15 استان کشور از صبح دیروز تا حوالی ظهر، گوش به زنگ فرمان افتتاح و بهره‌برداری از 130 مدرسه بودند، مدارسی با تابلوی «برکت» و هدیه رهبری به دانش‌آموزان مناطق محروم.
کد خبر: ۱۰۷۷۵۰۵

به گزارش جام‌جم، فرمان را 10 و30دقیقه صبح، آیت‌الله محمدی‌گلپایگانی، رئیس دفترمقام معظم رهبری صادرکرد ومسئولان استان‌های فارس، لرستان، مازندران، همدان و آذربایجان غربی که به نمایندگی از بقیه استان‌ها در ارتباطی ویدئویی حاضر بودند، شرح دادند که این مدارس تازه ساز تا چه اندازه از تنگنای فضاهای آموزشی استانشان می‌کاهد.

130 مدرسه برکتی که دیروز رسما به آموزش و پرورش تحویل داده شد، 700 کلاس درس را شامل می‌شود که بیشترین آن سهم استان فارس است با صد کلاس و کمترینش متعلق است به لرستان با هفت مدرسه و 20 کلاس.

سهم همدان از این مدرسه‌سازی‌ها نیز 61 کلاس درس بود و سهم آذربایجان غربی هفت مدرسه و 65 کلاس که البته وقتی امامان جمعه شهرهای همدان و ارومیه در ارتباط ویدئو کنفرانسی حاضر شدند و رئیس دفترمقام معظم رهبری را مخاطب قرار دادند، گفتند که برخلاف ساخت و سازهای انجام شده، اما کمبود مدرسه در استانشان جدی است. آیت‌الله محمدی، نماینده ولی فقیه در همدان از نیاز مبرم حاشیه‌های شهر همدان به دست‌کم ده مدرسه اشاره کرد و آیت‌الله قریشی، همتای او درآذربایجان غربی از نیاز استان متبوعش به 5500 کلاس درس، حذف 313 کلاس کانکسی و تخریب و نوسازی 117 کلاس خشتی و سنگی سخن گفت.

سرانه فضای آموزشی در استان 37هزار کیلومتر مربعی آذربایجان‌غربی به گفته او به حدی پایین است که این استان را در رتبه 29 کشوری قرار داده، استانی با وضعیتی بهتر فقط نسبت به دو استان قعر جدولی.

اما وقتی محمدتقی نظرپور، رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور به‌عنوان تحویل گیرنده 130 مدرسه تازه‌ساز برکت پشت تریبون ایستاد، گرچه از افتتاح 930 مدرسه برکت در ده سال گذشته ابراز شعف کرد، ولی در عین حال از 11 استانی سخن گفت که همچنان کمبود فضای آموزشی در آنها جدی و پایین‌تر از سرانه کشوری است. سرانه‌ای که نظرپور به آن اشاره کرد، عدد کوچک پنج متر و 17 سانتی‌متر مربعی است که سرانه فعلی فضای دانش‌آموزشی به ازای هر دانش‌آموز است که این عدد خود به وضوح با سرانه استاندارد که هشت متر و 40 سانتی‌متر تعریف شده است، فاصله معناداری دارد.

بنیاد برکت اما از سال 86 کوشیده به‌وسع خود از این فاصله‌ها بکاهد که تا امروز عملیات ساخت 930 مدرسه را با هزینه 313 میلیارد تومانی به پایان رسانده است. این بنیاد که در پی محقق کردن خواست مقام معظم رهبری برای ساخت هزار مدرسه در مناطق محروم کشور است تا رسیدن به این مطلوب فاصله چندانی ندارد آنچنان که دیروز در مراسم افتتاح و بهره‌برداری از130مدرسه برکت اعلام شد جشن افتتاح هزارمین مدرسه تا یک ماه آینده برگزار خواهد شد.

البته محمد مخبردزفولی، رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) که در مراسم دیروز دومین سخنران بود، خبر داد بنیاد برکت ساخت 1357 مدرسه را به شماره سال پیروزی انقلاب هدفگذاری کرده که 8000 کلاس درس را شامل می‌شود. اگر این رخداد محقق شود، 177هزار دانش‌آموز در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته کشور زیر چتر مدارس برکت تحصیل خواهند کرد.

مریم خباز

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها