سلامت خانه و آشپزخانه

فواید و مضرات مصرف گردو

در طب سنتی و مدرن، توصیه زیادی به خوردن گردو بخصوص در فصول سرد سال شده است؛ اما به دلیل عوارض احتمالی این مغز پرخاصیت سفارش شده از آن به اندازه مصرف شود. در این نوشتار قصد داریم افراد را با فواید و زیان‌های احتمالی گردو آشنا کنیم.
کد خبر: ۱۰۸۷۰۱۸

گردو طبع گرم و خشکی دارد و هر چه خشک‌تر باشد ویتامین C و E کمتری دارد و طبع آن گرم‌تر است.

در 100گرم مغز گردوی خشک 625 کالری و در یک عدد آن 30 کالری انرژی نهفته است.

گردو حاوی فیتوستروژن گیاهی و در سنتز هورمون‌های جنسی زنانه موثر است و ویتامین E و روی آن به تولید هورمون تستسترون مردانه کمک می‌کند و محرک و افزایش‌دهنده نیروی جنسی است.

گردو بهترین منبع اسید چرب امگا3 به شمار می‌رود و مصرف مستمر و به اندازه آن می‌تواند تا حدودی به تنظیم قند و چربی خون کمک کند و برای مبتلایان به تیروئید مفید است.

این مغز پرخاصیت در ترکیب با عسل و ارده یا همراه با انجیر، مویز یا کشمش برای تقویت مغز و حافظه موثر و مصرف روزانه سه عدد آن همراه نان و پنیر میان وعده خوبی برای دانش‌آموزان است.

مصرف مغز گردو همراه پوست نازک روی آن توصیه شده است. پوسته آن حاوی فیبر و ترکیبات سلولزی است و تاثیر زیادی در عملکرد دستگاه گوارش دارد و سبب لینت مزاج و رفع یبوست بجز یبوست‌های ناشی از گرمی و خشکی روده می‌شود.

گرم‌ مزاجان باید از مصرف زیاده از حد گردو خودداری‌کنند، چون ممکن است منجر به بروز التهاب و سوزش فضای دهان و حلق و لوزه، آفت دهانی، جوش‌های پوستی، کهیر، تنگی نفس ناشی از گرمی، بوی تند ادرار، داغی بدن، آشفتگی، بی قراری، سرگیجه، افزایش میل جنسی و حرارت کبد شود.

در صورتی که گردو را خیس و پوست نازک روی مغز آن را جدا کنید، به میزان زیادی از گرمی و تندی و عوارض آن کاسته می‌شود.

توصیه شده پس از خوردن گردو دهان را با آب شسته و با قدری سرکه رقیق شده یا سکنجبین ملس، دهانشویه و غرغره کنید تا از سوزش و التهاب دهان در امان بمانید.

پنیر طبع سرد و تری دارد و بهترین مصلح آن گردوست.

نگهداری بیش از یک سال گردو بخصوص در شرایط نامساعد محیطی منجر به آلوده شدن آن به نوعی قارچ و ترشح سم خطرناک آفلاتوکسین می‌شود. مغزهایی که بوی نامطبوع و طعم تلخی دارند و دچار تغییر رنگ شده‌اند، آلوده به این سم هستند و به دلیل تاثیر مخرب روی کبد نباید مصرف شوند.

اغلب گردوهای خشک درجه دو و سه که طعم تلخی دارند و با قیمت پایین‌تر عرضه می‌شوند حاوی آفلاتوکسین هستند.

مغز گردویی که بیش از چند ماه در دمای گرم اتاق نگهداری شود، کیفیتش را از دست خواهد داد. برای حفظ کیفیت و ارزش تغذیه‌ای گردو آن را در پوسته سختش و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

مصرف گردویی که روغن و طعمش تند شده باشد برای سلامت مضر نیست، اما کیفیت تغذیه‌ای چندانی ندارد.

هنگام خرید گردوی تازه با پوست چوبی برای آن که مطمئن باشید پوک و توخالی نیستند انواعی را که هنگام وزن کردن با دست، سنگین‌تر به نظر می‌رسند، نخرید.

گردوهایی که توسط دستفروشان به صورت تازه در آب ‌نمک نگهداری می‌شوند اغلب به دلیل عدم رعایت بهداشت، آلوده به میکروب‌های مولد عفونت‌های گوارشی مانند اسهال و استفراغ هستند.

فاخره بهبهانی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها