مسابقه «یک روز، زندگی» برای شبکه افق تولید شد

میـزبان داریـم چه میزبـانـی!

اگر مستند ـ مسابقه‌ «خانه ما» و «مهمانی فامیلی» در شبکه افق نظر شما را جلب کرده باشد، حتما مسابقه «یک روز، زندگی» هم مورد توجه‌تان قرار خواهد گرفت. این مسابقه که احتمالا بزودی از شبکه افق پخش می‌شود، مقوله سبک زندگی را در بستر یک مسابقه، طرح و ترویج می‌کند.
کد خبر: ۱۰۹۲۹۹۱

به گزارش جام‌جم، مسابقه «یک روز، زندگی» در 26 قسمت به تهیه‌کنندگی سیدمحسن حسینی و کارگردانی ابوالفضل حاجیان تولید شده که پیش از این به اتفاق هم برنامه‌های «چیستا»، «علم با طعم لذت» و «جزیره دانش» را ساخته‌اند.

مهمان مادربزرگ

«یک روز، زندگی» برشی از زندگی واقعی است که همه ما آن را تجربه کرده‌ایم؛ روزی که قرار است مهمان عزیز و مهمی از راه برسد و باید خودمان را برای پذیرایی از او آماده کنیم.

سیدمحسن حسینی با تاکید بر این که بخش نمایشی این مسابقه بر بخش مستند آن می‌چربد، درباره ساختار یک روز، زندگی توضیح می‌دهد: دو خواهر به نام‌های مینا‌خانم و مریم‌خانم با بازی مریم سرمدی و میترا حکیم‌هاشمی در همسایگی هم زندگی می‌کنند. در هر برنامه قرار است برای آنها که سن و سالی را پشت سر گذاشته‌اند و تا حدی نیاز به کمک دارند، مهمان بیاید. شرکت‌کنندگان در این مسابقه به عنوان خویشاوندان و فرزندان این دو خواهر به خانه آنها می‌آیند و در قالب دو تیم، مقدمات پذیرایی از مهمان برنامه را فراهم می‌کنند.

به گفته این تهیه‌کننده، مهمان هر مسابقه کسی نیست جز کارشناس برنامه که در پایان اطلاعاتی درباره مهارت‌های دهگانه زندگی از جمله روش‌های حل مساله و تفکر انتقادی، به مخاطبان ارائه می‌دهد.

تقسیم کار

شرکت‌کنندگان در مسابقه «یک روز، زندگی» وظایف مشخصی برعهده دارند. کارهای فنی مانند تعمیرات مبلمان، ساخت میز و کتابخانه یا اموراتی از این دست وظیفه پدرهاست. کارهای خانه و آشپزی بر عهده مادرهاست و فرزندان هر دو گروه تزئینات خانه و اسباب پذیرایی از مهمان را فراهم می‌کنند و در نهایت یکی از دو خانواده به عنوان برنده انتخاب می‌شود.

اگر چه روال اصلی مسابقه یک روز، زندگی ثابت است، اما در هر برنامه اتفاقات متفاوتی رخ می‌دهد.

حسینی در این باره توضیح می‌دهد: هر برنامه محتوای خاص خودش را دارد و هر قسمت با یک داستان متفاوت شروع می‌شود. در واقع دو خانواده شرکت‌کننده در هر مسابقه درگیر حل یک مساله می‌شوند و در طول مسابقه کارشناسان حوزه‌های مختلفی چون روان شناسی، تغذیه، مذهب و اقتصاد خانواده درباره این مساله نکاتی را متذکر می‌شوند و اتفاقات رخ داده را تحلیل می‌کنند.

خانواده مولد

طراحی بخش‌های مختلف مسابقه یک روز، زندگی هدفمند بوده و به چند نکته اساسی در سبک زندگی اشاره دارد. تهیه‌کننده این مسابقه می‌گوید: حضور مهمانان در خانه مادربزرگ‌ها اشاره‌ای است به اهمیت صله‌رحم و بخصوص تکریم مادران و بزرگان فامیل. بخش‌های مختلف مسابقه با نگاهی به مساله اقتصاد در خانواده طراحی شده و تلاش کرده‌ایم به جای شعار دادن، یک نسخه عملی و اجرایی را در اختیار تماشاگران و مخاطبانمان بگذاریم.

از نگاه این تهیه‌کننده، شعار اقتصاد مقاومتی به همت شهروندان مولد تحقق پیدا می‌کند و این مسابقه تلاش دارد راهکارهای عملی برای پرهیز از مصرف‌گرایی را در اختیار خانواده‌ها قرار دهد.

حسینی در این زمینه به روزگاری اشاره می‌کند که مادرها در خانه، ترشی و مربا می‌پختند یا دار قالی به پا می‌کردند و می‌گوید: مدرنیسم نه‌تنها این فعالیت‌ها را کمرنگ، بلکه به یک ضدارزش بدل کرده است! بسیاری از روستاییان که با دامداری و کشاورزی زندگی می‌کنند، از مولد بودن شرم دارند!

وی به اهمیت اقتصاد خرد و خانگی و کارآفرینی در خانواده اشاره می‌کند و این که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، مولد بودن نهادینه شده است.

این تهیه‌کننده درباره حضور یک کارشناس به عنوان مهمان در پایان برنامه توضیح می‌دهد: در فرهنگ ما رایج بود که گاهی از یک عالم یا دانشمند دعوت می‌شد و اهالی خانه یا چند خانواده پای حرف‌ها و درس‌های این عالم می‌نشستند. به تاسی از همین فرهنگ ما از اساتید حوزه و دانشگاه دعوت می‌کنیم که مهمان برنامه ما باشند.

زندگی با چاشنی هیجان

«یک روز، زندگی» اگرچه برنامه‌ای در ارتباط با سبک زندگی است اما به هر حال یک مسابقه است و نمی‌تواند خالی از هیجان باشد. ابوالفضل حاجیان که کارگردانی برنامه‌های متعددی از جمله مستند ـ مسابقه «سرزمین دانایی» را در کارنامه دارد، ایجاد هیجان را یکی از مهم‌ترین چالش‌های کارگردانی مسابقه «یک روز، زندگی» می‌داند.

حاجیان در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: روال عادی زندگی و رسیدگی به امورات خانه به طور معمول هیجانی ندارد. همین کارها در دل یک مسابقه تلویزیونی هم نمی‌تواند چندان هیجان‌انگیز باشد مخصوصا وقتی مسابقه راوی نداشته باشد. بنابراین باید سعی می‌کردیم به مسابقه ریتم مناسب بدهیم.

این کارگردان توضیح می‌دهد از تکنیک‌های کارگردانی و تدوین برای ایجاد ریتم پرهیجان در این سریال استفاده شده است.

آذر مهاجر

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها