هزار بار هم سیلی بخوریم بیدار نمی‌شویم

قوانین بین‌المللی یعنی کشک

پرسپولیس قبل از بازی رفت نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا شکست خورد. قبل از آن‌که 4 گل از الهلال بخورد، ده‌ها گل به خودی زد که کسی آنها را ندید. محمد تقوی می‌گوید: «پرسپولیس نباید براحتی اجازه می‌داد سروش رفیعی و رامین رضاییان از این تیم جدا شوند»، اما پرسپولیس گل‌های بیشتری هم به خود زد. مهمترین گل به خودی، دنبال نکردن ماجرای جدایی مهدی طارمی از ریزه‌اسپور بود. کسی در پرسپولیس به دنبال آن نبود که جدایی غیرقانونی طارمی از تیم ترکیه‌ای چگونه شکل گرفت؟ طارمی آن‌طور که برنامه 90 ادعا کرده پولی که هدایتی برای جلب رضایت ریزه‌اسپور پرداخت کرده بود را به خودرویی لوکس برای خود تبدیل کرد تا پرونده شکایت این تیم به فیفا برود و بلافاصله با شدیدترین حکم همراه شود. این برخورد تند فیفا با فوتبال ایران البته ریشه در تاریخ دارد و شاید باید به این نهاد بزرگ بین‌المللی فوتبال حق داد که با فوتبال ما این‌گونه برخورد کند. نگاهی به اتفاقات عجیب فوتبال ایران نشان می‌دهد تا چه اندازه با بی‌احترامی و بی‌اعتنایی به قوانین بین‌المللی نگاه می‌کنیم.
کد خبر: ۱۰۷۷۹۳۵

تعلیق فوتبال ایران

برکناری رئیس فدراسیون فوتبال ایران بلافاصله بعد از جام جهانی 2006 و رسیدن خبر برکناری دادکان توسط نماینده دولت به ساختمان فیفا در سوئیس، موجب تعلیق فوتبال ایران شد. سنگی که به چاه انداخته شد و اتفاقی بسیار تلخ را رقم زد تا با سختی، بدبختی و مشکلات بسیار از ته چاه بیرون بیاید. تعلیق فوتبال ایران موجب شد به همه التماس کنیم و از همه کمک بخواهیم.زخم بزرگی بر پیکر ورزش ایران نشست، اما ما زخم را ندیدیم چون دلمان نمی‌‌‌خواست آن را ببینیم.

لیست استقلال در آسیا

تیم‌های استقلال به عنوان قهرمان لیگ و سپاهان اصفهان به عنوان قهرمان جام حذفی، نمایندگان ایران در پنجمین دوره لیگ قهرمانان آسیا بودند. اما در آن سال سهل‌انگاری امیر قلعه‌نویی، رئیس سازمان فوتبال استقلال در آن زمان باعث یک آبروریزی بزرگ شد تا حتی نایب قهرمانی سپاهان در آسیا هم باعث فراموش شدن آن اتفاق تلخ نشود. کنفدراسیون فوتبال آسیا که در سال‌های ابتدایی لیگ قهرمانان آسیا، الفبای حرفه‌ای‌گری را تمرین می‌کرد، مهلتی را برای ارسال مدارک تعیین کرده بود و قلعه‌نویی مدام به خبرنگاران ایرانی می‌گفت «فوقش جریمه تاخیر در ارسال را می‌پردازیم» حال آن‌که AFC مانند نهادهای ایرانی نبود و نیست که ریش‌سفیدی برای برخوردهای غیرقانونی را بپذیرد. ما در این فوتبال عادت کرده‌ایم گره‌ها را با کدخدامنشی و نگاهی سرشار از مصلحت‌اندیشی باز کنیم و با پاک کردن صورت مساله، گمان کنیم مساله را حل کرده‌ایم. استقلال از آن مسابقات لیگ قهرمانان آسیا حذف شد و آب هم از آب تکان نخورد و حتی قلعه‌نویی به خاطر اشتباه بزرگ و خنده‌دارش پاداش هم دریافت کرد و سرمربی تیم ملی شد تا ثابت شود این سیلی آنقدر محکم نبود که خواب ما را آشفته کند!

حذف سپاهان برای کارت زرد!

6 فصل قبل (لیگ قهرمانان آسیا) رحمان احمدی به عنوان دروازه‌بان پرسپولیس در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا در بازی با الوحده دومین اخطار را دریافت کرد و در پی جدایی سیدمهدی رحمتی از سپاهان به این تیم پیوست. هر فصل لیگ قهرمانان آسیا، دو فصل لیگ برتر ایران را دربر می‌گیرد و گرچه با سپاهان فصلی جدید را در ایران آغاز ‌کرد، اما در لیگ قهرمانان باید به گذشته نگاه می‌انداخت که نینداخت. باشگاه سپاهان هم فارغ از پرونده او در مرحله گروهی آن فصل لیگ قهرمانان به او بازی داد. رحمان احمدی محرومیت خود را از پرسپولیس آورده بود، اما کسی به آن توجه نکرد. نتیجه این بی‌اعتنایی، حذف ناباورانه سپاهان از لیگ قهرمانان بود. سپاهان باید در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا در برابر السد قطر بازی می‌کرد که به دلیل بازی دادن به دروازه‌بان دواخطاره عملا از بازی‌ها حذف می‌شد؛ نکته‌ای که قطری‌ها می‌دانستند و آرزو می‌کردند تیم ایرانی دچار این اشتباه شود، ولی متاسفانه ایرانی‌ها نمی‌دانستند. اشتباه صورت گرفت و احمدی درون دروازه سپاهان ایستاد تا قطری‌ها با وجود شکست یک بر صفر، در پایان بازی جشن بگیرند. دقایقی زمان نیاز بود تا چشمان ما باز شود و حقیقت را ببینیم. سپاهان حذف شده بود، اما چشمان ما آنقدر سنگین بود که بعد از دقایقی آن را بستیم و دوباره به خواب رفتیم. آن حذف عجیب هم موجب نشد آب از آب تکان بخورد.

حذف تلخ تیم امید

تیم امید در بازی مقدماتی المپیک 2012 در زمین تیم امید عراق به برتری رسید، اما به دلیل استفاده از بازیکن دواخطاره در ترکیب خود (کمال کامیابی‌نیا) بازنده آن بازی معرفی شد (3 بر صفر). این رای درست در روز بازی برگشت ایران و عراق در ورزشگاه آزادی به فدراسیون فوتبال ایران ابلاغ شد تا تیم امید برای جبران شکست 3 بر صفر بازی رفت به میدان برود. تیم علیرضا منصوریان نه‌تنها در بازی برگشت به برتری نرسید که بازی را به حریف واگذار کرد تا شاهد جشن تیم عراقی در ورزشگاه آزادی باشیم. آن حذف ناباورانه و تلخ هم چشم ما را باز نکرد. مدتی را به مقصر قلمداد کردن این و آن گذراندیم تا همه یادشان رفت چه شد و چه بر این فوتبال گذشت.

حذف ذوب‌آهن در پلی‌آف اتفاقی

5 سال قبل به خاطر بی‌توجهی مسئولان فوتبال ایران به هشدارهای مقاماتAFC برای رفع مشکلات سخت‌افزاری و استانداردسازی باشگاه‌های کشورمان، سهمیه ایران بعد از 3 فصل از 4 تیم به 2 سهمیه مستقیم و 2 سهمیه حضور در پلی‌آف کاهش یافت. مسئولان ایران برای پوشش اشتباه خود، اعتراضی رسمی به AFC ارائه کردند، اما درنهایت مشخص شد، مشکلات داخلی باعث کاهش سهمیه ایران از 4 به 2+2 شده است. همان اتفاق و بدشانسی در قرعه‌کشی، باعث شد تیم‌های استقلال تهران و ذوب‌آهن اصفهان در مرحله نخست پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا با همدیگر روبه‌رو شوند؛ مسابقه‌ای که رای به حذف ذوب‌آهن داد تا استقلال بعد از حذف الاتفاق به مرحله گروهی برسد و از سهمیه ایران یک سهمیه کم شود.

حذف پرسپولیس

بلافاصله بعد از بازگشت طارمی باشگاه پرسپولیس باید به دنبال رضایت کتبی ریزه‌اسپور می‌رفت که نرفت. آنها نمی‌دانستند دنیای فوتبال قانون دارد که به آن احترام می‌گذارد و هر که از آن تخطی کند، بدون تعارف و اغماض با متخلف برخورد و به سنگین‌ترین شکلی جریمه‌اش می‌کند. پرسپولیس شکستی تلخ و سنگین را تجربه کرد، اما باز هم به جای برخورد منطقی با متخلف اصلی و پاک کردن اشتباهات مسیر، رویه‌های غیرمتعارف معمول را شاهدیم. این‌که مقصران فرضی را ردیف کنیم تا اذهان درگیر چند اسم مثل عادل فردوسی‌پور شوند. نه از برخورد قانونی با متخلف خبری است و نه از اصلاح راه. باز هم بعد از چند روز چشمان خود را می‌بندیم. می‌دانیم چقدر این خواب برای ما سنگین تمام شده، اما باز هم دوستش داریم.

رضا پورعالی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها