یادروز حافظ شیرازی با عنوان «شاهد قدسی» از 19 مهرماه برگزار می‌شود.
کد خبر: ۱۰۸۱۶۰۴

به گزارش مهر، با فرارسیدن بزرگداشت حافظ، رئیس مرکز حافظ شناسی و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی مشترک به اعلام برنامه‌های یادروز حافظ پرداختند.

بر این اساس به گفته دکتر کاووس حسن لی، رئیس مرکز حافظ شناسی برنامه‌های یادروز حافظ افزون بر آیین بزرگداشت خواجه حافظ شیرازی، دارای نشست‌های تخصصی است که از ساعت 8.30 روز پنجشنبه 20 مهرماه در تالار مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس با حضور حافظ پژوهان، ادباو شاعران و استادان ادبیات و زبان فارسی برگزار می‌شود.

این در حالیست که این استاد صاحب کرسی حافظ پژوهی کشور اعلام کرد: آیین بزرگداشت خواجه حافظ شیرازی شامگاه چهارشنبه 19 مهرماه از ساعت 18.30 در آرامگاه این شاعر در شیراز برگزار می‌شود.

رئیس مرکز حافظ شناسی در ادامه از تلاش برای ثبت دیوان حافظ به عنوان یک اثر معنوی جهانی نام برد و ادامه داد: امسال همزمان با ایران؛ مراسم یادروز حافظ شیرازی در 38 کشور جهان برگزار می‌شود.

این استاد ادبیات دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه برنامه حافظ شناسی به طور قطع در 38 کشور جهان و با حضور استادان ادبیات اجرا می‌شود و اینکه این روز در تقویم ملی کشور ثبت شده تا حدی کار را آسان تر می‌کند، اظهار داشت: در تلاش هستیم دیوان حافظ به عنوان میراث معنوی جهانی ثبت شود که در این راستا تعدادی طرح در قالب رساله دکتری و پسادکتری ایجاد شده تا پرونده ای قابل دفاع از دیوان حافظ به یونسکو ارائه شود.

حسن لی محور نشست‌های علمی یادروز حافظ را در بیست و یکمین دوره بزرگداشت این شاعر بلندآوازه ایرانی، «حافظ و اخلاق» عنوان کرد و افزود: در این نشست‌ها 8 سخنران و ادیب کشوری و بین المللی در همایش علمی روز حافظ که 20 مهرماه در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار می‌شود، به بررسی این مساله خواهند پرداخت.

وی افزود: این همایش علمی به مدت 4 ساعت، راس ساعت هشت و 30 دقیقه صبح پنج شنبه 20 مهرماه، آغاز به کار می‌کند که دکتر ابوالقاسم اسماعیل پور به مساله «اخلاق مزدایی و میترایی و بازتاب آن در غزل حافظ»، دکتر حسن بلخاری، به ارائه مقاله با عنوان «آینه خیال، شرح یک معنا بر بنیاد رای حافظ و ابن عربی» و استاد میرجلاالدین کزازی، موضوع «پایگاه آموزه‌های حافظ و خواستگاه اخلاق» را مورد بررسی قرار می‌دهند.

بازشناسی آموزه‌های حافظ بر پایه رویکردهای اخلاقی معاصر

رئیس مرکز حافظ شناسی اعلام کرد: استاد احسان شمسی به «بازشناسی آموزه‌های حافظ بر پایه رویکردهای اخلاقی معاصر»، دکتر محمدرضا خالصی به «واکاوی پیشینه تئوری اخلاق ملامتی در اندیشه حافظ»، سعید حمیدیان به «زبان و اخلاق از سنایی تا حافظ» و قاسم کاکایی به موضوع «حافظ و چالش‌های اخلاقی جامعه دینی»، می‌پردازند و مهمان خارجی این همایش دکتر زوزانا کریهوا، رئیس دپارتمان ایران شناسی دانشگاه «چارلز» پراگ به مساله ای با عنوان «حافظ در ترجمه‌های چک» می‌پردازد.

وی در در ادامه با توجه به اینکه از سال 75 مرکز حافظ شناسی تاسیس شد و نشان درجه یک «حافظ» به 4 استاد و حافظ پژوه ملی و بین المللی نظیر، پروفسور فوشه کور از فرانسه و جیوانی درما از ایتالیا، دکتر سلیم نیساری و دکتر بهاالدین خرمشاهی اهدا شد افزود: از سال 88 این اهدا نشان مدتی متوقف شد بنابر این امسال این نشان به دکتر سعید حمیدیان، استاد دانشگاه علامه طباطبایی نویسنده مرجع حافظ پژوهی و کتاب پنج جلدی «شرح شوق»، اعطا می‌شود.

حسن لی افزود: در دوره‌های سالانه مرکز حافظ شناسی تاکنون بیش از 13 هزار نفر در کلاس‌های حافظ شناسی شرکت کرده اند.

وی ادامه داد: دوره حافظ شناسی برای کودکان و نوجوانان ایجاد شده که توسط استادان ادبیات و کودک و نوجوان به اجرا می‌رسد و بچه‌ها را با شیوه خودشان و با رعایت همه مسائل تربیتی، با اشعار حافظ مانوس می‌کند.

20 مهرماه در تقویم جمهوری اسلامی ایران به بزرگداشت خواجه محمد حافظ شیرازی اختصاص یافته که هر سال بدین مناسبت اندیشمندان، شاعران، ادیبان و حافظ پژوهان در سراسر کشور و کشورهای فارسی زبان به برپایی برنامه‌ها و کنگره‌هایی می‌پردازند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها