رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: پیش بینی می شود در سال زراعی جاری در شرایط نرمال 570 هزار تن گندم پاییزه از مزارع استان تولید شود.
کد خبر: ۱۰۹۹۵۰۴

اسمعیل کریم زاده در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در سال زراعی جاری تاکنون در مجموع 342هزار هکتار از اراضی زراعی استان زیر کشت گندم دیم و آبی پاییزه رفته است اظهارداشت: از این میزان سطح کشت شده در حدود 83 هزار هکتار گندم آبی و 259هزار هکتار گندم دیم است .

وی از توزیع 18 هزار و 600 تن بذور اصلاح شده به زارعان در سال زراعی جاری خبر داد و اظهارکرد: همچنین در این راستا 31 هزار و 40 تن کود پاییزه در بین کشاورزان توزیع شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به کشت مکانیزه کامل در سطح 251 هزار هکتار ازاراضی زراعی استان اضافه کرد: در این زمینه 97 عدد آزمون خاک به صورت کامل و 350 عدد نیز نمونه گیری بدون میکرو انجام شده است.

کریم زاده ارقام گندم کشت شده آبی را پیشگام،حیدری، میهن و اروم و ارقام دیم کشت شده را نیز سرداری، آذر2، هما و باران عنوان کرد و افزود: در سال زراعی جاری دو هزار و 340 میلیون اعتبار سرمایه در گردش به گندمکاران استان تخصیص یافته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی به انجام پروژه های تحقیقاتی در مزارع گندم استان در راستای بهبود کیفیت محصول اشاره و اضافه کرد: در این زمینه نیز اجرای پروژه انتقال یافته های تحقیقاتی در مزارع آبی به وسعت 1500 هکتار و در مزراع دیم 74 هزار و 500 هکتار انجام گرفته است.

کریم زاده از اجرای پروژه انتخاب مشارکتی ارقام گندم آبی در دو قطعه و گندم دیم در چهار قطعه ازار اضی استان خبر داد و گفت: همچنین در حال حاضردر سطح 210 هکتار از مزارع گندم استان آبیاری میکرو تیپ و در سطح 176هزار هکتار نیز خاک ورزی حفاظتی انجام گرفته است.

وی افزود: کشاورزان باید با تجهیز اراضی زراعی به سیستم های نوین آبیاری و افزایش ضریب مکانیزاسیون و اجرای کشاورزی حفاظتی و همچنین رعایت تاریخ کشت به موقع محصول در راستای افزایش بهره وری و راندمان تولید مزارع خود اهتمام داشته باشند.

در سال زراعی جاری(95-96) از کل 800 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان 94 هزار هکتار از اراضی آذربایجان غربی به کشت گندم آبی و 268 هزار هکتار از اراضی به کشت گندم دیم اختصاص یافته بود.

سالانه به طور میانگین بیش از چهار میلیون تن محصولات زراعی معادل 70 درصد از تولیدات بخش کشاورزی استان در زیر بخش زراعت تولید می شود که گندم بیشترین مقدار را به خود اختصاص داده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها