حضور ورزش ایران در عرصه های مختلف آسیایی ، جهانی و المپیکی همواره با درخشش ورزشهای انفرادی همراه بوده است. اگر نگاهی به تاریخچه مدال آوری ورزش کشورمان در سالهای متمادی حضور در عرصه های بین المللی داشته باشیم
کد خبر: ۱۰۶۸۹۴
، همواره نقش ورزشهای انفرادی بیش از دیگر رشته های ورزشی بوده است و این دسته از ورزشها نمره قبولی گرفته اند.
در این میان ورزشهای رزمی جایگاه ویژه ای داشته و دارند و بسیاری از مدالهای بین المللی و افتخارآفرینی های فراملی را به خود اختصاص داده اند. در همین المپیک 2004آتن از مجموع 6 مدال کسب شده از سوی کاروان ورزشی کشورمان ، 2 مدال طلا و برنز سهم تکواندوی ایران بود که خود کارنامه ای درخشان برای ورزش ایران به حساب می آید. علاوه بر مسابقات مختلف بین المللی ، آسیایی و جهانی رشته های رزمی که عموما با درخشش رزمی کاران کشورمان همراه است ، مسابقات آسیایی قطر را باید نقطه عطفی برای رشته های رزمی ایران به حساب آورد. در واقع مسابقات آسیایی دوحه قطر عیار جدیدی از قابلیت های ورزشهای رزمی کشورمان را عیان خواهد کرد و این حساسیت پیکارها را مضاعف می کند. در میان رشته های رزمی حاضر در بازیهای آسیایی دوحه ، رشته ووشو قطعا حساسیت ها و جذابیت های خاص خود را دارد. رشته ووشو که بتازگی فدراسیون مستقل خود را نیز تجربه می کند، باید در دوحه از اعتبار ورزشهای رزمی و بویژه ووشوی ایران دفاع کند.
شرایط آماده سازی ووشوکاران کشورمان در وضعیت مطلوبی قرار دارد و طبق اعلام مسوولان فدراسیون ووشو هیچ مانعی بر سر راه مدال آفرینی ووشوکاران کشورمان وجود ندارد.
اما آنچه شرایط تیمهای ملی ووشوی ایران را دچار مشکلات و دست اندازهای ریز و درشت می کند، مسائل حاشیه ای ، درونی و بیرونی ووشو است که البته همواره با تکذیب مسوولان فدراسیون روبه رو می شود. تیم ملی ووشو در حالی جمعه گذشته تهران را به مقصد پیونگ یانگ کره شمالی و جهت حضور در تورنمنت هنرهای رزمی کره شمالی ترک کرد که بیش از 5ماه است ملی پوشان حقوق خود را دریافت نکرده اند. این مساله می تواند اردوهای 5ماهه ووشوکاران را دچار مشکلات مختلفی کند.
صمد ولی زاده ، رئیس فدراسیون ووشو که معمولا سعی می کند تمامی کارهای فدراسیون را اجرا کند و البته در مقام پاسخگویی نیز برآید، در این خصوص می گوید: تعداد زیادی از ملی پوشان حقوق خود را دریافت کرده اند و تنها اندکی مانده اند که هنوز حقوق نگرفته اند. البته فدراسیون در این راه تقصیری ندارد ؛ چرا که هنوز مبلغ کمی از بودجه سازمان تربیت بدنی به ما پرداخت شده که آن هم صرف امور فدراسیون و تیمهای ملی شده است.
با این حال ، فکر نمی کنم مشکل دریافت نکردن حقوق بتواند سد راه افتخارآفرینی ورزشکاران کشورمان شود. این صحبت ها در حالی عنوان می شود که گویا کمیته ملی المپیک به فدراسیون اعلام کرده است حساب مسوولان ، کارکنان و ورزشکاران رشته ووشو باید از بانک ملی به بانک ملت منتقل شود که به هر حال این مساله نمی تواند برای ورزشکارانی که ماههاست در اردو حضور دارند و البته بیشتر آنان را شهرستانی ها تشکیل می دهند، قابل قبول باشد.

معضل مربیان تیم های ملی


اما مساله مهم دیگری که دروازه های حاشیه را به سوی فدراسیون ووشو باز کرده بحث حضور داشتن یا نداشتن مربیان چینی بود. ولی زاده سال گذشته و اندکی پس از حضور در فدراسیون ووشو از حضور مربیان برجسته چین خبر داد که تاکنون هیچ خبری از آنها نشده است. البته در مسابقات اخیر بین المللی که تیمهای ملی ووشوی ایران شرکت داشتند، نتایج نسبتا قابل قبولی برای ووشوی ایران رقم خورد که به نوعی سوپاپ اطمینانی برای اعتماد ولی زاده به مربیان ایرانی بود. با این حال ، حضور مربیان چینی طراز اول همچنان برای فدراسیون ووشو به صورت یک معضل درآمده است و خود ولی زاده هم نمی داند آیا می تواند به حضور مربیان چینی در راس تیمهای ملی ایران برای بازیهای آسیایی چشم بدوزد و امید ببندد؛ چرا که رئیس فدراسیون ووشو ماههاست از مشکلات اداری سفارت چین گله مند است و این مشکل را تنها مشکل عدم ورود مربیان چینی برجسته به ایران می داند. در حالی که در همین زمانها چند مربی چینی که گفته می شود چندان هم صاحب اعتبار نیستند، در تیمهای ملی حضور یافتند. در این شرایط بود که سیل استعفاهای مربیان تیمهای ملی به سوی فدراسیون سرازیر شد.
مربیانی که به عقیده مسوولان فدراسیون حضور مربیان چینی را بر نمی تابیدند و دلیلشان هم موفقیت ووشو در عرصه های مختلف آسیایی و بین المللی بود. از سوی دیگر، حضور چند مربی بوکس و کشتی نیز عاملی شد تا بسیاری از مربیان و البته منتقدان لزوم استفاده از این مربیان را بی فایده بدانند ؛ اما ولی زاده اعتقاد دارد که ووشوکار باید از تمامی تکنیک های مبارزه برخوردار باشد و البته آن را تغییر استیل و سبک مبارزه ملی پوشان کشورمان می داند.

حاشیه سازان بیرونی


در میان تمام مسائل ریز و درشت فدراسیون ووشو بحث حاشیه سازی بیرونی نیز بر روند کار ملی پوشان تاثیر گذاشته بود. رئیس فدراسیون ووشو در این خصوص می گوید: مدیران قبلی ووشو برای ما خیلی دردسر درست کردند و اخبار دروغ از رسانه ملی پخش کردند. آنها با تطمیع و حتی تهدید ورزشکاران تیم ملی برای فدراسیون مشکل ساز شدند و حتی وعده دادند من بزودی از کار بر کنار خواهم شد. آنها مدام در اخبار خود از استعفاهای مسوولان فدراسیون و مربیان تیم ملی خبر می دادند. در حالی که چنین اخباری صحت نداشت اما چند تن از مربیان و مسوولان فدراسیون و تیم ملی ووشو رسما خبر استعفای خود را اعلام کردند. ولی زاده این مساله را طوری دیگر بیان می کند: زمانی که ما کار را در فدراسیون آغاز کردیم ، به تمامی مسوولان فدراسیون ، روسای کمیته ها و مربیان تیم ملی اعلام کردیم که از حکم خبری نخواهد بود و در صورت موفقیت فدراسیون و اجرای برنامه های ابتدایی فدراسیون نسبت به انجام این کار اقدام خواهیم کرد، اما آنها شروع به جوسازی کردند و حتی برخی از آنها انتظاراتی از ما داشتند که شاید هر رئیس فدراسیون دیگری بود، نسبت به برکناری آنها اقدام می کرد.

اطلاع رسانی...


فدراسیون ووشو و شخص ولی زاده هنوز از بند حاشیه های مختلف رها نشده بودند که مشکل جدیدی به نام عدم اطلاع رسانی صحیح در فدراسیون ظهور یافت که نقطه اوج آن مسابقات بین المللی لهستان بود. در پایان این رقابت ها که گفته می شد از مسابقات نه چندان معتبر بین المللی بود، بالاخره مشخص نشد که تیمهای ملی ایران به چه عنوانی دست یافته اند. در حالی که بلافاصله پس از پایان مسابقات اعلام شد که ایران به مقام نایب قهرمانی دست یافته است ، چند روز بعد از سوی فدراسیون اعلام شد که ایران به مقام قهرمانی تورنمنت لهستان رسیده است که همین مساله شک مطبوعاتی ها را درباره عدم اطلاع رسانی فدراسیون ووشو بیشتر کرد و حالا همگان انتظار دارند که فدراسیونی ها پس از مسابقات جهانی مالزی و تورنمنت کره شمالی واقعیت را مطرح و مقام رسمی تیمهای ملی ووشو ایران را اعلام کنند.

درگیری های داخلی


درگیری سخنگوی فدراسیون و یکی از پیشکسوتان ووشو نیز جدیدترین مساله حاشیه ای فدراسیون ووشو به شمار می رود. محمد پورغلامی از قدیمی های ووشو که خود را شایسته ترین فرد برای تصدی پست ریاست فدراسیون می بیند، چندی پیش خبر تاسیس فدراسیون ووشو غرب آسیا به میزبانی کشورمان را اعلام کرد که این خبر با واکنش فدراسیون و بویژه سخنگوی فدراسیون ووشو همراه شد.
ولی زاده ، رئیس فدراسیون ووشو در این خصوص گفت: زمانی که من به ریاست فدراسیون ووشو انتخاب شدم ، فدراسیون جهانی ووشو اعلام کرد به دلیل نبود فعالیت مطلوب و مستمر پورغلامی مقر فدراسیون ووشو غرب آسیا از تهران به دوحه قطر منتقل شود که ما از فدراسیون جهانی فرصت یک ساله خواستیم. اما چون در این یک سال نیز کار خاصی انجام نشد، فدراسیون جهانی باز هم از انتقال مقر فدراسیون ووشوی غرب آسیا از تهران به دوحه خبر داد که باز هم با مقاومت ما روبه رو شد. در این شرایط بود که حصارکی ، سخنگوی فدراسیون پورغلامی را به نشر اکاذیب و جعل اسناد متهم کرد که پورغلامی از من به مراجع قضایی و حقوقی شکایت کرد. هر چند به نظر ولی زاده همه جا مشکل وجود دارد و این مشکل از سوی طرفین حل و فصل شده است!

لیگ ، کجا و چگونه؛


مشکل برگزار نشدن لیگ اگر چه از آن مشکلاتی نیست که در کار فدراسیون و تیمهای ملی اثرگذار باشد، اما در واقع انگیزه و بهانه ای برای حاشیه سازان و منتقدان فدراسیون ووشو به شمار می رود. نخستین دوره لیگ ووشو که در زمان رئیس پیشین فدراسیون ناتمام ماند، این روزها از جمله مسائل مهم فدراسیون ووشو است که البته در لابه لای تیم ملی و مسابقات آسیایی دوحه پنهان مانده است. ولی زاده در حالی که سال گذشته خبر برگزاری لیگ ووشو را تیر اعلام کرده بودند اما تاکنون برای برگزاری دومین دوره لیگ با مشکلات فراوانی روبه روست. ناتمام ماندن نخستین دوره لیگ بسیاری از تیمها و باشگاه ها را دچار بی انگیزگی کرده و این در حالی است که لیگ برای تیم ملی اثرات فراوانی دارد. در این راه حتی گفته می شود ولی زاده شخصا از مدیران باشگاه ها خواسته تا با ضمانت وی در مسابقات لیگ حضور پیدا کنند. به هر حال ، اگر لیگ ووشو در مهر آینده استارت نخورد، باید از حالا منتظر مشکلات جدید برای ووشوی کشورمان باشیم.

مدال آوری در دوحه


مشکلات ریز و درشت فدراسیون ووشو اگرچه تاکنون معضلات فراوانی را برای ووشو کشورمان پدید آورده است ؛ اما فدراسیون و شخص صمد ولی زاده مصمم هستند در بازیهای آسیایی دوحه مدال آوری کنند و بر روی سکو بروند. رئیس فدراسیون ووشو می گوید: با این کارشکنی ها مطمئن باشید در دوحه روی سکو می رویم و حداقل 5مدال می گیریم و با این کار جواب خیلی ها را خواهیم داد.




جواد منتخبی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها