زیان‌های اقتصاد پنهان در دودوتای اقتصادی بر هیچ‌کس پوشیده نیست و لازم است با تمام توان برای مقابله با این پدیده شوم یعنی قاچاق گام برداشت. این درحالی است که به‌کارگیری جسته و گریخته قوانین موجود نمی‌تواند آنچه را در نظر داریم محقق و سایه این پدیده شوم را از اقتصاد کشورمان دور کند.
کد خبر: ۱۰۷۰۳۴۱

یکی از مواردی که شاید در سیاستگذاری‌های مبارزه با قاچاق کشورمان زیاد به آن توجه نشده مربوط به مفهوم و عینیت قاچاق است. شاید ایران تنها کشوری است که روند قاچاق در کالاهای مجاز آن شکل گرفته و اکنون هزینه قابل توجهی به اقتصاد کشورمان تحمیل کرده است.

در این زمینه لازم است زنجیره‌ای دقیق از مبارزه‌ها و راهکارهای منطقی برای کاهش هرچه بیشتر قاچاق به کار گرفته شود که قطعا راهکار آن حضور فیزیکی در سطح بازار نیست. به طور کلی برخوردهای فیزیکی با عرضه توزیع برای جلوگیری از گسترش قاچاق نه‌تنها باعث کاهش این روند نخواهد شد، بلکه در بسیاری از موارد مشکلاتی عمده برای کلان اقتصاد و سیستم توزیع کشور ایجاد می‌کند. از این‌رو لازم است با استفاده از سیستم‌های مدرن، مسیر حرکت کالاها از محل تولید تا مکان مصرف رصد شود که این امکان‌پذیر نیست، مگر با استفاده از شبکه‌ای مرتبط همانند کد رهگیری کالا و صندوق‌های مکانیزه که مرتبط نبودن هریک از آنها با دیگری، نقیصه‌ای است که به تداوم قاچاق منجر می‌شود.

نکته قابل توجه در به‌کارگیری این زنجیره پیگیری این است که اصولا زمینه عرضه کالاهای غیرقانونی یا همان کالاهای قاچاق در ویترین فروشگاه‌ها مهیا نیست و نیازی به پیگیری‌های گسترده و پرداخت هزینه‌های هنگفت با سیستم سعی و خطا نخواهد بود.

عباس تابش

مدیرکل دفتر امور بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها