8 سرگروه جام جهانی 2018 مشخص شدند

ایران در گلدان 3، آسیایی‌ها در گلدان 4

شمارش معکوس برای قرعه‌کشی جام جهانی 2018 آغاز شده است؛ از امروز 50 روز دیگر.
کد خبر: ۱۰۸۲۲۰۴

در روزها و هفته‌های گذشته 22 تیم بلیت حضور در جام جهانی را به دست آوردند. روسیه هم که میزبان جام است. می‌ماند 9 سهمیه دیگر که 4سهمیه مربوط به قاره اروپاست، 3 سهمیه مربوط به آفریقاست و دو سهمیه هم برای دو بازی پلی آف میان استرالیا ـ هندوراس و پرو ـ نیوزلند.

طبق برنامه فیفا تکلیف آخرین تیم‌های راه یافته به جام جهانی 2018 روز 14 نوامبر (سه‌شنبه 23آبان) مشخص می‌شود و زمان انجام قرعه‌کشی مرحله نهایی جام جهانی نیز اول دسامبر است که می‌شود شنبه 10 آذر ماه.

با این وجود فیفا از هم‌اکنون تکلیف بسیاری از تیم‌ها را بابت حضور در گلدان‌های چهارگانه روز قرعه‌کشی روشن کرده است. اولین گلدان، همان گلدان تیم‌های سرگروه است که باتوجه به قطعی شدن رنکینگ ماه اکتبر فیفا (این رنکینگ هفته آینده رسما اعلام خواهد شد) تغییری نخواهد کرد.

جام جهانی 2018 درحالی از 23 تیر ماه سال آینده در روسیه آغاز می‌شود که این هشت تیم به عنوان سرگروه در گلدان یک حضور خواهند داشت: روسیه (میزبان)، آلمان، برزیل، پرتغال، آرژانتین، بلژیک، لهستان و فرانسه.

غایب بزرگ در میان تیم‌های سرگروه جام جهانی، اسپانیاست. تیمی که در مرحله مقدماتی با اقتدار ظاهر شد، اما به دلیل این‌که در رنکینگ ماه اکتبر فیفا در جایگاه هشتم قرار خواهد گرفت، شانسی هم برای سرگروهی نخواهد داشت. ایتالیا (در صورت صعود از مرحله پلی‌آف) و انگلستان، دیگر مدعیان سنتی و مطرح جام جهانی هستند که در کنار اسپانیا در گلدان 2 قرار دارند. به این ترتیب از الان می‌توان حدس زد که گروه مرگ جام جهانی گروهی است که یکی از این 3 تیم در آن حضور خواهند داشت. تصور کنید گروه‌هایی مانند برزیل ـ اسپانیا، آلمان ـ ایتالیا، فرانسه ـ انگلیس، آرژانتین ـ اسپانیا، آلمان ـ انگلیس، پرتغال ـ ایتالیا و... حضور داشته باشند. هر کدام از این احتمالات می‌تواند گروه مرگ جام جهانی باشد. در گلدان 2 علاوه بر اسپانیا، ایتالیا و انگلیس، تیم‌های اروگوئه، کلمبیا و مکزیک هم هستند. دو تیم دیگر هم احتمالا سوئیس و پرو خواهند بود که البته هنوز صعودشان به جام جهانی مسجل نشده است.

ایران در گلدان 3

بعد از گلدان‌های 1 و 2، می‌رسیم به گلدان 3 قرعه‌کشی؛ جایی که تیم ملی فوتبال ایران با توجه به رتبه خوبی که در رنکینگ فیفا دارد، حضورش در این گلدان قطعی است. رنکینگ ماه اکتبر فیفا دوشنبه آینده اعلام خواهد شد، اما با توجه به پیروزی ایران مقابل توگو و همین طور تساوی سه‌شنبه شب ما در مصاف با روسیه (میزبان جام جهانی) از حالا مشخص است که ایران با یک پله صعود نسبت به ماه گذشته در جایگاه بیست و چهارم جهان قرار می‌گیرد. به این ترتیب ایران برای نخستین بار در گلدانی قرار می‌گیرد که دیگر آسیایی‌ها نیستند. حضور کره جنوبی و عربستان در گلدان 4 قطعی است و تیم ژاپن هم با توجه به وضعیت سایر تیم‌ها احتمالا در گلدان 4 خواهد بود، اما ایران برای اولین بار خودش را از آسیایی‌ها جدا کرده و در گلدان 3 قرار دارد.

حضور در گلدان 3 یعنی از همین الان می‌توان حدس زد که یکی از تیم‌های پاناما، مراکش یا ساحل عاج، یونان (در صورت صعود) یا بورکینافاسو (در صورت صعود) در گروه ایران قرار بگیرند. از سوی دیگر به طور قطع مشخص است که ایران با مصر، تونس، سنگال (در صورت صعود)، سوئد (در صورت صعود) همگروه نخواهد شد.

رضا پورعالی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها