درباره سریال «سایه روشن»

لایه‌های پنهان یک جنایت

مجموعه‌های پلیسی با قابلیت زیاد ایجاد جذابیت در نحوه تولید و موضوع همیشه پرطرفدارند و مخاطبان زیادی دارند. هر چه پیچیدگی داستان و رازهای سر به مهر بیشتر باشد، بیننده را بیشتر برای دیدن ترغیب می‌کند. سریال سایه روشن که هم‌اکنون از شبکه سه سیما پخش می‌شود، مجموعه‌ای جنایی ـ پلیسی است که داستان آن در لندن اتفاق می‌افتد. داستان از زمانی آغاز می‌شود که یکی از تبهکاران پس از آزادی از زندان به قتل می‌رسد و همزمان پلیس و دیگر تبهکاران در جست‌وجوی علت قتل این زندانی هستند. رازی در این ماجرا نهفته است که آشکار شدن آن خطرات زیادی به همراه دارد؛ رازی که فاش شدن آن پای بسیاری از مقامات را به میان می‌کشد.
کد خبر: ۱۱۰۲۱۱۵

سریال سایه روشن در هشت قسمت، سال 2011 از شبکه بی.بی.سی به نمایش درآمد. زمانی‌که خبر ساخت این سریال مطرح شد، مسئولان شبکه بی.بی.سی عنوان کردند، قرار است سریالی با الهام از مجموعه موفق دهه 1980 ـ سریال لبه تاریکی ـ ساخته شود. هیو بلیک خالق، نویسنده و کارگردان 45ساله سریال در این باره به گاردین گفت: سریال‌های شاخص دهه 1980 همواره مد نظر بوده و من اگر چه تصمیم به تکرار آنها نداشتم، اما سریال سایه روشن را با الهام از آنها ساختم.

سریال با مرگ هاروی راتن آغاز می‌شود؛ مجرمی که با عفو از زندان آزاد می‌شود و مرگ او پرونده‌ای پیچیده را به وجودآورده است؛ پرونده‌ای که کارآگاه جونا گابریل، مسئول پیگیری آن می‌شود. در ادامه تحقیقاتش در حالی که از مرگ راتن سرنخ‌هایی به دست آورده است، دستور می‌رسد پرونده را پیگیری نکند، اما گابریل برای روشن شدن پرونده به تحقیقاتش ادامه می‌دهد.

سریال سایه روشن با واکنش‌های متفاوتی از سوی منتقدان روبه‌رو شد، به گونه‌ای که روزنامه تلگراف با این تیتر که «سایه روشن: شکست یا پیروزی؟» مقاله‌ای را در مورد این تریلر که به دست‌های پنهان دسیسه‌گران و تبانی و توطئه‌های افراد پشت پرده می‌پردازد، به چاپ رساند. نویسنده از یک سو این سریال را بهترین سریال بی.بی.سی از زمان پخش لبه تاریکی می‌داند و از سوی دیگر موفق نبودن آن در جلب تماشاگر تلویزیونی را ناشی از ضعف در شخصیت‌پردازی دانسته است. سریال سایه‌روشن شروع خوبی ندارد، اما در انتها و بخصوص در قسمت آخر بیان برخی واقعیت‌ها بیننده را غافلگیر می‌کند.

کــریستـــوفــر اکلستون، چیوتل اجیوفور و لزلی شارپ چهره‌های معروف و بازیگران نقش‌های اصلی سریال هستند. چیوتل اجیفور، بازیگر نقش گابریل متولد 1977 انگلستان و اصالتا اهل نیجریه است. بسیار جوان بود که استیون اسپیلبرگ او را برای بازی در فیلم آمیستاد دعوت کرد و او برای نخستین بار، بازی در سینما و در کنار بزرگانی چون مورگان فیمن و آنتونی هاپکینز را تجربه کرد. 2012، فرزندان انسان، گانگستر آمریکایی و همچنین فیلم برنده اسکار 12 سال بردگی از فیلم‌های معروف اجیفور هستند. دیگر بازیگر و چهره شناخته شده این سریال کریستوفر اکلستون، بازیگر نقش جوزف بدی است که در انگلستان به دلیل بازی در سریال دکتر هو چهره‌ای شناخته شده و معروف است.

هیو بلیک کارگردان و تهیه‌کننده سریال سایه‌روشن در جلوی دوربین نیز با بازی در فیلم‌هایی چون بتمن و کریستوف کلمب تجربه بازیگری دارد، اما در سال‌های اخیر، عمده فعالیت‌هایش پشت دوربین بوده است. وی هم‌اکنون مشغول فیلمبرداری سریال جدیدی به نام جهان فراموش شده برای شبکه بی.بی. سی و شبکه نفلیکس است.

لادن بهبودی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها