تیم ملی پشت درهای بسته به مصاف حریفی از آمریکای جنوبی می‌رود

سرمشق بعدی ؛ ونزوئلا

ایران به عنوان اولین تیم آسیایی که بلیت حضور در روسیه را برای خود رزرو کرد، از ساعت 17:30 به وقت تهران در چهارمین بازی دوستانه خود پس از راهیابی به جام جهانی به مصاف ونزوئلا می‌رود تا بازی با تیم‌های آمریکای جنوبی را تمرین کند.
کد خبر: ۱۰۹۳۱۳۳

شاگردان کی‌روش در این بازی هم به دنبال برد هستند تا بعد از شکست دادن پاناما، دومین بازی متوالی را هم با پیروزی سپری کنند. شش سال از آخرین باری که تیم ملی، دو تیم غیرآسیایی را به صورت متوالی برد، می‌گذرد. تیم ملی در تنها دیداری که علیرضا منصوریان را به عنوان سرمربی روی نیمکت داشت، بهمن سال 1389 مقابل روسیه به پیروزی رسید و پس از آن با هدایت کارلوس کی‌روش، در نخستین بازی با هدایت این مربی پرتغالی، در تیر سال 1390 مقابل تیم آفریقایی ماداگاسکار هم به پیروزی رسید. دو پیروزی متوالی مقابل دو تیم غیرآسیایی.

ونزوئلا که در جدول ده تیمی رقابت‌های مقدماتی جام جهانی در منطقه آمریکای جنوبی دهم شد، این بار هم مثل همیشه باید رقابت‌های جام جهانی را از طریق تلویزیون دنبال کند. آنها با این حال در رنکینگ فیفا جایگاه نسبتا خوبی دارند و در مکان پنجاه و یکم دنیا هستند؛ بالاتر از تیم‌هایی چون روسیه، نروژ، اکوادور، چین، کره‌جنوبی و عربستان.

شاگردان رافائل دودامل، گرچه باز هم در راهیابی به جام جهانی محروم شدند، اما حداقل در این دو ماه اخیر ثابت کردند که پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه‌ای در فاز تدافعی داشتند. این موضوع در شش بازی آخر ونزوئلا کاملا مشهود است؛ جایی که آنها مقابل تیم‌های آمریکا، اکوادور، کلمبیا، آرژانتین، اروگوئه و پاراگوئه فقط چهار گل خوردند؛ بدون شکست و بدون خوردن دو گل در هیچ کدام از این بازی‌ها.

این همان ویژگی‌های بارزی است که کارلوس کی‌روش ماه‌ها پیش در تیم ملی ایران دمید. تیم ملی کشورمان در 9 بازی آخرش شکست‌ناپذیر بوده و به لحاظ دریافت گل خورده نیز یکی از سه تیم برتری است که جواز حضور در جام جهانی 2018 را به دست آورده.

مصاف شانزدهم

بازی با ونزوئلا، شانزدهمین رویارویی مستقیم فوتبال ایران با تیم‌های منطقه آمریکای جنوبی به حساب می‌آید. اولین بار تیم ملی با هدایت مرحوم محمد رنجبر در مسابقات جام استقلال برزیل، به مصاف اکوادور (تیمی از آمریکای جنوبی) رفت که آن بازی مساوی شد. مساوی در کل پرتکرارترین نتیجه در مصاف‌های ایران با تیم‌های آمریکای جنوبی است. در بازی رویارویی قبلی پنج بار تیم ملی فوتبال کشورمان تیم‌های آمریکای جنوبی را شکسته داده، شش بار بازی‌ها مساوی شده و چهار بار هم ایران بازنده این تقابل‌ها بوده است.

درخشان‌ترین نتیجه تاریخ دیدارهای ایران و تیم‌های منطقه آمریکای‌جنوبی، پیروزی یک بر صفر ایران مقابل برزیل در المپیک 1972 مونیخ است که با تک‌گل مجید حلوایی به دست آمد. بازی با آرژانتین در جام جهانی 2014 هم یکی از بازی‌های درخشان تاریخ فوتبال ایران است. آن بازی تا دقیقه 90 بدون گل مساوی بود که مسی با یک ضربه مهارنشدنی سد دفاعی ایران را شکست. کی‌روش علاوه بر هدایت تیم ملی در مقابل آرژانتین، در بازی دوستانه با شیلی هم روی نیمکت ایران حضور داشت و یک پیروزی ارزشمند را برای فوتبال ملی ایران به ارمغان آورد؛ دیداری که جواد نکونام و وحید امیری در آن برای تیم ملی گلزنی کردند.

از آن بازی که روز ششم فروردین سال 94 برگزار شد، بیش از دو سال و نیم می‌گذرد و تیم ملی در این مدت فقط سه بازیکن خود را از دست داده است؛ هاشم بیک‌زاده، جواد نکونام و آندرانیک تیموریان.

بقیه نفراتی که در بازی با شیلی به میدان رفتند هنوز هم در اردوی تیم ملی هستند و این بار قرار است مقابل تیمی دیگر از آمریکای جنوبی به میدان برود؛ ونزوئلا. کی‌روش در پایان این بازی لقب نخستین سرمربی تاریخ فوتبال ایران را خواهد گرفت که سه بار با تیم‌های آمریکای جنوبی روبه‌رو شده است.

نکته آخر این‌که ایران و ونزوئلا فقط یک بار سابقه رویارویی با یکدیگر را دارند. 16 سال پیش زمانی که برانکو ایوانکوویچ، سرمربی ایران بود، این دو تیم در کازابلانکای مراکش و در چارچوب جام ال‌جی به مصاف هم رفتند که ایران با یک گل حریف خود را شکست داد.

نتایج همه دیدارهای ایران و تیم‌های آمریکای جنوبی به شرح زیر است:

1972: ایران یک اکوادور یک (دوستانه ـ رنجبر)

1972: ایران یک شیلی 2 (دوستانه ـ رنجبر)

1972: ایران یک برزیل صفر (المپیک ـ بیاتی)

1977: ایران یک آرژانتین یک (دوستانه ـ مهاجرانی)

1978: ایران یک پرو 4 (جام جهانی ـ مهاجرانی)

1997: ایران یک شیلی یک (دوستانه ـ ایوویچ)

1999: ایران یک اکوادور یک (دوستانه ـ پورحیدری)

1999: ایران 2 اکوادور یک (دوستانه ـ پورحیدری)

2001: ایران یک ونزوئلا صفر (دوستانه ـ ایوانکوویچ)

2002: ایران یک پاراگوئه یک (دوستانه ـ ایوانکوویچ)

2002: ایران یک اروگوئه یک (دوستانه ـ شاهرخی)

2008: ایران یک اکوادور صفر (دوستانه ـ دایی)

2010: ایران صفر برزیل 3 (دوستانه ـ قطبی)

2014: ایران صفر آرژانتین یک (جام جهانی ـ کی‌روش)

2014: ایران 2 شیلی صفر (دوستانه ـ کی‌روش)

2017: ایران ؟ ونزوئلا ؟ (دوستانه ـ کی‌روش)

برنامه سایر بازی‌های دوستانه

گرجستان ـ بلاروس (17:30)، ارمنستان ـ قبرس (17:30)، بلغارستان ـ عربستان (20:30)، ترکیه ـ آلبانی (21)، کوزوو ـ لتونی (22)، لهستان ـ مکزیک (23:15)

ایران ـ ونزوئلا از شبکه 3 پخش می‌شود

دیدار دوستانه تیم ملی ایران با تیم فوتبال ونزوئلا و همچنین دیدارهای مهم مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه، به‌صورت زنده از شبکه‌های سه و ورزش سیما پخش خواهد شد. پیشتر گفته می‌شد این بازی به‌صورت زنده پخش نخواهد شد. امشب همچنین دیدار تیم‌های ایتالیا و سوئد که یکی از بازی‌های مهم مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه است، ساعت 23و15 دقیقه از شبکه ورزش پخش خواهد شد.

تیم ملی مقابل گربه سیاه مسی و آرژانتین

تیم ملی ایران امروز در دیدار تدارکاتی مقابل ونزوئلا قرار می‌گیرد. بعضی‌ها با توجه به نتایج مرحله مقدماتی جام جهانی در آمریکای جنوبی، این تیم را ضعیف‌ترین تیم آن قاره می‌دانند ولی نگاهی به نتایج آخر ونزوئلا نشان می‌دهد، آنها تیمی قدرتمند هستند. ونزوئلا شروع خوبی در رقابت‌های مقدماتی نداشت و در ادامه شکست مقابل بولیوی تا حدودی کارشان را تمام کرد، اما تیم بی‌انگیزه ونزوئلا، در هفته‌های آخر رقابت‌ها نتایج شگفت انگیزی به جای گذاشت. آنها به ترتیب مقابل غول‌های قاره یعنی کلمبیا، آرژانتین و اروگوئه مساوی کردند. در هفته آخر هم موفق شدند تیم ملی پرو را شکست دهد تا این تیم به پلی آف رقابت‌ها برسد. یعنی این تیم در چهار بازی آخر خود مقابل تیم‌های خوب قاره آمریکای جنوبی، یک بار هم نباخت تا نشان دهد حریف چغری است و می‌تواند برای هرتیمی دردسرساز شود. بی شک امروز هم دیدار با آنها، محکی جدی برای بازیکنان ایران خواهد بود. کارلوس کی‌روش و دستیارانش هم در روزهای اخیر فیلم چند بازی مقدماتی این تیم را تماشا کرده‌اند، ازجمله بازی با آرژانتین. ونزوئلا در مقدماتی جام جهانی گربه سیاه مسی و یارانش بود و توانست در بازی رفت و برگشت دو امتیاز از آنها بگیرد. کارلوس کی‌روش هم به بازیکنان تیم ملی گفته است: این بازی، برای ما سخت خواهد بود و محکی جدی خواهیم خورد. البته ما بازی دوستانه نداریم و همه بازی‌ها برایمان رسمی است.

رضا پورعالی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها