پاپریکا نوعی ادویه است با خواص این ادویه آشنا شوید:
کد خبر: ۱۰۶۶۸۴۹

ویتامین A

پاپریکا از منابع غنی ویتامین A محسوب می‌شود. یک قاشق غذاخوری پاپریکا حاوی 167 میکروگرم ویتامین A، فقط 19 کالری و کمتر از یک گرم چربی است و حدود یک‌چهارم نیاز روزانه‌ بدن به این ویتامین ضروری را تأمین می‌کند. ویتامین A یا رِتینول موجب تقویت بینایی، حفظ سلامت پوست، تنظیم عملکرد ایمنی، استخوان‌سازی و التیام زخم می‌شود.

ویتامین E

رادیکال‌های آزاد ترکیبات مضری هستند که به سلول‌های سالم بدن حمله می‌کنند. در مقابل از آنتی‌اکسیدان‌ها به‌عنوان دشمن طبیعی رادیکال‌های آزاد یاد می‌شود. ویتامین E و سایر آنتی‌اکسیدان‌ها به‌دلیل مبارزه با آثار مخرب رادیکال‌های آزاد، موجب کاهش سرعت روند پیری و نیز پیشگیری از بیماری‌های قلبی و سرطان می‌شوند. ویتامین E همچنین در حفظ سلامت خون مؤثر است، زیرا موجب تولید گلبول‌های قرمز و تشکیل لخته هنگام جراحت می‌شود.

ویتامین B6

تمامی ویتامین‌های گروه B از طریق تجزیه چربی و پروتئین و تبدیل کربوهیدرات‌ها به گلوکز موجب تأمین انرژی می‌شوند. یک قاشق غذاخوری پاپریکا حاوی 2/11 درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین 6 B است. این ویتامین علاوه بر خواص کلی ویتامین‌های
گروه
B
، در بهبود کارکردهای عصبی و روانی بدن نیز مؤثر شناخته می‌شود. برای مثال، ویتامین
6 B
با تحریک ترشح ملاتونین به تنظیم چرخه خواب کمک می‌کند. این ویتامین همچنین با افزایش هورمون سِروتونین موجب احساس شادی و رفع استرس می‌شود.

کاروتنوئیدها

رنگ پاپریکا به‌دلیل داشتن مقادیر بالای کاروتنوئیدهاست. بدن انسان می‌تواند بخشی از این ترکیبات از قبیل بتاکاروتِن را به ویتامین A تبدیل کند. کاروتنوئیدها همچنین خواص آنتی‌اکسیدانی پاپریکا را افزایش می‌دهند و نیز موجب تأخیر ضعف بینایی ناشی از سالخوردگی می‌شوند. برای این که از خواص کاروتنوئیدها بیشترین بهره را ببرید، باید پاپریکا را ‌همراه یکی از منابع چربی مصرف کنید. برای مثال، مزه‌دار کردن سبزیجات خُردشده با پاپریکا و روغن زیتون پیش از تفت دادن موجب افزایش بهره‌مندی از خواص کاروتنوئیدها می‌شود.

منبع : woman.thenest.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها