در صد سالگی اعلامیه ننگین بالفور صورت گرفت

لندن، میزبان صهیونیست‌ها

ترزا می، نخست‌وزیر انگلستان شامگاه جمعه میزبان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و همراهان او در مراسمی بود که به مناسبت یکصدمین سالگرد صدور اعلامیه ننگین بالفور در ساختمان نخست‌وزیری در لندن برگزار شده بود.
کد خبر: ۱۰۹۰۳۸۴

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، در این مراسم شام علاوه بر نخست‌وزیر انگلیس، شماری از اعضای مجالس عوام و اعیان نیز شرکت داشتند. با این حال جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس که از هواداران فلسطین به شمار می‌رود، دعوت حضور در این مراسم را رد کرد، اما در عوض وزیر بازرگانی آمریکا در این نشست حاضر بود. ترزا می ‌در سخنانی گفت: ما برای نقش‌مان در خلق کشور اسرائیل مفتخریم. ما مفتخریم که امروز همراه با نخست‌وزیر نتانیاهو بایستیم و حمایتمان را از اسرائیل اعلام کنیم و ما به روابطی که با اسرائیل برقرار کرده‌ایم، افتخار می‌کنیم و درحالی که یکصد سال از صدور بیانیه بالفور می‌گذرد، ما به تعمیق بیشتر این روابط در آینده می‌اندیشیم.

مراسم یادشده در حقیقت آشکارکننده یک قرن حمایت علنی استعمار پیر انگلستان از فرزند نامشروعش اسرائیل در خاورمیانه بود. از این‌رو انگلستان را باید پدر اسرائیل مجعول دانست و اگر انگلستان نبود این رژیم منحوس به وجود نمی‌آمد. اعلامیه بالفور در اصل، بخشی از یک طرح استعماری بود که از آغاز برای کاشتن این غده سرطانی در مناطق آسیای غربی تدارک دیده شده بود تا به این وسیله قدرت‌های بزرگ جهانی از‌جمله انگلستان و آمریکا بتوانند برای ده‌ها سال بهانه حضور در این منطقه را داشته باشند. طی یک هفته گذشته صدها شخصیت علمی و فرهنگی جهان، صدور اعلامیه بالفور را محکوم کرده و از طراحان آن خواستند به دلیل ظلمی که طی این سال‌ها بر مسلمانان رفته است از آنها عذرخواهی کنند. همچنین هزاران نفر از شهروندان فلسطینی همزمان با صدمین سالروز صدور بیانیه بالفور، در راهپیمایی‌های خود این اقدام ننگین دولت وقت انگلیس را محکوم کردند.

«بیانیه بالفور» نامی است که به نامه ارسالی «آرتور جیمز بالفور»، وزیر خارجه سابق انگلیس در دوم نوامبر سال 1917 به لرد «لیونل وولتر دی روچلد» یهودی گفته می‌شود. او در این نامه نوشت دولت انگلیس نهایت تلاشش را برای ایجاد «وطن قومی یهودیان» در فلسطین به کار خواهد گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها