نماینده مردم سنقر استان کرمانشاه در گفت‌وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد

جزئیات جلسه غیر علنی مجلس با ظریف درباره همه پرسی اقلیم

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست خبری امروز خود با رسانه‌های خبری در وزارت خارجه گفت: آمریکا در صورتی که قانون کاتسا را اجرا کند و به سمت چنین تصمیمی حرکت کند با پاسخ قاطع، کوبنده و سخت ایران مواجه خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۸۱۱۷۷
آمریکا در مورد قانون کاتسا دوراندیشی کند / ظریف در سفر به سلیمانیه مذاکره نکرد

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، بهرام قاسمی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد اظهارات روز گذشته سرلشگر جعفری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مبنی بر این که اگر آمریکا قانون کاتسا را اجرا کند با واکنش سخت ایران روبرو خواهد شد، تصریح کرد:‌ امیدواریم که آمریکایی‌ها در ادامه خطاهای استراتژیکی که تاکنون انجام داده‌اند این اقدام را انجام ندهند و دور اندیشی لازم را داشته باشند.

پاسخ ایران در ارتباط با کاتسا، قاطع، کوبنده و سخت خواهد بود

بهرام قاسمی اضافه کرد: اگر آمریکایی‌ها به سمت چنین تصمیمی حرکت کنند پاسخ ایران قاطع، کوبنده و سخت خواهد بود و تصور می‌کنم که در آن هنگام ایالات متحده باید تمام عوارض این تصمیم را بپذیرد چرا که پاسخ ارائه شده قاطع و سخت است و امیدواریم که آنها در این مسیر حرکت نکنند.

با روسیه و ترکیه در موضوع سوریه در ارتباطیم

سخننگوی وزارت خارجه همچنین با بیان اینکه پیش بینی می‌شود در نیمه دوم اکتبر، نشست آستانه هفت برگزار شود در مورد آخرین هماهنگی‌های سه کشور ایران، ترکیه و روسیه در مورد بحث سوریه گفت: سه کشور در مورد مسائل سوریه با یکدیگر مشورت و گفت و گو دارند و هماهنگی‌های لازم در این ارتباط صورت می‌گیرد و مباحث در این زمینه روشن است.

مقایسه فعالیت‌های هسته‌ای کره شمالی با ایران بی‌جا و غلط است

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در واکنش به سوالی مبنی بر این که برخی در رسانه‌های غربی موضوع فعالیت‌های هسته‌ای کره شمالی را با ایران مقایسه می‌کنند و دراین ارتباط می‌خواهند یک شباهت سازی انجام دهند گفت: این سخنان بی‌جا و غلط و در ادامه پروژه ایران هراسی است که از سوی دشمنان علیه ایران دنبال می‌شود.

سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور درحد توانشان فعال هستند

این دیپلمات کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر این که به نظر می‌رسد سفارت‌خانه‌های ایران در خارج از کشور از تحرک لازم به خصوص در مورد مسائل اقتصادی برخوردار می‌شوند تصریح کرد: باید بگویم که در شرایط کنونی سفارت‌خانه‌های ایران در خارج از کشور درحد توانشان فعال هستند البته وضعیت کنونی وضعیت مطلوب ما نیست و می‌توانیم به وضعیت بهتری دست پیدا کنیم. در این زمینه طراحی‌ها و برنامه ریزی‌هایی انجام شده است و امیدواریم با محقق شدن ساختار جدید وزارت خارجه این فعالیت‌ها در مسیر بهتری قرار بگیرد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ولی با این سخنان که سفارت‌خانه‌های ایران درخارج از کشور دچار انفعال هستند مخالف هستم و چنین وضعیتی عموما وجود ندارد.

دری اصفهانی از ارگان دیگری به وزارت خارجه معرفی شده بود

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که روز گذشته سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری خود اعلام کرد که محکومیت دری اصفهانی که گفته می‌شود از اعضای تیم کارشناسی برجام بوده قطعی شده وارتباط او با دو سرویس بیگانه محرز شده است. تصریح کرد:‌صحبت‌هایی که توسط سخنگوی قوه قضاییه به عنوان تصمیمات این قوه مطرح شده است متین است و من در این خصوص اظهار نظری ندارم.

وی ادامه داد: ایشان (دری اصفهانی) چند دهه است که برای نهادها و ارگانهای ایران تلاش زیادی داشته و همکاری‌های زیادی با وزارت‌خانه‌های مختلف داشتند و در برخی از حوزه‌ها بخصوص مسائل بانکی و اقتصادی در برخی از جلسات کارشناسی برجام به عنوان مشاور فعالیت داشتند.

قاسمی خاطر نشان کرد: گفته می‌شود که او در بازگشت 1.7 میلیارد دلار به ایران تلاش داشته در این ارتباط تلاش هایی را انجام داده است.

وی ادامه داد: وظیفه وزارت خارجه تحقیق و تفحص در مورد روابط پنهانی و درونی افراد نیست و این وظیفه ذاتی سایر ارگان‌هاست که در مورد روابط پنهانی افراد تحقیقات لازم را داشته باشند و به هنگام در اختیار سایر نهادها از جمله وزارت خارجه بگذارند و در واقع ارگانهای مشخصی در این زمینه مسئولیت دارند و مشخص‌کننده‌ی این نوع روابط وزارت خارجه نیست.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ایشان را یکی از ارگان‌ها به عنوان متخصص امور بانکی به وزارت خارجه معرفی کرده بود و او در مواقعی در کنار دوستانی که کار اقتصادی می‌کردند فعالیت می‌کردند.

قاسمی در پاسخ به این سوال که آیا او زیر مجموعه آقای بعیدی نژاد بوده است تصریح کرد: من اطلاعی ندارم که ایشان زیر مجموعه آقای بعیدی نژاد بوده یا نه او عضو وزارت خارجه نبود و توسط ارگان دیگری به وزارت‌خارجه معرفی شدند و با بخش اقتصادی وهیات کارشناسی در مواقعی همکاری داشته‌اند.

وی افزود: فکر می‌کنم که او عضو ستاد برجام نبوده است و اعضای ستاد برجام از اعضای وزارت خارجه هستند و نمایندگان مشخصی از برخی از وزارت‌خانه‌های ذیربط در آن حضور دارند.

ارسال یک محموله کمک به میانمار با همکاری وزارت بهداشت

سخنگوی وزارت خارجه در بخشی دیگری از صحبت‌های خود همچنین به تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای کمک به مسلمانان میانمار و همچنین آوارگان این کشور در بنگلادش اشاره کرد و گفت: تا آنجایی که اطلاع دارم امروز قرار بود یک محموله کمک دیگری با همکاری وزارت بهداشت برای آوارگان میانمار ارسال شود.

قاسمی همچنین به سفر نخست وزیر ارمنستان به تهران اشاره کرد و گفت:‌ نخست‌وزیر ارمنستان و هیات همراهش در جریان سفر به تهران با تعدادی از مقامات ارشد کشورمان پیرامون روابط دو جانبه مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی رایزنی و گفت‌وگو خواهند کرد.

وی با به موقع دانستن این سفر تصریح کرد: دستور کار مذاکرات بین مقامات دو کشور مشخص است و در این سفر در مورد همکاری‌های منطقه‌ای گفت‌وگوهای خوبی صورت خواهد گرفت.

کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و گرجستان امروز در تفلیس برگزار شد

وی با بیان این که حوزه قفقاز حوزه مهم و استراتژیکی است و ایران به اهمیت آن واقف است دربخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: امروز نیز کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و گرجستان به ریاست آقای ربیعی وزیر کار و تعاون در تفلیس برگزار شد.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه سخنان خود در جمع خبرنگاران در ارتباط با پیگیری وضعیت نگار قدسی کنی، تبعه ایرانی که در استرالیا در زندان به سر می‌برد و آمریکا از مقامات استرالیایی خواسته است تا او را به آمریکا تحویل دهد؟ تصریح کرد: این خانم شهروند ایران است که مقیم استرالیا است و به دلیل برخی از اقدامات تجاری در دوران تحریم که اکنون وجود ندارد متهم شده است و در زندان به سر می‌برد.

قاسمی با بیان اینکه او در حال حاضر در وضعیت وخیم و بدی به سر می‌برد، گفت: او از جمله افرادی است که از سوی دولت آمریکا تحت تعقیب است و آنها از دولت استرالیا خواسته‌اند که وی را به آمریکا بازگرداند. از مدت‌ها پیش وزارت خارجه از کانال‌های مختلف در خصوص پیگیری وضعیت وی تلاش‌های لازم را داشته است و با شدت پیگیر وضعیت او هستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با تاکید بر اینکه متاسفانه همچنان تعدادی از شهروندان ایرانی به دلایل واهی و غلط مورد تعقیب سیستم قضایی آمریکا قرار دارند و باید هرچه سریع‌تر این موضوع متوقف شود، تصریح کرد: بخش کنسولی وزارت خارجه پیگیر وضعیت این چند نفر است که در شرایط وخیمی به سر می‌برند و همان‌طور که گفتم در مورد این تبعه ایرانی که شما اسم او را اشاره کردید چندین ماه است که پیگیری‌هایی در حال انجام است.

قاسمی در پاسخ به سوالی در ارتباط با برخی از تحلیل‌ها مبنی بر اینکه اگر آمریکا پایبندی ایران به برجام را تایید نکند، ممکن است قراردادهای تجاری منعقد شده بین ایران و اتحادیه اروپا در خطر قرار بگیرند؟ اظهار کرد: در مورد اتفاقی که نیفتاده و در حد حدس و گمان است بهتر است صحبت نکنیم. باید صبر کنیم ببینیم که وضعیت به چه نحوی پیش می‌رود. ولی آنچه که مشخص است این‌که دول آمریکایی با جدیت تمام در برابر سیاست‌های آمریکا ایستاده‌اند و آن‌گونه که به ما اطلاع داده‌اند قرار است همکاری‌های خود را با ایران ادامه دهند. ولی در حوزه سیاست به خصوص سیاست خارجی باید با احتیاط حرکت کرد و این موضوع را همواره مدنظر داشت.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که در مراسم تشییع جلال طالبانی بر روی تابوت وی پرچم اقلیم کردستان پهن شده بود و همین موضوع باعث شد که تعدادی از مقامات عراقی از حضور در این مراسم صرف‌نظر کنند و این سوال مطرح است که چرا آقای ظریف این جلسه را ترک نکرد؟ افزود: من اطلاع دقیقی ندارم که چه کسانی جلسه را ترک کردند. استقبال رسمی از آقای ظریف زیاد طول نکشید و بلافاصله مراسم تشییع آغاز شد.

وی با تشریح دلایل ایران جهت حضور در این مراسم گفت: با توجه به شخصیت آقای طالبانی و ارتباطی که او با ایران داشت و این‌که او مدتی رئیس‌جمهور عراق بود ما در این سطح در مراسم شرکت کردیم و معتقدیم که کار به جا و درستی بود. بحث مرتبط با پرچم بحث خیلی مهمی در این مراسمی که انجام شد، نیست و نباید خیلی به آن توجه کرد. آقای طالبانی از کرکوک بودند و شاید مقداری بدسلیقگی و شیطنت نیز از سوی برخی از افراد در این ارتباط صورت گرفته باشد.

قاسمی ادامه داد: مراسم مورد اشاره مراسم کوتاهی بود. هیات ما با تاخیر وارد فرودگاه سلیمانیه شدند و بلافاصله بعد از پایان مراسم سلیمانیه را ترک کردند.

در مورد مسائل دفاعی خود اجازه ورود و دخالت سایر دولت‌ها را نمی‌دهیم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در ارتباط با موضع ایران در مورد مذاکره مجدد در مورد برجام و همچنین فعالیت موشکی کشورمان با کشورهای 1+5 تصریح کرد: ما هیچ‌گونه تغییر موضعی نداده‌ایم. مواضع ما در مورد بحث برجام شفاف و روشن است. در مورد بحث موشکی نیز بارها گفته‌ایم که مسائل موشکی بخشی از سیاست دفاعی ایران است و در مورد مسائل دفاعی خود اجازه ورود و دخالت سایر دولت‌ها را نمی‌دهیم.

قاسمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در جریان سفر وزیر خارجه به سلیمانیه مذاکراتی بین ایران و اربیل انجام شد و پیامی در این ارتباط رد و بدل شد؟ تصریح کرد: هیچ مذاکراتی در جریان سفر به سلیمانیه صورت نگرفت. پیامی هم رد و بدل نشد. همان‌طور که گفتم هیچ مذاکره‌ای بین مقاماتی که در جایگاه حضور داشتند انجام نشد و هیات ایرانی نیز بلافاصله سلیمانیه را ترک کرد.

وی در مورد نشست‌های آتی ایران، ترکیه و عراق از جمله اخبار منتشر شده مبنی بر برگزاری نشست سه جانبه روسای جمهور ایران، ترکیه و عراق در بغداد خاطرنشان کرد: در مورد نشست‌های آتی هیچ چیز روشن و دقیقی در حال حاضر وجود ندارد و اگر تفاهمی انجام شد اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد.

مهم است که اتفاقات جدید در عربستان شعاری و تبلیغاتی نباشد

او همچنین در مورد تصمیمات عربستان در اعطای برخی از آزادی‌های مدنی و اجتماعی به زنان این کشور تصریح کرد: این مسائل مرتبط با سیاست داخلی عربستان است ولی اگر این سیاست‌ها مستمر باشد و قرار باشد حق و حقوقی به جامعه بزرگی از عربستان داده شود که تا کنون حقوق آنها پایمال شده است باید از آن استقبال کرد و مهم این است که این اتفاقات شعاری و تبلیغاتی نباشد.

قاسمی گفت: کشور عربستان با مشکلات عدیده‌ای در منطقه رو به رو است و از راه‌های مختلف تلاش می‌کند چهره خود را که در وضعیت نامطلوبی قرار گرفته است تصحیح و تلطیف کند و شاید اقدام‌های اخیر هم در همین مسیر قابل تفسیر و توجیه باشد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد سفر اخیر آقایان سید عباس عراقچی و رحیم پور دو تن از معاونان وزیر خارجه به افغانستان و نتایج این سفر گفت: در جریان این سفر با حضور آقایان عراقچی و رحیم پور کمیته مشترک آب و سیاسی ـ امنیتی بین تهران و کابل تشکیل شد. البته من هنوز از نتایج این گفت‌وگوها اطلاع دقیقی ندارم و در فرصت بعدی در مورد آن اطلاع‌رسانی می‌کنم.

وی افزود: دور اول مذاکرات بین تهران و کابل خردادماه سال جاری در ایران برگزار شد و در آن مذاکرات تاریخ جدید دور بعدی مشخص شد. دو کمیته مذکور در روز شنبه و یک شنبه تشکیل جلسه دادند و امیدواریم به نتایج خوبی دست پیدا کرده باشند. هم‌چنین سه کمیته دیگر نیز طی روزهای آینده زمان برگزاری نشست آنها مشخص می‌شود و تفاهمات لازم در مورد زمان برگزاری آنها به وجود خواهد آمد.

سخنگوی وزارت خارجه خاطر نشان کرد: به طور قطع این نشست‌ها و گفت‌وگوها بی‌حاصل نیست و می‌تواند دستاوردهای مناسبی به همراه باشد و در جریان تعامل دو کشور گامی رو به جلو محسوب شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره نشست‌های اخیر برخی از مقامات دولت مرکزی عراق با مقامات اقلیم و رایزنی‌هایی که آنها انجام دادند و موضع ایران در این ارتباط گفت: همان‌طور که ما بارها گفته‌ایم جمهوری اسلامی ایران بر حفظ تمامیت ارضی عراق تاکید دارد و از قبل هم بیان کرده‌ایم که تنها راه‌حل مشکلات می‌تواند مذاکره باشد و به طور قطع نفس صحبت دولت مرکزی عراق با مقامات اقلیم مهم و قابل قبول است.

قاسمی خاطر نشان کرد: آنچه که برای ما مهم است تصمیم دولت مرکزی عراق در مورد این موضوع است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد احتمال برگزاری نشست سه جانبه روسای جمهور ایران، ترکیه و عراق در بغداد و اینکه ایران برگزاری این نشست را تایید می‌کند؟ خاطر نشان کرد: تماس بین سه کشور مورد اشاره در سطوح مختلف وجود دارد و در صورت ضرورت این‌گونه نشست‌ها نیز می‌تواند برگزار شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: در مورد نشست مورد پرسش در زمان خود در صورت لزوم صحبت خواهیم کرد.

ساز و کار نظارت آژانس بر سایت‌های نظامی و غیرنظامی در بند T وجود ندارد

قاسمی در مورد صحبت‌های اخیر آمانو در مورد بند T برجام و مبهم عنوان کردن این اظهارات، گفت: در مورد بندT حوزه‌های نظارتی به آن تسری پیدا نمی‌کند و آژانس تا کنون هشت بار در گزارش‌های خود در مورد صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرده است.

وی با بیان اینکه چنین سازوکاری که مطرح شده در بحث برجام در بند T وجود ندارد، در مورد بخش دیگری از اظهارات آمانو مبنی بر این‌که برای این نهاد تفاوتی بین سایت‌های نظامی و غیرنظامی در راستای بازدید و نظارت بر آنها وجود ندارد، تصریح کرد: در بحث برجام در مورد نظارت‌ها و مکانیزم‌ های آن صحبت شده و چگونگی اجرای آنها پیش‌بینی شده است و هر زمانی که بر اساس این الزامات و نظارت‌ها نیازی به اقدامی باشد بعد از دریافت گزارش و یادداشت رسمی طرف ایران می‌تواند در مورد آن تصمیم‌گیری کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر پیگیری پرونده شهدای منا و دیه شهدای این حادثه و همچنین اظهارات سخنگوی قوه‌ قضائیه مبنی بر اینکه پیگیری این پرونده به قوه‌ قضائیه واگذار شده است، خاطرنشان کرد: پرونده منا و پیگیری دیه شهدای آن باز است و مورد پیگیری جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: در مورد این خبر که پیگیری این پرونده به وزارت خارجه واگذار شده نظر خاصی ندارم و ترجیح می‌دهم سخن خاصی در این زمینه مطرح نکنم.

قاسمی در مورد رویکرد اخیر دولت مسکو در ارتباط با همه پرسی کردستان و حمایت از این اقدام و اینکه ایران در این زمینه با مقامات روسی رایزنی و گفت‌وگویی داشته است یا نه؟ افزود: با توجه به نوع روابطی که با مسکو داریم معمولا رایزنی‌های مستمری در خصوص مسائل جهانی و منطقه‌ای با یکدیگر داریم و دو طرف دیدگاه‌های خود را در مورد این مسائل مطرح می‌کنند. تا آنجا که می‌دانم دولت روسیه از تمامیت ارضی عراق حمایت کرده و بر این نکته تاکید کرده است.

وی در مورد انتشار برخی گزارش‌ها مبنی بر اینکه ایران از نوجوانان افغانستانی در جنگ سوریه استفاده کرده است با رد این‌گونه اخبار اظهار کرد: این اخبار در راستای پروژه ایران‌هراسی و ایجاد فضای منفی علیه ایران منتشر می‌شود. سفارت ایران در افغانستان چند روز پیش در این زمینه بیانیه‌ای را صادر کرد.

قاسمی ادامه داد: این گزارش‌ها از اساس غلط است و ربطی به جمهوری اسلامی ایران ندارد که اگر افرادی از اتباع دولت افغانستان در سوریه حضور داشته یا وضعیت خاصی پیدا کرده‌اند و همان‌طور که گفتم این مطالب در راستای فضاسازی منفی علیه ایران مطرح شده است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که برخی از گزارش‌ها مطرح شده که با سفر ظریف به سلیمانیه عراق، تصمیم ایران مبنی بر عدم پرواز از سوی ایران به اقلیم کردستان و ممنوعیتی که در این ارتباط ایجاد کرده است، نقض شده است گفت: به نظر من نقضی صورت نگرفته است. آقای دکتر ظریف از تهران به بغداد سفر کردند و بعد با هماهنگی دولت مرکزی عراق پس از توقف کوتاهی در بغداد به سلیمانیه پرواز کردند و همان‌طور که اشاره شد این اقدام با هماهنگی دولت مرکزی عراق انجام شد. بعد از اتمام مراسم نیز از سلیمانیه به نجف اشرف رفتند و از آنجا مسیر خود را ادامه دادند و سپس به تهران برگشتند، بنا بر این با توجه به این موضوع نقضی صورت نگرفته است.

قاسمی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که وزیر خارجه پیش‌بینی کرده بودند که احتمالا ترامپ پایبندی ایران به برجام را تایید نخواهد کرد و نظر شما در این ارتباط چیست و همچنین پاسخ ایران به فضاسازی‌هایی که در این زمینه در حال صورت گرفتن است چگونه خواهد بود؟ گفت: من قرار ندارم که جلوتر از آقای وزیر حرکت کنم. همان‌طور که اشاره کردید طی هفته‌های اخیر یک فضای روانی و پرفشاری در این ارتباط دیده می‌شود و ما این تحلیل‌ها را می‌بینیم که گفته می‌شود ممکن است آقای ترامپ پایبندی ایران را تایید نکند و این موضوع به کنگره واگذار شود. این مباحث در فضای اروپا و آمریکا مطرح است ولی ما امیدواریم که آمریکایی‌ها در این زمینه درایت به خرج دهند و تصمیم عاقلانه بگیرند گرچه نمی‌شود امید زیادی داشت که آنها این درایت را داشته باشند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ما بر اساس تصمیمی که آمریکا اتخاذ می‌کند تصمیمات لازم را خواهیم گرفت و اقدامات مناسب را انجام می‌دهیم.

هنوز سفر هیات‌های ایرانی و عربستانی انجام نشده است

وی همچنین در پاسخ به این سوال که شما گفته بودید بعد از ایام حج دو هیات ایرانی و عربستانی برای بازدید از سفارتخانه‌های دو کشور به تهران و ریاض سفر می‌کنند و زمان دقیق این سفر مشخص شده و از دیگر سو با توجه به نوع برخورد خوبی که بنا به گفته زائران مقامات عربستانی در ایام حج با شهروندان ایرانی داشتند، ممکن است در روابط دو کشور تغییر و تحولاتی ایجاد شود؟ اظهار کرد: در مورد سفر دو هیات که اشاره کردید این موضوع در دستور کار است و فکر می‌کنم که تا کنون این سفرها انجام نشده است.

قاسمی ادامه داد: در مورد برقراری روابط بین ایران و عربستان نیز لازم است که ریاض به رفتارهای غیرمنطقی و نابخردانه خود را در مورد ایران، مسائل منطقه و همچنین کشتار مردم مظلوم یمن پایان دهد و اگر بتواند اصلاحاتی را در رفتار خود ایجاد کند شاید بعدا فضایی برای برخی از اقدامات ایجاد شود ولی در حال حاضر چنین فضایی در حاکمیت سعودی دیده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در جریان مذاکرات مقام‌های نظامی ایران، عراق و ترکیه موضوعات منطقه‌ای از جمله مسائل سوریه، عراق و همچنین مسائل دو جانبه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است در پاسخ به این سوال که آنها در جریان این مذاکرات به چارچوب رفتاری مشخصی در مورد اقلیم کردستان دست پیدا کرده‌اند یا نه؟ تصریح کرد: تماس‌های این هیات‌ها ادامه دارد و در صورتی که نیاز باشد که اقداماتی را انجام دهند این موضوع با هماهنگی دولت مرکزی عراق انجام خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین با رد برخی از گمانه‌زنی‌ها در مورد افرادی که احتمالا مسوولیت معاونت دیپلماسی اقتصادی و همچنین معاونت سیاسی وزارت خارجه را برعهده خواهند داشت گفت: هیچ گزینه‌ای در مورد هیچ سمت و جایگاهی هنوز قطعی نشده و آنچه که در این زمینه مطرح می‌شود بیش‌تر گمانه‌زنی است و باید در مورد این انتصابات صبور باشیم.

قاسمی در مورد اجرای قانون مقابله با اقدامات خصمانه و تروریستی آمریکا در منطقه از سوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: این قانون ابلاغ شده است. وزارت خارجه فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرده و موضوعات را به ترتیب اولویت دنبال می‌کند و هر جا لازم باشد در این ارتباط اطلاع‌رسانی انجام خواهد داد.

وی در پاسخ به سوالی دیگر در مورد نتایج سفر هفته گذشته رئیس‌جمهور ترکیه به تهران و اینکه رئیس‌جمهور ایران در اجلاس دی 8 که قرار است به زودی در ترکیه برگزار شود شرکت خواهد کرد یا نه؟ گفت: سفر آقای اردوغان به تهران سفر موفقی بود و در جریان این سفر مذاکراتی اساسی و راهبردی بین مقامات دو کشور در ارتباط با همکاری های دو جانبه و منطقه‌ای صورت گرفت. هم‌چنین ایران در سطح عالی در اجلاس دی 8 که مهرماه برگزار می‌شود شرکت می‌کند و مقدمات آن در حال فراهم شدن است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر این که رئیس‌جمهور فرانسه که پیش از این از برجام حمایت می‌کرد به تازگی همراه ترامپ شده و از سیاست‌های دولت آمریکا در مورد برجام حمایت می‌کند، تصریح کرد: همانطور که بارها گفته‌ایم برجام تفاهمی چندجانبه است و نه دو جانبه. این تفاهمی است که بین ایران و 1+5 منعقد شده و مورد حمایت سازمان ملل متحد است. در مورد برجام همه اعضا متعهد به حفاظت و بقای آن هستند و در این خصوص تعهد دارند.

قاسمی گفت: آنچه را که ما از پاریس می‌شنویم مطابق با برداشتی که شما مطرح کردید، نیست. فرانسه با توجه به جایگاه اروپایی خود باید به این تفاهم پایبند باشد و آن را ادامه دهد. به طور قطع در حوزه برجام تغییرات موضعی قابل قبول نیست و راه به جایی نمی‌برد. فرانسه به این موضوع و مسائل منطقه و جایگاه ایران آشنا است و تصور نمی‌کنیم که در این مسیر چنین خطایی صورت گرفته باشد و ما چنین برداشتی را نداریم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات اخیر ترامپ مبنی بر اینکه در آینده‌ای نزدیک با ایران برخورد می‌کنیم و طرح این اتهام از سوی وی که ایران به کره شمالی در ارتباط با تسلیحات هسته‌ای کمک کرده است؟ گفت: فکر می‌کنم به اندازه کافی در این ارتباط صحبت شده است. مواضعی که آمریکایی‌ها در مورد برجام، مسائل موشکی و همچنین دیگر اتهامات ناروایی که به ایران وارد می‌کنند، بی‌ربط و غلط است و در زمان لازم ایران پاسخ لازم را می‌دهد.

وی گفت: این هم یکی از خطاهای استراتژیک آمریکا است که برخی از مقامات آن بدون خردورزی و آگاهی لازم سخنان بی جا و بی‌ربطی مطرح می‌کنند. این درحالی است که افکار عمومی در برابر این موضع‌گیری‌ها از آگاهی لازم برخوردارند و این گونه رفتارها به ضرر خود آمریکا و منافع آن تمام می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها