فرهنگ سیاسی ما در طول تاریخ بسیار متاثر از ارزش‌های عدالت‌جویی، حق‌طلبی، ظلم‌ستیزی و حریت بوده است چنانچه انقلاب اسلامی ایران هم بر پایه همین ارزش‌ها شکل گرفت و به پیروزی رسید. همه شهدای این انقلاب و یکی از آخرین آنها یعنی شهید حججی، نامشان با این ارزش‌های پایدار عجین شده است. برای مثال وقتی نام شهیدحججی را می‌شنویم در ذهن همه ما از هر قشر و گروه، ناخودآگاه این ارزش‌های عمیق تداعی می‌شود.
کد خبر: ۱۰۷۷۸۶۱

به عبارت دیگر شهید حججی ماندگار شد به این دلیل که با ژرف‌ترین و استوارترین ارزش‌های تاریخی مردم ما پیوند یافته است. هر اندازه شخصیت فرد به این ارزش‌ها نزدیک‌تر باشد جایگاه او در حافظه تاریخی ملت ما ژرف‌تر و پایدارتر است. درست به‌همین دلیل شهید حججی به یک قهرمان ملی بدل شد و مردم ما تصمیم گرفتند او را در زمره قهرمانان تاریخی جای دهند. نکته بسیار مهم این‌که این پایداری را مردم یک جامعه به فردی که شایسته آن است، می‌دهند. به کمک تبلیغات و رسانه‌ها هم می‌توان یک فرد را برای مدتی بر سر زبان‌ها انداخت، اما این‌گونه شهرت‌ها موقت وکوتاه است و دوام ندارد.

شهدای ما موجب وحدت در جامعه و استواری هویت انقلابی و ارزشی می‌شوند زیرا با ارزش‌ها و آرمان‌های مورد احترام ملت ایران که در ناخودآگاه مردم ما نفوذ دارند، پیوندی وثیق و ناگسستنی دارند. بدین سان سرمایه‌ای برای وحدت و همدلی پایدار شکل می‌گیرد. از این جهت یاد و نام و هر نمادی که به نحوی به شهدا مربوط باشد، وحدت‌آفرین است. ملت ما تاریخی طولانی و سرشار از ارزش‌های والای بشری دارد که عمیقا با حس دینی و عرفانی درآمیخته است. بنابراین تمامی کسانی که به نوعی در مسیر استواری این ارزش‌ها گام برداشته و ایثار کرده‌اند نامشان پایدار می‌شود. شهدای ما هم به‌دلیل قدم برداشتن در این مسیر روشن، وحدت و یگانگی را در این مرز و بوم پی ریخته‌اند. مراسمی که برای بزرگداشت شهدا و ایثارگران جامعه برپا می‌شود وحدت و همدلی را در جامعه ما استوارتر می‌سازد. تشییع پیکر عطرآگین شهید حججی در این روزها شور و تحرک عظیمی در جامعه ما به وجود آورد که یادآور ارزش‌های ژرف تاریخی ملت ایران است، ارزش‌هایی که به لحاظ تاریخی بودنشان در ناخودآگاه جمعی ما نهادینه شده‌ است به این معنی که همه ما عمیقا تحت تاثیر آنها قرار داریم و رفتارمان در پرتو آنها شکل می‌گیرد. یادآوری این ارزش‌ها همواره موجب وحدت و یگانگی است.

انقلاب اسلامی ایران مرهون و مدیون ارزش‌های والایی است که شهدای این انقلاب با نثار جان خود در استقرار و استمرار آنها نقش‌آفرینی کردند. راهشان مستدام باد.

دکتر سیدعلی مرتضویان

استاد دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها