی پلک (با یا بدون بلفاروپلاستی) صورت می‌گیرد که اکثرا تحت بی‌حسی موضعی توسط جراح پلک (جراح پلاستیک چشم) انجام و از امواج رادیویی برای برش پوستی استفاده می‌شود.

در افتادگی پلک ناشی از افزایش سن اغلب نیاز به عمل جراحی پف پلک بالا (بلفاروپلاستی) به روش امواج رادیویی یا جراحی زیبایی چشم مثل لیفت آندوسکوپی ابرو یا کشیدن چشم نیز وجود دارد.

البته چشم‌پزشکان ایرانی روش جدیدی در جراحی افتادگی پلک در سال 2005 میلادی به دنیای پزشکی معرفی کردند که عوارض جانبی روش‌ معمول را ندارد و در آن، فرآیند ترمیم ناحیه تحت عمل با سرعت بیشتری صورت می‌گیرد.

عوارض بلفاروپلاستی چه می‌تواند باشد؟

گرچه عوارض ناشی از جراحی پلک چشم را می‌توان با معاینه کامل چشم تا حد زیادی از بین برد، اما در موارد نادری نیز مشکلاتی از کوری به دلیل خونریزی بافت پشت چشم، دوبینی، صدمه به عضلات حرکت‌دهنده چشم و حالت خیرگی و گرد شدن چشم نیز به دنبال جراحی اتفاق می‌افتد. همچنین در موارد معدودی نیز صدمه به غده اشکی و ساختمان اشکی چشم ممکن است روی دهد.

برای جراحی زیبایی صورت چه سنی مناسب است؟

جراحی زیبایی ارتباطی با سن افراد ندارد. ‌برخی مشکلات یا ناهنجاری‌ها ناشی از تغییر سن هستند که ازجمله آنها می‌توان به شل‌شدن پوست اشاره کرد که معمولا بعد از 35 تا 40 سالگی مشاهده می‌شود.

اما برخی اشکالات به صورت ژنتیک وجود دارد، به عنوان مثال برخی ابروهایشان بسیار به چشم‌شان نزدیک است و افتادگی دارد. برخی دیگر پیشانی‌شان چین‌های عمیق دارد. برخی پف ارثی چشم دارند. این افراد در همان سنین پایین مراجعه می‌کنند. این اعمال بعد از 20 سالگی شروع می‌شود. البته در این صورت انجام عمل جراحی احتیاط‌های خاص خودش را می‌طلبد.

اعمال جراحی در سنین جوانی با جراحی در سنین بالای 50 سالگی تفاوت دارد، اما اینگونه نیست که سن، منعی برای انجام عمل زیبایی صورت محسوب شود.

چه کسانی باید با پلک افتاده بسازند؟

یک معاینه عمومی فرد نشان می‌دهد آیا داوطلب جراحی افتادگی پلک در زمره افرادی است که منع این نوع جراحی را دارد یا خیر. این دسته افراد کسانی هستند که بیماری تیروئید چشمی یا بیماری‌های روماتیسمی دارند که تا رفع بیماری‌شان مجاز به این نوع جراحی نیستند. همچنین کسانی که بیماری‌های فعال خود ایمنی و عفونی دارند یا داروهای خاص رقیق‌کننده خون مصرف می‌کنند باید کنترل شوند تا خطر خونریزی پشت چشم در آنان در حین جراحی به حداقل برسد.

از سوی دیگر اگر فرد سندرم خشکی چشم دارد یا نباید این نوع جراحی را انجام دهد یا باید متناسب با میزان خشکی و تخلیه اشکی وی تصمیم به این نوع جراحی گرفته شود. بی‌شک معاینه چشمی و ساختمان اطراف چشم بسیار مهم است تا این نوع جراحی به نفع بیمار تمام شود. حتما متخصص چشم باید بیمار را معاینه کند تا از عوارض جراحی پلک چشم جلوگیری شود.

منظور از جراحی غیرمتعارف چشم چیست؟

متاسفانه تبلیغات نادرستی که از سوی برخی پزشکان انجام می‌شود باعث شده تعداد متقاضیان انجام جراحی‌های غیرمتعارف و غیرعلمی افزایش یابد.

مراجعانی که می‌خواهند چشمشان به حالت گربه‌ای در بیاید یا درشت شود یا رنگ چشمشان تغییر کند. هیچ یک از این اقدامات مورد تأیید مجامع علمی نیست و این جراحی‌ها اصلا تأیید نمی‌شود. این کارها باعث آسیب شدید و برگشت‌ناپذیری به چشم می‌شود.

پونه شیرازی

دانش و سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها