سوپ‌ها، پیش غذا و گاهی غذای شب‌های طولانی زمستان هستند که خوردنش در کنار خانواده در ماه‌های سرد سال لذتبخش است.
کد خبر: ۱۰۷۷۷۷۴

این سوپ حاشیه دریای مدیترانه را امتحان کنید.

مواد لازم برای 4 نفر:

نخود: 2 فنجان، سیر ریز خرد شده: 3 حبه، پیاز خرد شده: یک عدد، لیموی تازه: 2 عدد، آب مرغ یا سبزیجات: 4 فنجان، برگ بو: یک عدد بزرگ، پودر زیره: یک قاشق چایخوری، نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم، روغن زیتون: به میزان لازم، سماق: مقداری برای تزئین

نخودهایتان را چند ساعتی در آب خیس کنید و بعد بپزید. هرچقدر زمان به اصطلاح خیساندن نخود بیشتر باشد زمان پخت کمتر خواهد شد. نخود پخته، آب مرغ، آب، پیاز خرد شده، سیر ریز خرد شده، برگ بو، زیره، نمک و فلفل را در قابلمه بریزید. سوپ را به مدت سه ساعت روی حرارت بسیار کم قرار دهید تا نخودها آرام آرام بپزد و نرم شود. هرچه سوپ آرام‌تر بپزد بهتر جا می‌افتد. پس از پخت کامل، برگ بو را خارج کرده و سوپ را میکس کنید و روی آن را با روغن زیتون، سماق و کمی آب لیموی تازه تزئین و سرو کنید.

سوفله پاستا پنه

مواد لازم برای 3 نفر:

پاستا پنه: 300 گرم، پنیر پیتزای رنده شده: یک پیمانه، سفیده تخم‌مرغ: 3 عدد، ژامبون گوشت: 150 گرم، لوبیا سبز خرد شده: یک فنجان، هویج نگینی خرد شده: نصف فنجان، فلفل دلمه‌ای خرد شده: نصف فنجان، روغن زیتون: 3 قاشق سوپخوری، آویشن: یک قاشق مربا خوری، نمک و فلفل: به میزان لازم

پاستاهای پنه را همراه کمی نمک در آب می‌جوشانیم، سپس آبکش کرده و با آب سرد می‌شوییم تا چسبندگی پاستا کم شود. پاستا را به قابلمه برگردانده و روغن را روی پاستا ریخته و مخلوط می‌کنیم. لوبیا سبز و هویج را در ظرف دیگری می‌پزیم. ژامبون‌ها را به صورت نواری خرد می‌کنیم. فر را با حرارت 180 درجه سانتیگراد روشن کرده و داخل ظرفی نسوز را چرب می‌کنیم. در کاسه‌ای سفیده تخم مرغ را با همزن زده تا کاملا پف کرده و سفید شود، پنیر را همراه نمک و فلفل به سفیده افزوده و با لیسک یا قاشق چوبی به حالت دورانی مخلوط می‌کنیم، طوری که پف سفیده‌ها نخوابد. ژامبون، فلفل دلمه‌ای، لوبیا سبز و هویج را نیز افزوده و به آرامی مخلوط می‌کنیم و در آخر پاستا را به مواد درون کاسه اضافه کرده و مجددا به صورت دورانی مخلوط می‌نماییم. سوفله را در ظرف نسوز در پنجره وسط فر داغ به مدت 20 دقیقه قرار می‌دهیم تا زمانی که روی سوفله طلایی شود. سوفله را با سالاد کاهو و زیتون سرو کنید.

بلغور پلو ترکیه (یارما پلو)

یارما پلو نوعی غذای ترکی مقوی است که با استفاده از بلغور گندم تهیه می‌شود. یارما در زبان ترکی معادل بلغور و به معنی شکافته است. در زمان‌های قدیم به بلغور گندم یارما بوغدا (بوغدا یعنی گندم) یعنی گندم شکافته شده گفته می‌شد.

مواد لازم برای4 نفر:

بلغور گندم: 2 پیمانه ، گوشت چرخ کرده:250 گرم، لپه: یک پیمانه، سیب‌زمینی:2عدد، پیاز: یک عدد ، کره: یک قاشق غذاخوری، قرص عصاره گوشت: یک عدد، نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم، رب گوجه‌فرنگی: یک قاشق غذاخوری

برای شروع کار ابتدا بلغور گندم و لپه را خیس کنید. لپه خیس خورده را با کره کمی تفت داده و عصاره گوشت و یک فنجان آب به آن اضافه کنید. پیاز را رنده کنید و با گوشت چرخ‌کرده، نمک، فلفل و زردچوبه کوفته قلقلی درست کنید و در کره تفت دهید. رب‌گوجه فرنگی را اضافه کرده و لپه را همراه با آبی که در آن پخته شده به این مواد اضافه کنید و حرارت را کم کرده تا مواد پخته شود.

در قابلمه دیگر، مقداری آب و کمی نمک بریزید و وقتی به جوش آمد، بلغورها را داخل آب بریزید. بعد از حدود نیم ساعت چند عدد از بلغورها را امتحان کنید و از پختن آن مطمئن شوید. پس از پخت، بلغور را آبکش کرده و کف قابلمه ته دیگ بیندازید و به ترتیب از بلغورهای آبکش‌شده و مواد گوشتی داخل قابلمه بریزید و پلو را دم کنید.

بلغور پلو را با ترشی فلفل و سبزی تازه سرو کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها