تیزبین

فیت عینک

وقتی نمره عینک شما به‌طور تخصصی تعیین می‌شود تازه نیمی از کل جریانی که برای درمان بینایی شما لازم است اجرا شده و نیمی دیگر از راه هنوز باقی مانده است.
کد خبر: ۱۰۶۷۹۵۸

نیمه دوم کار، فیت عینک مناسب برای شماست. اپتومتریست‌ها به طور دوره‌دیده مهارت لازم را دارند تا برای شما فریمی انتخاب کنند که از لحاظ طبی، اپتیکی و زیبایی کاملا مناسب باشد و بتواند عدسی عینک را به طور صحیح در خود نگه دارد.

انتخاب فریم مناسب بر اساس عوامل تخصصی و همچنین انتخاب عدسی مناسب برای این که به شما بهترین دید را بدهد اصطلاحا فیت عینک می‌گویند. فیت عینک دارای دو بخش است. بخش اول انتخاب فریم عینک و بخش دوم، انتخاب عدسی عینک مناسب برای این که با توجه به نمره عینک شما که تعیین شده است بهترین دید را به شما بدهد.

بنابراین همان‌قدر که تعیین نمره عینک یک کار تخصصی و وقتگیر است، در انتخاب شخصی که این خدمت را برای شما انجام می‌دهد نیز باید وسواس به خرج دهید. در خصوص فیت عینک نیز همان سختگیری‌ها و دقت‌ها باید لحاظ شود تا شما به بهترین دید با عینک خود دست یابید. اپتومتریست‌ها و عینک‌سازان ماهری که دارای مجوز فعالیت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند نکات تخصصی منحصر به‌فردی را برای انتخاب فریم و عدسی و فیت عینک برای شما در نظر می‌گیرند تا بتوانید با عینک خود بینایی کارآمد و راحتی داشته باشید و سلامت چشم‌های شما در دراز مدت حفظ شود. فریم عینک مناسب باید با زوایای صورت و سر شما انطباق داشته باشد و متناسب با زوایای بینی شما روی پل بینی استقرار یابد. همچنین فریم شما باید با توجه به نمره عینک تان انتخاب شود و این کار درست نیست که بعضی بیماران بدون مشورت اپتومتریست و قبل از معاینه فریم عینک خود را تهیه می‌کنند و سپس اپتومتریست مجبور می‌شود عدسی عینک را در فریمی فیت کند که متناسب با مرفولوژی صورت و سر شما نیست یا نمی‌تواند عدسی‌های شما را خوب در خود نگه دارد یا این که جنس فریم با پوست شما سازگار نیست.

همچنین ممکن است فریمی که بدون مشاوره لازم تهیه می‌شود رنگ مناسبی نداشته باشد. برخی رنگ‌ها پوست شما را تیره می‌کنند، برخی رنگ‌ها شما را رنگ پریده نشان می‌دهند و برخی رنگ‌ها ممکن است شما را برافروخته کنند.

البته نمره عینک شما در انتخاب فریم تاثیر می‌گذارد؛ یعنی مثلا اگر شما آستیگماتیسم داشته باشید نمی‌توانید فریم‌های کاملا گرد انتخاب کنید. جالب است بدانید انتخاب فریم عینک شما نیز در نمره‌های عینک بویژه نمرات عینک بالا روی میزان موثر نمره عینک که باید هنگام فیت و ساخت عینک در نظر گرفته شود، تاثیر می‌گذارد. این نکته‌ای است که بسیار زیاد مورد غفلت قرار می‌گیرد. یک اپتومتریست ماهر باید پس از انتخاب فریم عینک مناسب برای نمرات بالا دوباره یک شاخص تخصصی را که ورتکس خلفی نامیده می‌شود روی فریم عینک شما اندازه‌گیری و نمره عینک نهایی شما را بر اساس آن محاسبه کند‌. بنابراین هم نمره عینک در انتخاب فریم مناسب تاثیر گذار است و هم فریم عینک انتخابی می‌تواند موجب شود برای حصول بهترین دید دوباره بر اساس محاسبات اپتیکی تغییراتی داده شود.

نمره عینک شما، میزان فعالیت بینایی، دید دور یا نزدیک، مکان کار و اوقات فراغت و... روی این که چه عدسی برای شما فیت شود، تاثیر دارد و در صورتی که تمام این موارد مثل تعیین نمره عینک شما توسط کارشناسان مرتبط این حوزه تخصصی انتخاب شوند، شرایط بینایی کارآمد و راحت برای شما تضمین خواهد شد.

دکتر علی میرزاجانی - دانشیار گروه اپتومتری دانشگاه علوم پزشکی ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها