انگار همین دیروز بود که هادی پانزوان آرنج دست سعید علی‌حسینی را با دهان می‌مکید تا کبود شود. هشت سال گذشت. سعید به گویانگ کره جنوبی رفته بود تا قهرمان فوق‌سنگین جهان شود، اما خبر نداشت که قرار است مسابقات دسته 105+ کیلوگرم را با چشمانی اشکبار از روی سکوهای سالن کینتکس نظاره کند.
کد خبر: ۱۰۶۶۴۷۷

روایت خود سعید از آن روز شنیدنی و البته تلخ است: «من در مسابقه‌های جهانی 2009 مصدوم نبودم. یک شب مانده به مسابقه، پدرم را صدا کردند.

رضازاده و کادر فنی نامه‌ای را به ما دادند و گفتند شما نمی‌توانید در مسابقه وزنه بزنید. به ما گفتند که نامه تذکری از سوی آیان (رئیس فدراسیون بین‌المللی) آمده و اجازه ندارید در این مسابقه شرکت کنید. ما گفتیم باید چکار کنیم که گفتند: «آیان گفته باید وزنه‌بردار کره‌ای اول شود.» البته این صحبت‌ها را زارع می‌کرد و رضازاده بیشتر سکوت کرده بود. به من گفتند کره‌ای باید اول شود. تو هم باید کنار بکشی تا وزنه‌بردار کره‌ای اول شود. به من گفتند آیان با وزنه‌بردار کره‌ای بسته که او اول شود. آنجا صحبت از دوپینگ نبود. نامه‌ای به ما نشان دادند که این اخطاریه است.

ما گفتیم اخطاریه چیست؟ وقتی نامه اخطاریه را دیدم، زارع به عنوان مربی تیم آن را از من گرفت و در ساکش انداخت و گفت این نمایشی و بی‌اهمیت است. به من گفتند که آقای افشارزاده چون به آقای آیان پول نداده، آیان ناراحت شده و او با توجه به این‌که می‌دانسته تو مدال می‌گیری، دست روی تو گذاشته تا تو وزنه نزنی. به من گفتند که ما می‌رویم فدراسیون جهانی پول می‌دهیم و مشکل تو حل می‌شود. هیچ کس هم نمی‌فهمد. حتی این را به من گفتند که آیان گفته شما عکاس ورزشی دارید یا من بگویم عکاس ما بیاید که از دست سعید عکس بگیرد و به رسانه‌ها بگویید که مصدوم شده است. من و پدرم این را قبول نکردیم. افشارزاده زنگ زد به پدرم که چه شده است. پدرم گفت من می‌خواهم موقع مسابقه بروم و روی تخته بنشینم، چرا که می‌خواهند حق ما را بخورند. پدرم گفت نمی‌گذارم حق سعید ضایع شود. افشارزاده هم گفت شما با آبروی ایران بازی نکنید. این طوری آبروی ایران می‌رود. بعد از آن ما هم قبول کردیم.»

اما واقعیت چیز دیگری بود. نامه‌ای که آیان به کادر فنی تیم ملی داده بود، نمونه مثبت دوپینگ سعید علی‌حسینی بود. در نمونه آزمایش سعید ماده متاندینون رویت شده بود و این به منزله دوپینگ بود؛ دوپینگی که بعدها به بزرگ‌ترین چالش زندگی حسین رضازاده هم بدل شد و خیلی‌ها او را به عنوان سرمربی آن روزهای تیم ملی، مقصر این فاجعه لقب دادند.

نمونه دوپینگ سعید مربوط به آزمایشی بود که یک ماه قبل از آغاز رقابت‌های جهانی 2009 از او گرفته شد. سعید که در سال 2006 و در جریان دوپینگ همزمان 9 وزنه‌بردار ایرانی نیز دو سال محرومیت کشیده بود، به صورت مادام‌العمر از حضور در رقابت‌های وزنه‌برداری محروم شد، محرومیتی که بعدها با پیگیری‌های حقوقی صورت گرفته و تلاش برای اثبات بی‌گناهی علی حسینی، ابتدا به 12 سال و بعد با رای دادگاه CAS به هشت سال کاهش پیدا کرد. این هشت سال 2 آبان ماه امسال به پایان می‌رسد و حالا یک بار دیگر سعید علی‌حسینی به اردوی تیم ملی دعوت شده تا از الان خود را برای حضور در رقابت‌های جهانی 2017 که آذرماه در آناهایم آمریکا برگزار می‌شود آماده کند.

اولین حضور در اردوی تیم ملی

دور جدید اردوی تیم ملی از دیروز در سالن ورزشی دانشگاه علامه محدث نوری شهرستان نور آغاز شد که سعید علی‌حسینی هم یکی از 12 ملی‌پوش دعوت شده به اردو بود. بهترین رکوردهایی که از سعید به یاد داریم سال 2008 و در رقابت‌های جوانان آسیا بود. 206 کیلوگرم در یکضرب و 245 کیلوگرم در دوضرب. او 9 سال پیش با مهار این وزنه‌ها رکوردهای جوانان جهان را به نام خود به ثبت رساند؛ رکوردهایی که همچنان دست نخورده باقی مانده است. سعید حالا بعد از هشت سال به صحنه رقابت‌ها برگشته تا در کنار بهداد سلیمی، یک زوج قدرتمند را برای درخشش در دسته فوق‌سنگین رقابت‌های جهانی تشکیل دهند؛ زوجی مثل بهداد سلیمی و سجاد انوشیروانی که دو سال متوالی مدال‌های طلا و نقره جهان و المپیک را به دست آوردند.

رضا پورعالی

گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها