براساس اخبار منتشر شده در رسانه‌های داخلی و خارجی، طبق گفته مسئولان بانکی کشور، کشورهای اتریش، دانمارک، ایتالیا و چند کشور دیگر، وام‌هایی به ارزش مجموعا 22 میلیارد یورو، معادل 2/26 میلیارد دلار برای ایران در نظر گرفته‌اند.
کد خبر: ۱۰۶۹۷۵۹

این در حالی است که ایران، بتازگی قرارداد وام اعتباری هشت میلیارد دلاری از کشور کره جنوبی را منعقد کرده است.

رئیس بانک مرکزی در این باره گفته است: منابع حاصل از وام اعتباری از کشورهای خارجی می‌تواند موجب سرمایه‌گذاری در داخل ایران و افزایش تولید و اشتغال شود‌. این در حالی است که اگر توافق برجام اجرایی نشده بود، این امکان فراهم نبود که وام‌های اعتباری جذب شود.

گفتنی است، از زمان اجرایی شدن برجام، یکی از روش‌های مشارکت کشورهای خارجی با ایران، اعطای وام اعتباری بوده است، اما پرداخت وام اعتباری تفاوت زیادی با سرمایه‌گذاری خارجی دارد.

در سرمایه‌گذاری خارجی کشورها علاوه بر ایجاد ظرفیت تولید جدید و انتقال فناوری، بخشی از ریسک و مخاطرات سودده بودن کار را به عهده می‌گیرند؛ اما وام خارجی با
هیچ گونه ریسکی همراه نبوده و در آینده کشورهای وام دهنده می‌توانند مبلغ وام را به همراه سود آن که توسط وزارت اقتصاد ایران ضمانت شده، پس بگیرند.

لذا برای کشورها اعطای وام بسیار مطلوب‌تر از سرمایه‌گذاری خارجی بوده است. این حقیقت، یکی از دلایل اصلی تمایل کشورهای خارجی به اعطای وام خارجی به ایران و در مقابل، مقاومت در برابر سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و ایجاد ظرفیت‌های تولیدی جدید در ایران است.

استفاده از وام‌های اعتباری در صورتی می‌تواند برای ایران مفید باشد که به انتقال دانش و فناوری جدید به داخل کشور بینجامد و به جای واردات محصولات و خدمات غیرضرور در راستای ایجاد ظرفیت‌های تولیدی و اشتغال در داخل ایران به کار گرفته شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها