نشست دوشنبه‌شب نمایندگان جامعه روحانیت مبارز با حسن روحانی که یکی از اعضای هیات موسس این تشکل سیاسی اصولگراست، از جهات مختلفی اهمیت دارد و مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۰۸۴۳۰۸

این نشست درحالی برگزار شد که روحانی سال‌هاست در جلسات این تشکل حضور نیافته بود و به همراه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و علی‌اکبر ناطق نوری، سه عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز بودند که غیبتی طولانی در جلسات جامعه روحانیت مبارز داشتند. با این‌حال آن‌طور که برخی از اعضای جامعه روحانیت مبارز گفته‌اند تفاوت غیبت روحانی با دو چهره دیگر این بود که رئیس‌جمهور هیچ‌وقت نگفته که اصلا دیگر در جلسات شرکت نمی‌کند، بلکه همواره برای حضور در این جلسات ابراز تمایل کرده و عدم حضور خود را ناشی از برخی مشکلات عنوان کرده است.اما با توجه به این‌که غیبت روحانی در جلسات جامعه روحانیت مبارز از چند سال قبل از آغاز دوران ریاست‌جمهوری‌اش آغاز شد و در انتخابات هم جامعه روحانیت مبارز از نامزدی به غیر از روحانی حمایت کرد، بروشنی می‌توان به اختلافاتی که میان این تشکیلات سیاسی و حسن روحانی وجود دارد، پی برد.

محور سخنان برخی اعضای جامعه روحانیت شامل غلامرضا مصباحی‌مقدم، سیدمهدی طباطبایی، عبدالمقیم ناصحی، محمدسعید مهدوی‌کنی، سیدرضا تقوی، عبدالحسین معزی، مصطفی پورمحمدی، سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد و محسن مجتهد شبستری که به عنوان‌ نمایندگان جامعه روحانیت مبارز با رئیس‌جمهور دیدار کردند نیز حکایت از آن دارد که فضای جلسه بیشتر به انتقاد اعضای جامعه روحانیت مبارز از عملکرد دولت و برخی اظهارات رئیس‌جمهور اختصاص داشته است.

اما جزئیات جلسه هرچه بوده آن‌طور که اعلام شده رئیس‌جمهور برای حضور در جلسات جامعه روحانیت مبارز ابراز علاقه کرده و قرار شد دیدارهای بعدی به‌منظور نشست مشترک با رئیس‌جمهور برگزار شود. مصباحی‌مقدم در این زمینه گفته رئیس‌جمهور ابراز تمایل کرد که حتما جلسات جامعه روحانیت مبارز در حضور ایشان تشکیل شود؛ چون از نظر امنیتی ملاحظاتی هست و باید تدابیری صورت گیرد.

این موضوع را در صورت تحقق می‌توان به فال نیک گرفت و زمینه‌ای دانست برای نزدیکی دوباره روحانی به تشکیلاتی که سال‌ها قبل توسط او و برخی همفکران سیاسی او راه‌اندازی شد تا بتواند در تحولات سیاسی اثرگذار باشد.

انتظارات روحانیت از دولت

حسین ابراهیمی، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با اشاره به جلسه دوشنبه‌شب نمایندگان جامعه روحانیت مبارز با رئیس‌جمهور گفت: با توجه به شرایط فعلی کشور در عرصه داخلی و خارجی همچنین مشکلات اقتصادی کشور و فشارهای موجود از سوی آمریکا نیاز به انسجام و هماهنگی بیشتری میان ارگان‌ها و نهادهای مختلف کشور احساس می شود.

وی در گفت‌وگو با جام‌جم با تاکید بر ضرورت همگرایی روحانیت و دولت افزود: ضرورت وجود چنین همدلی بویژه از سوی دلسوزان نظام و انقلاب احساس می‌شود، آنها باید از فرصت‌ها استفاده کنند و اقداماتی در جهت تقویت نظام داشته باشند، چراکه در حال حاضر نیاز به انتقال و تبیین مشکلات مردم به دولتمردان همچنین مشکلات دولت برای مردم وجود دارد.

این عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز همچنین با توجه به عضویت روحانی در شورای مرکزی این تشکل گفت: قبل از انتخابات یازدهم هم با آقای روحانی ملاقات داشته و همراهی خود را اعلام کردیم، چراکه معتقدیم دولت در جهت برداشتن گام‌های بهتر در مورد رفع مشکلات جامعه نیاز به همراهی و حمایت همه نهادها دارد.

ابراهیمی در مورد میزان حضور روحانی در جلسات شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز، عنوان کرد: ایشان بنا به دلایل موردنظر خود مدتی در جلسات این تشکل شرکت نکرده است که البته امیدواریم از این پس شاهد حضور ایشان در جلسات جامعه روحانیت مبارز باشیم.

وی افزود: امروز احساس می کنیم جامعه روحانیت درجهت منافع مردم با مسئولان سخن می‌گوید که به این ترتیب گام مثبتی در جهت حل مشکلات مردم است.

همسویی، حول محور رهبری

محمدتقی رهبر، عضو جامعه روحانیت مبارز هم توضیح داد: دیدار جامعه روحانیت با رئیس‌جمهور در راستای منویات مقام معظم رهبری و خط انقلاب بود که حضرت امام(ره) حرکت در این مسیر، راه و رسم و اصول آن‌ را تبیین فرمودند.

وی در گفت‌وگو با جام‌جم با تاکید بر این‌که این اولین دیدار جامعه روحانیت با رئیس‌جمهور بعد از انتخاب ایشان در سمت ریاست جمهوری است، تصریح کرد: جامعه روحانیت وظیفه خود می‌داند با دولت و رئیس‌جمهور در تماس باشد و دغدغه‌های فرهنگی، اقتصادی، ‌سیاسی، اجتماعی و آنچه را به صلاح کشور است، بگوید. رهبر یادآور شد: جامعه روحانیت بر آن است که حول محور خط امام و رهبری، همدلی و همسویی در جنبه‌های مختلف رعایت گردد تا رشد و تعالی کشور حاصل شود.

محور سخنان نمایندگان جامعه روحانیت مبارز در دیدار با رئیس‌جمهور

تقوی: تشکر از مواضع روحانی در مقابل ترامپ؛ انتقاد از طرح برخی مطالب در رقابت‌های انتخاباتی چرا که هرگز نباید میان رئیس‌جمهور و رهبری، نوعی جدایی احساس شود؛ کمک دولت به نهادهای دینی بیشتر شود؛ حفره‌ای که میان دستگاه‌های دولتی و روحانیت، پدید آمده باید برطرف شود؛ ارتباط رئیس‌جمهور با روحانیت، سازمان‌یافته نیست.

مجتهد شبستری: ضرورت فعالیت بیشتر دولت برای مهار ناهنجاری‌های فضای مجازی.

مهدوی‌کنی: قدردانی از انتخاب وزرایی که کمتر شائبه جناحی دارند؛ انتقاد از عدم انتخاب وزیر علوم و تناقض بین اسناد بالادستی و دروس دانشگاهی؛ ضرورت انتخاب وزیر علوم براساس دیدگاه‌‌های رهبری.

طباطبایی: در برجام باید از کسانی که دست‌اندرکار این مسئولیت بودند، تشکر کرد چراکه دشمن دردش آمده و با لطف خدا تفرقه‌ها تبدیل به وحدت شد.

ابوترابی‌فرد: اصول اندیشه امام، متاسفانه امروز خیلی پررنگ نیست؛ ضرورت تکیه بر موفقیت‌های نظام و ایستادگی در برابر جبهه استکبار جهانی؛ نگرانی از کاهش 60 درصدی قدرت خرید مردم؛ ضرورت مقابله با فساد بی‌محابا؛ احساس می‌شود قوای سه‌گانه با هم نیستند؛ بدهی‌های دولت باید از 50 درصد به 15 درصد محدود شود؛ ضرورت افزایش ارتباط بین رئیس‌جمهور و جامعه روحانیت.

مصباحی‌مقدم: قدردانی از مهار تورم و انتقاد از عدم تحقق کامل رونق اقتصادی و استمرار رکود در حوزه‌های صنعت و معدن.

نگاهی کوتاه به تاریخ فعالیت جامعه روحانیت مبارز

جامعه روحانیت مبارز، از مهم‌ترین تشکل‌های روحانیت در ایران، فعالیت خود را قبل از انقلاب شروع کرده است. روحانیت انقلابی ایران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به منظور فراهم آوردن شرایط برای اقداماتی منسجم در راستای مبارزات انقلابی مردم ایران با برگزاری جلسات منظم فعالیت‌های گسترده‌ای را علیه رژیم شاهنشاهی تدارک دید. بعدها در سال 1356 با توصیه موکد امام خمینی(ره) اولین هسته جامعه روحانیت با تشویق و حمایت آیت‌الله مرتضی مطهری ایجاد شد. اولین اساسنامه مفصل این تشکل همزمان با پیروزی انقلاب تدوین شد. در آذر 1358، جامعه روحانیت مبارز در کنار تنظیم اساسنامه جدید، اعضای شورای مرکزی خود را انتخاب کرد و در پی آن نام جامعه روحانیت مبارز به جامعه روحانیت مبارز تهران تغییر پیدا کرد. شهید مرتضی مطهری، اکبر هاشمی‌رفسنجانی، سیدعبدالکریم موسوی‌اردبیلی، شهید محمدجواد باهنر، مهدوی‌کنی، آیت الله سیدعلی خامنه‌ای، شهید سیدمحمد حسینی بهشتی، محمد یزدی، شهید محمد مفتح، حسن روحانی و... از اعضای تأثیرگذار جامعه روحانیت در نهادهای انقلاب بوده‌اند.

پس از درگذشت آیت‌الله مهدوی‌کنی، آیت‌الله محمدعلی موحدی‌کرمانی به‌عنوان دبیرکل جدید جامعه روحانیت مبارز انتخاب شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها