چهار دستاورد جدید فناوری رسانه کشور در مراسم اختتامیه چهاردهمین اجلاس سراسری فناوری صدا و سیما با حضور رئیس رسانه ملی رونمایی شد.
کد خبر: ۱۱۰۲۵۶۶

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، دکتر علی‌عسکری رئیس سازمان صداوسیما پیش از آغاز مراسم اختتامیه چهاردهمین اجلاس سراسری فناوری رسانه ملی ضمن بازدید از غرفه‌های نمایشگاه این اجلاس از 4 عدد از جدیدترین دستاورد‌های صنعت رسانه کشور رونمایی کرد.

سامانه تلویزیون اجتماعی برای بهره‌برداری در رژی پخش، استودیو‌های برنامه و پیش تولید، فرستنده دیجیتال تلویزیونی 6kw برای استقرار در ایستگاه پرقدرت تلویزیونی برج میلاد، طراحی و ساخت آنتن پارابولیک با کاربری ارتباط لینک‌های مایکروویو پرسرعت بین مراکز و ایستگاه‌های فرستنده و تقویت‌کننده sspbku –band با توان 250 وات با کاربری استفاده در ارسال ماهواره‌ای از دستاورد‌هایی بودند که در این مراسم رونمایی شد.

اهمیت بومی کردن دانش فنی در کنار هوشمندسازی

قائم‌مقام سازمان صداوسیما چهاردهمین اجلاس سراسری فناوری رسانه را نمایشگاهی از اهداف استراتژیک رسانه ملی برای مشخص کردن
خط مشی آینده سازمان دانست.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، حجت‌الاسلام و المسلمین رمضان موسوی مقدم با اشاره به شعار «رسانه هوشمند، رسانه آینده» در چهاردهمین اجلاس سراسری فناوری رسانه گفت: در این دوره از اجلاس، اهداف و استراتژی‌های رسانه ملی کاملا مشهود و دربرگیرنده مفاهیمی است که می‌تواند خط مشی آینده سازمان را تعیین کند.

وی تاکید کرد: سرعت و شتاب فناوری در همه عرصه‌ها به گونه‌ای است که هرچه تلاش کنیم باز نیاز به طرحی نو و تلاش مضاعف داریم و این اتفاق فقط منحصر به ما نیست بلکه مهم‌ترین دغدغه رسانه‌های جهان نیز است.

موسوی مقدم با اشاره به مولفه‌هایی که اکنون فضای رسانه‌های نوین را تحت تاثیر قرار داده است، یادآور شد: مهم‌ترین مولفه تاثیرگذار در این میان فشردگی در همه عرصه‌ها از جمله فشردگی در زمان، فشردگی در مکان و فشردگی در فضاست که مسیر آینده فناوری رسانه را تعیین کرده است.

قائم‌مقام سازمان صداوسیما با اشاره به ویژگی هوشمندسازی بیان کرد: وقتی صحبت از هوشمندسازی می‌شود یعنی ارائه محتوا و خدمات بر بسترهای رسانه‌های نوین به شکل هوشمند و این نکته بخشی از ضرورت رسانه‌های نوین و فضای فنی معاونت توسعه و فناوری‌های نوین است که امیدواریم سازمان در این مسیر گام‌های رو به جلو بردارد.

وی با اشاره به نیاز بومی کردن دانش فنی تاکید کرد: یکی از اهتمام‌های ویژه این معاونت تاکید بر بومی کردن دانش فنی و همراهی با شرکت‌های دانش‌بنیان و اتکا به تولیدات داخلی است که در این حوزه نیز روند خوبی داشته‌ایم و یکی از موفقیت‌های رسانه ملی را باید در این خوداتکایی مشاهده کنیم.

ضرورت حمایت از محصولات دانش‌بنیان

در همین حال، معاون توسعه و فناوری رسانه ملی حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و مبتکران و مهندسان عرصه فنی را در امور رسانه خواستار شد.

رضا علیدادی، معاون توسعه و فناوری سازمان صدا و سیما که به‌مناسبت برگزاری چهاردهمین اجلاس سراسری فناوری رسانه به استودیوی خبر شبکه یک سیما آمده بود، ضمن تاکید بر دستیابی مهندسان داخلی بر تولید پیشرفته‌ترین تجهیزات رسانه بر حمایت از این تلاش‌ها تاکید کرد .

وی گفت: این معاونت تا کنون توانسته است بخش زیادی از تجهیزات مورد نیاز خود را برای توسعه امو رسانه از چرخه تولید گرفته تا انتقال و توزیع به همت متخصصان و مهندسان داخلی تامین کند، اما این تلاش‌ها نیازمند حمایت است تا متخصصان این عرصه، علاوه بر رونق بخشیدن به فن بازار داخلی، جذب شرکت‌های خارجی نشوند.

کسب جایگاه مناسب در عرصه جهانی

رئیس مرکز تولید و فنی سیما تاکید کرد: توجه به زیرساخت‌های فنی از ملزومات اثرگذار در تولید برنامه‌های سیماست.

مجید شعبان‌پور برگزاری اجلاس سراسری فنا‌وری رسانه را فرصت مناسبی برای گروه‌های تولیدی دانست تا ضمن تبادل نظر در خصوص ابزارهای تولید به تولید و انتشار اقدام کنند و گام موثری در ارتقای کیفی برنامه‌سازی بردارند.

وی افزود: با توجه به رسالت مهم و تاثیرگذار رسانه ملی در عرصه تولید، باید در عرصه رقابت‌های جهانی جایگاه مناسبی داشته باشیم تا با تولید برنامه‌های با کیفیت، مخاطب را در انتخاب درست کمک کنیم و این مهم در سایه توجه به ملزومات نوین فنی و به‌روز کردن ابزار تولید میسر خواهد شد. قطعا اجلاس چهاردهم تاثیر بسزایی در ارتقای کیفیت و بالا بردن جذابیت بصری در برنامه‌های تولیدی سیما خواهد داشت و انتقال تجربیات ارزنده فنی و برگزاری نشست‌های تخصصی مهم‌ترین عنصر در این اجلاس به شمار می‌آید.

شعبانپور گفت: آنچه در این عرصه برای ما اهمیت دارد، توجه به فناوری‌های روز و تحلیل‌های محتوایی در ارتباط با ابزارهای روز تولید است از این رو منتظریم نتایج این گردهمایی را در یک بسته‌بندی قابل قبول و جذاب مشاهده کنیم و حرکت رو به رشد و توسعه رسانه ملی را شاهد باشیم.

حس غرور با تکیه بر فناوری‌های داخلی

در حاشیه چهاردهمین اجلاس سراسری فناوری رسانه که در مرکز همایش‌های سازمان صدا و سیما برگزار شده، نمایشگاهی از دستاورد‌های مهندسان و مبتکران داخلی بویژه مهندسان فنی صدا و سیما برپا شده و شرکت‌کنندگان در این همایش بزرگ علمی- تخصصی در بازدید از این نمایشگاه با جدیدترین فناوری‌های دنیا در زمینه رسانه آشنا شدند. چند نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بازدید از این نمایشگاه از پیشرفت‌های حاصل شده در این زمینه ابراز خرسندی کردند.

ابوالفضل حسن‌بیگی، نماینده مردم دامغان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس شورای اسلامی در خصوص کیفیت نمایشگاه گفت: برپایی نمایشگاهی که به دستاوردهای فنی رسانه ملی اشاره می‌کند از دو وجه قابل تامل است: نکته اول توجه به حفظ وضع موجود و برابری و رویارویی با فناوری روز دنیا و اهتمام به حضور بموقع در فضای رسانه‌های نوین است که حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در فضای IPTV و شرکت‌های پیام‌رسان، تاکیدی بر این اهتمام بود. نکته دوم که برای من نیز قابل توجه بود، ارائه محصولاتی بود که یا در مرحله تولید بود یا مراحل رونمایی و آزمایشی‌ را سپری می‌کرد که در هر دو صورت نشان از امیدواری به آینده فناوری‌های صوت و تصویر داشت.

احمد همتی، نماینده سمنان و سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: در بازدیدی که از نمایشگاه خودکفایی صنعت رسانه داشتم از این توجه و توانمندی خوشحال شدم و آن را اعتباری برای رسانه ملی و نظام اسلامی می‌دانم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها