در کنار هم هستند، اما دور از هم، زیر یک سقف زندگی می‌کنند، اما چشم‌شان دائم به یک صفحه چند اینچی کوچک است، دل و ذهن‌شان هم جای دیگری است، گاهی لبخندی شیطنت‌آمیز می‌زنند و با لمس صفحه تلفن همراه خود یک استیکر قلب، ‌گل و ... را ارسال می‌کنند و این ابتدای ویرانی است و باید در انتظار فصلی سرد نشست.
کد خبر: ۱۰۶۳۹۹۷

کم نیستند کارشناسان حوزه روان‌شناسی و جامعه‌شناسی و مشاوران مذهبی که ورود شبکه‌های اجتماعی و گسترش استفاده آنها در جامعه را در کنار برکاتی که دارد، دارای آسیب‌های جدی در حوزه خانواده می‌دانند.

یکی از این چهره‌ها حجت‌الاسلام حسین دهنوی، مشاور خانواده و امور مذهبی است که سیمای او به‌واسطه حضور در برنامه‌های متعدد تلویزیونی برای ما آشناست، او می‌گوید: همواره توصیه من به زوج‌ها این است که با همدیگر صحبت کنند، درباره روزی که پشت سرگذاشتند، مسائل و مشکلات و همفکری درباره اتفاقات و اصلا مسائل ساده و دم دستی، ‌این همکلامی و جملات محبت‌آمیز واقعا اگرچه ساده می‌نماید، اما تاثیری شگفت‌انگیز در زندگی زوج‌ها دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه می‌کند: یکی از آفت‌های ورود فناوری‌هایی مانند شبکه‌های اجتماعی به درون خانواده‌ها این است که آن همکلامی هر روز دارد کمرنگ و کمرنگ‌تر می‌شود حتی آقا جلوی تلویزیون نشسته و از طریق همین شبکه‌ها مثلا به همسرش پیام می‌دهد که فلان چیز را برای من بیاور این فاجعه است و در درازمدت متلاشی شدن خانواده و طلاق عاطفی را در پی خواهد داشت.

به اعتقاد دهنوی در این رابطه متاسفانه مردان سهم بیشتری دارند. من یک توصیه جدی به مردان دارم، خداوند تبارک و تعالی در وجود زن حسی ارزشمند را قرار داده است به نام «تملک»، زن دوست دارد ‌شوهرش برای خودش باشد، این حضور بدون محدودیت و بدون ملاحظه شما آقایان در شبکه‌های اجتماعی و ارتباط با جنس مخالف حتی اگر در همان حد فضای مجازی هم باشد و هیچ گاه وجهه حقیقی هم پیدا نکند، باز هم زن را دلسرد و بی‌انگیزه می‌کند، مثل یک گل که به آن توجه نکنیم، آرام آرام پژمرده می‌شود.

او تاکید می‌کند: ما در استفاده از شبکه‌های اجتماعی دو حالت داریم؛ حالت اول آن است که به صورت صحیح و حلال استفاده می‌کنیم و حالت دوم گروهی هستند که غلط استفاده می‌کنند، تکلیف گروه دوم روشن است که در معرض بی‌اعتمادی و سوءظن زن به مرد و مرد به زن، خیانت، بی‌غیرتی و آلودگی‌های جنسی قرار دارند و اما آن گروه از خانواده‌هایی که اصلا درست هم استفاده می‌کنند باز هم از وقت با هم بودن و همکلامی و ابراز محبت و همکفری‌شان کاسته می‌شود که این هم ضرر دارد.

این کارشناس مسائل تربیتی و خانوادگی، افزایش طلاق و جدایی عاطفی، کاهش اعتماد و افزایش سوء‌تفاهم‌ها و چالش‌های روانی، کاهش صمیمیت بین اعضای خانواده، کاهش گفت‌وگو، از بین رفتن حریم‌ها و حرمت‌ها میان اعضای خانواده، تنوع طلبی عاطفی و جنسی و دست آخر پرخاشگری و دعواهای فیزیکی را از جمله تاثیرات استفاده مدیریت نشده از شبکه‌های اجتماعی بر خانواده برمی‌شمرد.

دهنوی خاطرنشان می‌کند: راهکار اصلی این است که خانواده‌ها برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی باید مدت زمان محدود و مشخصی را قائل باشند تا به کانون خانواده آسیبی وارد نشود و در برقراری ارتباط و استفاده از این شبکه‌ها با هم صادق باشند. اجازه ندهند کسی در فضای مجازی طوری رفتار کند که خدای ناکرده آسیبی به خانواده وارد شود.

بامداد محمدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها