تسلا موتورز با معرفی تسلا سِمی از سریع‌ترین و مدرن‌ترین کامیون تاریخ خودروسازی رونمایی کرد

شاهکار مهندسان آقای ماسک

با نزدیک‌تر شدن میزان آلودگی‌ها و گازهای سمی هوای کره زمین به وضع بحرانی، بسیاری از خودروسازان معتبر سراسر دنیا به سراغ سوخت‌ها و انرژی‌های جایگزین برای به کار انداختن محصولات خود رفته‌اند.
کد خبر: ۱۰۹۷۰۶۴

به این ترتیب، در حال حاضر انواع متفاوتی از خودروهای سبز و کم‌ضرر برای محیط زیست، از هیبرید که با ترکیبی از موتور احتراق داخلی و پیشرانه الکتریکی کار می‌کنند، گرفته تا خودروهای کاملا الکتریکی و بدون آلایندگی به بازار جهانی عرضه می‌شود، اما با توجه به این که خودروهای الکتریکی از انرژی تجدیدپذیر برق استفاده می‎‌کنند و هیچ گونه آلودگی برای هوای قابل استشمام کره زمین ندارند، به نظر می‌رسد آینده صنعت خودروی دنیا نیز مربوط به همین خودروها باشد. تسلا از جدی‌ترین خودروسازان دنیا در زمینه تولید خودروهای کاملا الکتریکی با فناوری ساخت بسیار بالا و مهندسی دقیق است که پیشتر با محصولاتی مثل تسلا مدل اس، تسلا رودستر و تسلا مدل ایکس در بازار جهانی حضور داشته است، اما چند روز پیش، این شرکت آمریکایی با حضور موسس و مدیرعامل آن یعنی ایلان ماسک، مرد شماره یک دنیای فناوری و مدیرعامل شرکت اسپیس‌ایکس از نخستین کامیون الکتریکی خارق‌العاده‌اش رونمایی کرد؛ خودرویی که آینده صنعت حمل و نقل سنگین دنیا را یک قدم به واقعیت نزدیک‌تر کرده و در کنار این محصول، تسلا خبر غافلگیرکننده دومی هم داشت که در ادامه دانستنی‌های بیشتری از این دو مدل خواهید خواند.

تسلا را بشناسید

تسلا یک شرکت خودروسازی آمریکایی کاملا دانش‌بنیان و تاسیس شده بر پایه علم و مهندسی است که از همان ابتدا در زمینه خودروها و دیگر وسایل نقلیه الکتریکی فعالیت می‌کرد. این خودروساز که در سال‌های اخیر با محصولاتی که به بازار جهانی عرضه کرده است،‌ چند برابر گذشته محبوب و مشهور شده، این بار قصد دارد با ارائه کامیون جدید خود، صنعت حمل و نقل جهانی را در شوک فرو ببرد! کامیونی که از هیچ پیشرانه درون‌سوزی بهره نمی‌برد، اما عملکرد خارق‌العاده‌اش برتری فاحش و قابل توجهی نسبت به بسیاری از خودروهای سنگین با موتورهای دیزلی پر سر و صدا دارد. این کامیون از نظر ظاهر بیشتر به یک کامیون مفهومی و غیرقابل تولید شبیه است، اما تسلا در نظر دارد تعدادی از آن را برای عرضه به بازار جهانی آماده کند.

نمای خارق‌العاده ظاهری

بگذارید از نمای ظاهری این خودرو شروع کنیم. سِمی (Semi) از یک طرح کاملا آینده نگرانه و مدرن بهره می‌برد که به جرات می‌توان گفت، شبیه هیچ کشنده مرسومی در بازار نیست. تیم طراحی قدرتمند شرکت تسلا با انجام آزمایش‌های فراوان و محاسبات پیچیده، طرح بسیار مدرن این کامیون را طوری توسعه داده که سِمی از آیرودینامیک‌ترین خودروهای دنیا باشد. هرچند بیشتر کامیون‌های تولیدی دنیا ضریب آیرودینامیکی مابین 0/65تا 0/7 دارند، این محصول خارق‌العاده، ضریب پسایی بسیار کمتر از آنها به نمایش می‌گذارد. اگر بخواهیم کمی دقیق‌تر بیان کنیم، ضریب درگ (پسا) اعلام شده برای این کامیون عدد 0/36است که این عدد حتی 0/02 واحد از چیزی که برای بوگاتی شیرون اعلام شده، کمتر است! به این ترتیب، سِمی کمترین میزان اصطکاک سطح بدنه با هوا را در میان کامیون‌های دنیا خواهد داشت که این مساله،‌ انقلابی در صنعت خودروهای سنگین است. البته سِمی،‌ این مهم را مدیون برخی نکات هوشمندانه طراحی از جمله فاصله حداقل بین اسب کشنده و تریلر، شیب هماهنگ شیشه جلو با تاج سقف و پوزه خودرو و حذف هرگونه فلاپ اضافی در بدنه است. لازم به ذکر است، کاهش ضریب درگ خودرو، منجر به کاهش مصرف سوخت (یا انرژی)، شتاب گیری بهتر و مسائلی از این قبیل خواهد شد.

توفان تسلا در صنعت خودروسازی سنگین

تسلا، سِمی را با اتکا به قوای محرکه الکتریکی طراحی کرده و به این ترتیب،‌ این خودرو به جای پیشرانه‌های پرسروصدا و دودزا از نیروگاه‌های مهندسی شده الکتریکی بهره می‌برد، اما شرکت سازنده، هنوز اطلاعات دقیقی درباره توان قوای محرکه این محصول منتشر نکرده و مشخص نیست، چند اسب بخار در زیر پنل‌های زیبای بدنه آن خوابیده است، ولی جثه عظیم این کامیون مدرن با اتکا به چهار موتور الکتریکی حرکت خواهد کرد. به این ترتیب،‌ هیچ گیربکسی در این خودرو استفاده نشده و رانندگان از تعویض دنده‌ مکرر آسوده خواهند بود و هر موتور، وظیفه نیرورسانی به یک چرخ را دارد. با وجود این، جالب است بدانید که سِمی قادر به ثبت رکورد صفر تا صد در مدت فقط پنج ثانیه است! البته این عدد در صورت متصل نبودن تریلر برای این کشنده ثبت خواهد شد که به این ترتیب رکورد مذکور، سِمی را به سریع‌ترین کامیون جهان تبدیل می‌کند. جالب توجه است که این رکورد برای سِمی حتی با وجود یک تریلر 36 تنی، بیش از 20 ثانیه نخواهد شد که عدد مذکور در دنیای خودروسازان صنایع سنگین، یک دستاورد خارق‌العاده محسوب می‌شود. یکی از مهم‌ترین مسائلی که خاطر رانندگان خودروهای سنگین را در عبور از مسیرهای شیب‌دار مکدر می‌کند، افت سرعت و کاهش بسیار محسوس کشش اکثر کشنده‌ها یا کامیون‌ها در سربالایی‌ها و سینه‌کش جاده‌هاست که این موضوع در سِمی نیز رفع شده است. این کامیون با اتکا به گشتاور عظیم تولید شده با موتورهای الکتریکی‌اش، در صورت به همراه داشتن یک تریلر 36 تنی، قادر به پیمایش مسیری با شیب 5 درصد با سرعت ثابت 100 کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

به گفته شرکت تسلا، با رعایت سرعت مجاز بزرگراه‌ها، سِمی قادر به پیمایش 800 کیلومتر مسیر با هر بار شارژ (در صورتی که تریلر متصل نباشد) خواهد بود که این عدد از دامنه حرکتی بسیاری از کامیون‌های دیزلی بیشتر است. باتری‌های این کامیون در صورت استفاده از ایستگاه شارژ سریع تسلا به مدت نیم ساعت، قادر به طی مسافتی حدود 640 کیلومتر خواهد بود که به این ترتیب در صورت تداوم این فناوری و گسترده شدن آن در جاده‌های سراسر دنیا، سِمی و کامیون‌های دیگری که با فناوری مشابه به بازار عرضه شوند، قادر به پیمایش مسیرهای بسیار طولانی بدون کوچک‌ترین آلایندگی و کمترین اتلاف وقت خواهند بود. امروزه بسیاری از شرکت‌های خودروسازی فعال در زمینه طراحی و تولید محصولات الکتریکی در حال توسعه سامانه شارژ بی‌سیم خودروهای الکتریکی در بزرگراه‌ها و جاده‌ها هستند که با فراگیرتر شدن این خودروها در آینده و با بهره‌گیری از این فناوری، توقف این دسته از خودروها در مسیرهای مجهز به فناوری شارژ بی‌سیم، به صفر میل خواهد کرد. تسلا غیر از این که روی سقف این خودرو از سلول‌های خورشیدی استفاده کرده، در نظر دارد، تریلرهایی با سقفی پوشیده از سلول‌های خورشیدی برای این کامیون و نیز محصولات سنگینی آماده کند که در آینده معرفی خواهد کرد.

باتری‌های این خودرو در پایین‌ترین سطح ممکن قرار گرفته‌اند و این موضوع موجب پایین آوردن مرکز ثقل و در نتیجه کاهش احتمال چپ کردن خودرو بر سر پیچ‌ها و بهبود فرمان‌پذیری آن خواهد بود. تک‌تک اعضای سیستم انتقال قدرت این کامیون با یک میلیون مایل (تقریبا یک‌میلیون و 600 هزار کیلومتر) گارانتی خرابی به مشتری عرضه می‌شود که این موضوع نشان از دقت ساخت بالای به کار رفته در محصول تسلا خواهد بود. در صورت خرابی هر موتور، موتورهای دیگر می‌توانند جور موتورهای معیوب را بکشند و به این ترتیب کامیون از کار نخواهد افتاد.

امکانات و کابین

در طرحی که چند روز پیش از سِمی به عنوان نخستین کامیون شرکت تسلا معرفی شد، خبری از پیچیدگی‌ها و دکمه‌های فراوان در داخل کابین نیست. غربیلک و صندلی راننده درست وسط کابین قرار گرفته‌ و در دو طرف غربیلک دو صفحه نمایشگر وجود دارد که تنظیمات ادوات مختلف داخلی و خارجی خودرو و همچنین نمایش نقشه و اطلاعات مورد نیاز راننده از طریق آنها صورت می‌گیرد. در جای جای بدنه این خودرو دوربین‌های کنترلی نصب شده‌اند تا دید کاملی از اطراف کامیون و تریلر به راننده ارائه شود و به این ترتیب هیچ جای نگرانی از بابت نقاط کور مرسوم خودروهای سنگین وجود نداشته باشد. سِمی در کنار جزئیات گفته شده از امکانات متعدد ایمنی و پایداری و رفاهی بهره می‌برد و سیستم رانندگی خودکار تسلا نیز برای این محصول به کار خواهد رفت که این موضوع در مسیرهای طولانی، کار را برای رانندگان سِمی بسیار آسان خواهد کرد.

قیمت

در حال حاضر، 1000 دستگاه سِمی با پیش پرداخت 5000 دلار برای هر کدام از طریق وبسایت شرکت تسلا قابل رزرو خواهد بود، اما هنوز اطلاعات دقیقی از قیمت نهایی این کامیون فوق‌ مدرن و مجهز موجود نیست. با این حال، آنچه در نهایت به دست مشتری خواهد رسید با نمونه ارائه شده در مراسم رونمایی اندکی متفاوت خواهد بود، اما شکی نیست که بسیاری از فناوری‌های وعده داده شده و مشخصات مورد اشاره برای سِمی، در نمونه تولیدی دیده خواهد شد.

اعجوبه‌ای به نام تسلا رودستر 2

در مراسم رونمایی از سریع‌ترین کامیون تسلا، یک هیولای دیگر در دنیای خودروهای اسپرت معرفی شد. تسلا رودستر 2 که نسل دوم تسلا رودستر (نخستین خودروی اسپرت برقی جهان) محسوب می‌شود، محصولی بود که در کنار سِمی معرفی شد و سر و صدای زیادی به پا کرد. این خودرو از قوای محرکه الکتریکی بهره می‌برد و ظرفیت چهار سرنشین را دارد. بیشینه گشتاور موتورهای الکتریکی تسلا رودستر 2، عدد باورنکردنی 10 هزار نیوتن متر اعلام شده است. همچنین این محصول،‌ نخستین خودروی دنیاست که به شتاب صفر تا صد کمتر از دو ثانیه یعنی 1/9 ثانیه دست خواهد یافت. این خودرو قادر به طی مسافت حدودا 400 متر در 8/8 ثانیه خواهد بود و با هر بار شارژ، مسافتی حدود 1000 کیلومتر را خواهد پیمود. در حال حاضر، 1000 دستگاه از این خودرو با پیش‌پرداخت 50 هزار دلاری برای هر دستگاه قابل رزرو است و طبق اعلام تسلا، قیمت نهایی آن حدود 250 هزار دلار (بیش از یک میلیارد تومان) خواهد بود.

معید حمیدی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها