Tacoma برداشتی است از ساکنان یک ایستگاه فضایی

اخلاقیـات در فضـا

سال 2013 شرکت مستقل Fullbright با بازی Gone Home تحولی در گشت‌و‌گذار روایت‌محور در بازی‌ها به وجود آورد و نامش حسابی سر زبان‌ها افتاد، زیرا به جای این‌که بازیکن را به گیم‌پلی سنتی سبک ماجرایی مشغول کند، از آنها می‌خواست بنا به علاقه‌ خود روایت داستان را دنبال کنند. Tacoma بازی بعدی سازنده است که تقریبا دو ماهی از انتشارش می‌گذرد و با وجود این‌که تحول یا ساختارشکنی جدیدی در سبک ماجرایی ایجاد نمی‌کند، اما میراث و ساختار Gone Home را که بر مبنای قصه‌گویی محیطی و شخصی بازیکنان استوار است، از دید و منظری متفاوت ادامه می‌دهد.
کد خبر: ۱۰۷۵۹۱۶

ماجرای بازی سال 2088 میلادی آغاز می‌شود و شما در نقش کاراکتری به اسم اِیمی فِریر قرار می‌گیرید؛ او یک متخصص است که ماموریت یافته هوش مصنوعی و اطلاعات ذخیره‌ شده‌ آن را از ایستگاه فضایی تاکوما برگرداند. این همان ایستگاهی است که خدمه‌اش پس از مواجهه با رویدادهایی خطرناک سر به نیست شده‌اند.

با وجود این‌که تاکوما یک ایستگاه متروکه است، اما شما هرگز در آن احساس تنهایی نمی‌کنید، زیرا به لطف تکنولوژی واقعیت افزوده‌ هوش مصنوعی ایستگاه می‌توانید هولوگرام‌های شبیه‌سازی شده و رنگی‌ از خدمه‌ کشتی را مشاهده کنید. این هولوگرام‌ها در واقع خاطرات و سرگذشت خدمه هستند که قبلا اتفاق افتاده و شما نمی‌توانید با افراد تعامل داشته باشید. با این وجود می‌توانید مسیر و ماجراهایی را که تا لحظه رسیدن به سرنوشت مرگبارشان تجربه کرده‌اند، دنبال کنید. بعضی از خدمه‌ ایستگاه زوج یکدیگر بوده‌اند و شما می‌توانید اختلاف‌های آنها با یکدیگر و تاثیر خطر قریب الوقوع بر روابط‌‌‌شان را دریابید. داستان Tacoma که در مورد نبرد خدمه‌ یک ایستگاه فضایی برای زنده ماندن است، چیزی نیست که آن را منحصر‌به‌فرد کند، در عوض این نحوه‌ روایت داستان است که ممتاز و متمایز به شمار می‌رود. شما بین قسمت‌‎های مختلف ایستگاه فضایی حرکت می‌کنید و در هر محیط تازه شبیه‌سازی‌های واقعیت افزوده از خدمه‌ کشتی را که در جریان هستند، پیدا می‌کنید. آن حس رضایت‌بخش و جالب از سرک کشیدن در گوشه و کنار محیط در Gone Home اینجا نیز وجود دارد و این‌که چه مقدار اطلاعات از داستان بازی به دست بیاورید کاملا به این‌که چقدر در محیط جست‌وجو کنید بستگی دارد.

یک دنیا حرف

Tacoma مملو از پازل و معما نیست و مکانیکی ورای گشت‌و‌گذار ساده ندارد، ولی هنوز هم تجربه‌ای رضایت‌بخش است. شما در بازی وقت خود را با گوش دادن به مکالمات خدمه، خواندن پرونده‌ها و اطلاعات آنها یا غلبه کردن بر موانعی جزئی مثل کشف کلمات عبور یا پیدا کردن کلیدهای مخفی برای گشودن محفظه‌های قفل خواهید گذراند.

بازی این امکان را به شما می‌دهد تا شبیه‌سازی‌های خدمه را اجرا یا متوقف کرده و حتی به عقب برگردانید. در هر محیطی که قرار می‌گیرید خودتان انتخاب می‌کنید که چه داستانی را دنبال کنید، زیرا خدمه‌ سفینه ممکن است همه در یکجا جمع شده یا در نقاط مختلف آن محیط پراکنده شده باشند، در نتیجه با مکالماتی متفاوت، اما همزمان در قسمت‌های مختلف یک محیط مواجه خواهید بود. به‌عنوان مثال در یک محیط خدمه جشنی ترتیب داده بودند و در حالی که می‌توانید به حرف‌های عاشقانه‌ یک زوج گوش دهید، با برگرداندن شبیه‌سازی می‌توانید به آشپزخانه رفته و صحبت‌های خدمه‌ دیگر در مورد تزئین کیک را بشنوید. این ساختار قصه‌گویی روشی فوق‌العاده برای روایت چند شاخه به‌شمار می‌رود که به لطف شخصیت‌پردازی خوب کاراکترها با جنسیت‌ها، هویت‌ها و داستان‌های پس‌زمینه‌ متفاوت از زندگی‌شان تقویت شده است.

شش خدمه‌ای که زمانی در ایستگاه تاکوما ساکن بوده‌اند، تنوع جالبی دارند. شخصیت بعضی از آنها همچون یک کتاب گشوده است، در حالی که عده‌ای شخصیت‌شان را مثل یک راز در سینه محفوظ داشته‌اند. زمانی که خدمه‌ کشتی درمی‌یابند خطری مرگبار در انتظارشان است، دنبال کردن مکالمات و تعاملات آنها بسیار جالب‌تر می‌شود، زیرا بازی Tacoma اساسا در مورد روابط بین خدمه‌ ایستگاه، این که چه کسی هستند و سرنوشت مشترک‌شان چگونه آنها را در کنار هم قرار داده، است.

یک دنیا تعامل

محیط‌هایی که در بازی وارد آنها می‌شوید، خیلی زنده و شخصی هستند و مثال‌هایی مثل پوستر گروه موسیقی چسبیده به دیوار یا نامه‌هایی که به عزیزان نوشته شده‌اند نشان‌دهنده این است که تا چه اندازه می‌توانید تصویر روشن‌تری نسبت به شخصیت و پیشینه‌ خدمه‌ ایستگاه به دست بیاورید. تقریبا هر شی‌ای که در ایستگاه تاکوما وجود دارد به نحوی قابل تعامل است و از انجام این کار سرگرم خواهید شد. می‌توانید دارت‌هایی را بردارید و به تصویر چهره‌ مدیر خدمه‌ ایستگاه پرتاب کنید یا جمجمه‌ یک اسکلت را برداشته و روی بدنش در اتاقی دیگر قرار دهید. اگرچه چنین صحنه‌ها و فرصت‌هایی در بازی زیاد نیستند، اما به بازیکن کمک می‌کنند تا هرچه بیشتر خود را در دنیای ایستگاه فضایی تاکوما احساس کند. بازی Tacom روی ساختار Gone Home بنا شده است، اما ظرافت‌های خاص خود را برای بازگو کردن یک داستان عمیق به شیوه‌ای پیچیده و درگیرکننده دارد. اگر از طرفداران سبک ماجرایی شبیه‌ساز راه رفتن و پیگیر دنبال کردن یک داستان با روایتی قدرتمند هستید، توصیه می‌کنیم Tacoma را تجربه کنید.

مجید رحمانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها