37 سال قبل در چنین‌روزهایی، صدام تحرکاتی را برای حمله به ا یران آغاز کرد. این‌ درحالی بود که پیروزی انقلاب اسلامی ایران، نوید تحولات گسترده‌ای را برای مردم ایران می‌داد. اما با این وصف، این اتفاق مهم با تصورات برخی زمامداران کشورهای منطقه درگیر با سنت‌های قومی و قبیلگی و حاکمان کشورها فرامنطقه‌ای با نگاه استعماری همخوان نبود.از این رو مجموعه‌ای از فتنه‌ها و آشوب‌های داخلی برای تضعیف و شکست نظام تازه شکل گرفته اسلامی در ایران با استفاده از نفوذی‌های داخلی و با پشتیبانی برخی کشورها صورت گرفت.
کد خبر: ۱۰۶۹۹۹۴

در این میان خوزستان شرایط ویژه‌ای داشت. صدام، دیکتاتور عراق گمان می‌کرد با روی کار‌آمدن نظام جدید در ایران و احتمال وجود ضعف در حاکمیت تازه، زمینه برای طرح ادعاهای ارضی فراهم است.

به گمان صدام حتی اگر ایران هم برآوردن این توقعات را نپذیرد، او می‌تواند با کسب حمایت کشورهای عربی و بویژه شیخ نشین‌های حاشیه خلیج فارس و در سایه سکوت کشورهای غربی، جنگی علیه ایران به‌راه بیندازد. او به گمان این‌که وجود اقوام و طوایف مختلف خوزستان، فضای مناسبی را برای فتنه انگیزی نفوذی‌های داخلی فراهم می‌کند، نهان و آشکار از برخی مدعیان تجزیه طلبی در خوزستان حمایت کرد. غائله خوزستان در شهر خرمشهر و با تشدید تبلیغات و تحرکات قومی در هشتم فروردین 58 آغاز شد و در 30 تیر 58 پایان پذیرفت. رژیم بعثی عراق در ایجاد این تشنج نقش بسزایی داشت.

یکی از جریان‌های قومی که ادعای خودمختاری خوزستان را داشت، سازمان سیاسی خلق عرب بود که عناصر آن از حمایت حزب بعث عراق برخوردار بودند و در زمینه سازی بروز جنگ داخلی کوتاه مدت در خرمشهر در ماه‌های خرداد و تیر 1358 و وقایع منتهی به اشغال خرمشهر در آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران نقش داشتند. برخی اسناد از دست داشتن این افراد در بمبگذاری و خرابکاری‌های اوایل انقلاب حکایت دارد و نشان می‌دهد این عناصر نقش ستون پنجم و عوامل نفوذی حزب بعث عراق را در جنگ تحمیلی ایفا می‌کردند.

در چنین روزهایی بود که صدام و ستون پنجم تصور می‌کردند با وجود حضور اقوام مختلف، زمینه برای ایجاد آشوب در خوزستان فراهم است، اما واقعیت‌‌های تاریخی مبین این بوده و هست که هرگاه تمامیت ارضی کشور از سوی کشورهای بیگانه در معرض خطر بوده، حاشیه نشینان مرزی و اقوام مختلف دوش به دوش یکدیگر برای حفظ سرزمین از هیچ‌گونه فداکاری فروگذار نبود‌ه‌اند.

این تجربه غرورآفرین در دوران انقلاب اسلامی و مقطع هشت ساله دفاع مقدس بطور کامل خود را نشان داد. مردم خوزستان اعم از فارس و عرب دلاورانه در برابر تهاجم بیگانه و دشمن خارجی ایستادگی کردند و جلوی پیشروی ارتش تا دندان مسلح عراق را گرفتند و دشمن غدار را زمینگیر و تمام نقشه‌ها و طراحی‌های دیکتاتور عراق و نفوذی‌های ستون پنجم او را نقش بر آب کردند.

فتاح غلامی

سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها