این مجموعه امشب ساعت 22 و 15 دقیقه از شبکه یک پخش می‌شود

شوخی با سیاست در سریال«گسل»

مجموعه تلویزیونی «گسل» به تهیه‌کنندگی محسن چگینی و کارگردانی علیرضا بذرافشان از امشب حوالی ساعت 22 و 15 دقیقه روی آنتن شبکه یک سیما می‌‌رود. تکرار اول این سریال ساعت 2 و 30 دقیقه بامداد تکرار دوم حوالی ساعت 15 و 30 دقیقه روز بعد پخش می‌شود. در این کمدی اجتماعی ـ سیاسی نقش‌های اصلی را بیژن امکانیان و سام درخشانی بازی می‌کنند.
کد خبر: ۱۰۶۰۷۴۰

قصه این سریال درباره یک معاون وزیر به نام اعتبار با بازی بیژن امکانیان است و سام درخشانی نقش ارشیا، محافظ این شخصیت سیاسی را بازی می‌کند که داستان حول محور این دو شخصیت می‌چرخد. درواقع گسل روایتی است از دو بخش زندگی کاری و شخصی ارشیا.

در این مجموعه در کنار امکانیان و درخشانی بازیگرانی چون فلور نظری، مهتاج نجومی، تیرداد کیایی، رامتین خداپناهی، شبنم فرشادجو، ستاره حسینی، سامان دارابی، محمد فیلی، رضا کریمی، نیکی محرابی، کاوه سماک‌باشی، طوفان مهردادیان و افشین نخعی به ایفای نقش می‌پردازند.

تصویربرداری گسل هنوز تمام نشده و تا دهه اول شهریور ادامه خواهد داشت. گسل سومین تجربه علیرضا بذرافشان بعد از ساخت سریال‌های «نابرده رنج» و «هفت سنگ» در کسوت کارگردان است. این مجموعه تلویزیونی در 40 قسمت 45 دقیقه‌ای تولید می‌شود.

عشق‌های متفاوت

علیرضا بذرافشان، کارگردان در پاسخ به این سوال که جنس طنز سریال گسل نسبت به دو کار قبلی‌تان نابرده رنج و هفت سنگ چه تفاوت‌هایی دارد، به جام‌جم گفت: فرق این سریال با کارهای قبلی در این است که درام آن پیچیده و پلیسی است. ضمن این‌که در کنارش قصه‌های عاشقانه هم وجود دارد. از سوی دیگر کاراکترهای این مجموعه در موقعیت‌های جالب قرار می‌گیرند و کمدی را شکل می‌دهند. محتوای این سریال هم با دو کار قبلی‌ام کاملا متفاوت است.

وی ادامه داد: گسل، یک سریال سیاسی ـ اجتماعی است. البته برای پرداخت به اتفاقات سیاسی روز یک وزارتخانه تخیلی ایجاد کرده‌ایم، یعنی ارگانی ساختگی به اسم وزارت منابع را طراحی کرده‌ایم. در این مجموعه نقد اجتماعی به مسائل سیاسی کشور داریم.

این کارگردان در واکنش به طرح این موضوع که تاکنون چنین کمدی‌ای نداشته‌ایم، توضیح داد: خودم هم فکر می‌کنم اولین بار است که چنین کمدی‌ای در تلویزیون پخش می‌شود. البته من تاریخچه سریال‌سازی در ایران را به طور کامل نمی‌دانم، اما ما در این مجموعه در قالب کاراکترهای ملموس با مسائل مبتلا به جامعه و اتفاقات سیاسی شوخی می‌کنیم و آسیب‌شناسی‌ای نسبت به رفتارهای آدم‌ها در جامعه داریم. شخصیت‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا مخاطب نسبت به آنها همذات‌پنداری داشته باشد. امیدوارم مخاطبان هم حاصل کار را دوست داشته باشند.

بذرافشان درباره انتخاب بیژن امکانیان و سام درخشانی برای شخصیت‌های معاون وزیر و محافظ او در سریال هم عنوان کرد: اگر بازیگری نقشی را بخوبی ایفا کند و دوباره برای همان نقش انتخاب شود، اتفاق خوبی نیست. بنابراین من براساس سوابق، بازیگران را انتخاب می‌کنم. آقایان امکانیان و درخشانی هردو سابقه خیلی خوبی دارند و بازیگران توانمندی هستند. می‌دانستم از عهده این نقش‌ها هم برمی‌آیند.

وی اشاره کرد: این دو بازیگر اتفاقا خیلی خوب و دقیق موقعیت‌ها را شکل دادند. البته بازی این دو نفر روی لبه پرتگاه بود، یعنی مرز کمدی و جدی را باید رعایت می‌کردند. تصویربرداری سریال ادامه دارد و ضبط سکانس‌های پایانی باقی مانده است. در این مجموعه قصه‌های عشقی هم داریم؛ از پیرمرد 80 ساله گرفته تا دختر 24 ساله.

به گفته بذرافشان، بیژن امکانیان در این مجموعه نقش معاون وزیر را به‌عهده دارد که یک فرد مثبت، خیرخواه، ساده، شیرین و مثبت است. او تا به حال تجربه چنین نقشی را نداشته است.

سام درخشانی قبل از سریال گسل در مجموعه نابرده رنج، تجربه همکاری با بذرافشان را داشته است.

وی در این مجموعه نقش محافظ معاون وزیر را بازی می‌کند. نقش ارشیا، شاید یکی از سخت‌ترین نقش‌هایی باشد که درخشانی در چند سال اخیر بازی کرده، زیرا شخصیتی چندوجهی است و از سوی دیگر موقعیت اجتماعی متفاوتی هم دارد.

یک تجربه خوب با پورسلیم

رامتین خداپناهی در سریال گسل، نقش شخصیتی به نام پورسلیم را بازی می‌کند. وی با اشاره به نقشش در این مجموعه گفت: فکر می‌کنم در 12 تا 14 قسمت سریال حضور دارم. البته در این سریال آقایان بیژن امکانیان و سام درخشانی بازیگران ثابت هستند و بقیه شخصیت‌ها در حال رفت و آمد به قصه. پورسلیم، شمالی است و من تا به حال تجربه بازی در نقش یک شخصیت شمالی را نداشتم و برایم جذاب بود، ضمن این‌که کمدی این کار اجتماعی ـ سیاسی است که آن هم جزو علایق من است.

وی درباره همکاری با بذرافشان افزود: آقای بذرافشان در کنار کارگردانی، فیلمنامه را هم نوشته است. من نگاه و طرز تفکر بذرافشان را دوست دارم. همکاری ما به سال‌های 81 و 82 برمی‌گردد. گسل برایم تجربه خوبی است. بذرافشان کارگردانی دقیق، بادرایت، خوشفکر و صبور است و کار کردن با او لذتبخش است.

فیلی پدر امکانیان شد

محمد فیلی یکی از بازیگران سریال گسل است. وی با تاکید بر این‌که همکاری با علیرضا بذرافشان تجربه خوبی بوده است، توضیح داد: به نظرم بذرافشان کارگردان جوان، خوش‌ذوق و با آتیه‌ای است. کارهای خوش‌ساختی در کارنامه‌اش دارد. من هم در مجموعه گسل، نقش پدر بیژن امکانیان یعنی دکتر اعتبار را بازی می‌کنم. پسرم پست مهم دولتی دارد و معاون وزیر است. او یک محافظ هم به نام ارشیا دارد.

وی ادامه داد: من در یک روستا زندگی می‌کنم و اهالی مرتب انتظار دارند که پسرم همه مطالبات آنها را پیگیر باشد، حتی خودم هم چنین ویژگی ای دارم. به عنوان مثال در یکی از صحنه‌ها وقتی برق خانه‌ام قطع می‌شود به پسرم زنگ می‌زنم که چرا همه برق دارند و من ندارم و پسرم هم می‌گوید حتما فیوز پریده است. گرچه شخصیتم در این سریال جدی است، اما در موقعیت‌های مختلف حرف‌های جالبی می‌زنم و کارهای عجیبی می‌کنم که مخاطبان با تماشای کار حتما می‌خندند.

این بازیگر در پاسخ به این‌که آیا در این سریال با لهجه صحبت می‌کند، گفت: نه، نام روستا تخیلی است و با لهجه هم صحبت نمی‌کنیم. البته بعد از مدتی همین پدر به تهران می‌آید و با ماجراهای متفاوتی رو‌به‌رو می‌شود. گسل یک کمدی سیاسی ـ اجتماعی است و بازی کردن در این اثر برایم خیلی جذاب است. این مجموعه نقدهایی به مسائل اجتماعی و سیاسی وارد می‌کند که به نظرم خیلی لازم و واجب است. امیدوارم مردم نیز از تماشای سریال راضی باشند.

فاطمه عودباشی

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها