هنگامی که به انبوه سریال‌های تلویزیونی چند دهه گذشته نگاه می‌کنیم، چند عامل مشترک در آنها جلب نظر می‌کنند که نقشی کلیدی در موفقیت تعدادی از آنها داشته‌اند.
کد خبر: ۱۰۶۰۶۱۷

عنصری به نام بازیگر یکی از شاخص‌ترین آنهاست که مخاطبان توجه ویژه‌ای به آن نشان می‌دهند. نشستن نقش روی بازیگر عامل مهمی برای دیده شدن یک اثر تلویزیونی است که مکمل آن، انتخاب درست یک زوج برای آن است. زوجی که قابلیت پاسکاری‌های حسی و کلامی را توامان داشته و در پیشبرد داستان نیز نقش پررنگی داشته باشند. به این بهانه سراغ تعدادی از زوج‌های هنری موفق سریال‌های تلویزیونی که در خاطر مخاطبان خود مانده‌اند، رفته‌ایم.

ایرج طهماسب و حمید جبلی

یکی از خلاق‌ترین و در عین حال دیرپاترین زوج‌های هنری قاب کوچک که دامنه شهرتشان از تلویزیون گذر کرده و پرده سینما هم از آن بی‌نصیب نمانده است. آنها که در دهه 60 با مجموعه محبوب و خاطره‌انگیز شهر موش‌ها به‌عنوان صداپیشه فعالیت کرده‌ و در سال‌های بعد نیز در آثار مختلف سینمایی و تلویزیونی حضور پررنگ‌تری داشته‌اند، با مجموعه برنامه صندوق پست در اوایل دهه 70 موفق‌ترین زوج هنری تلویزیون را کلید زدند. طهماسب جلوی دوربین در نقش آقای مجری و جبلی هم به‌عنوان صداپیشه کلاه قرمزی و پسرخاله، همکاری درخشانی را آغاز کرده و مورد توجه میلیون‌ها مخاطب در طیف‌های سنی مختلف قرار گرفتند. رمز موفقیت آنها در وهله نخست به هوش و خلاقیت آنها بازمی گردد و دیگر این‌که در تمام ربع قرن گذشته رابطه حرفه‌ای خود را بخوبی مدیریت کرده و از آسیب‌های همیشگی ناشی از شهرت گذر کرده‌اند.

هومن برق نورد و بهنام تشکر

استفاده از الگوهای کلاسیک سینمای کمدی متعلق به دوران صامت، کار درست و هوشمندانه‌ای است که می‌تواند پایه‌های موفقیت یک اثر را تقویت کند.

سروش صحت در مجموعه تلویزیونی ساختمان پزشکان از الگوی قرار گرفتن دو کمدین (یکی چاق و دیگری لاغر) در کنار هم استفاده کرده و بر این اساس دیگر خصوصیات آنها را شکل داده است. یکی دکتر روان‌شناس نه‌چندان موفق و دیگری برادر بزن بهادر و برون گرایش که از تضاد بین آنها شوخی‌های جذابی شکل گرفته است. در دزد و پلیس جای این دو با هم عوض شده و تشکر در نقش خلافکار خونسرد که حافظه‌اش را از دست داده و برق نورد هم در نقش نوچه بی‌دست و پا و توسری خور او ظاهر شده است. این دو در سریال دودکش بار دیگر زوجی را تشکیل دادند که بخش مهمی از موفقیت کار هم از آن نشأت گرفته است. فیروز مشتاق و نصرت سوزنچیان دو دوست قدیمی که فامیل هم شده‌اند، در تمام مدت به کشمکش‌های کلامی با یکدیگر مشغول هستند. برق‌نورد و تشکر در اجرای این دیالوگ‌های پینگ‌پنگی موفق عمل کرده و نشان دادند کارگردان‌های سینما و بخصوص تلویزیون می‌توانند روی توانایی آنها در اجرای نقش‌های کمدی حساب باز کنند.

فتحعلی اویسی و امیر جعفری

یکی دیگر از زوج‌های موفق تلویزیونی که بخش مهمی از بار کمدی کار را به دوش کشیده و مورد توجه بینندگان قرار گرفته‌اند. جالب این‌که هردوی آنها در ابتدای حضورشان در قاب کوچک، چهره‌های کمدی نبوده و به مرور در قالب نقش‌های کمدی جا افتادند. بخصوص اویسی که مخاطب دهه‌های 60 و 70 او را در نقش‌های منفی فیلم‌های سینمایی دیده بوده است. این دو در کمدی‌های 90 قسمتی شهرقشنگ، شهر فرنگ و کمربندها را ببندیم، در کنار هم حضور پیدا کرده و شوخی‌های پینگ پنگی نوشته شده را به بهترین شکل به اجرا در آوردند. برای مثال می‌توان به بخش‌هایی اشاره کرد که هر یک از این دو در جلد دیگری رفته و به تقلید حرکات و کلام او می‌پرداخت اما این زوج موفق نیز به مرور دچار تکرار شده که در کمربندها را ببندیم به اوج خود رسید و سرانجام پرونده آن تا به امروز بسته شد.

حمید لولایی و مریم امیرجلالی

فیلم‌ها و مجموعه‌های کمدی نیاز بیشتری به زوج‌سازی دارند که همین امر نیز باعث شده کفه ترازو به نفع آثار کمدی در این باب سنگینی کند. لولایی و امیر جلالی در دوران رونق حداکثری آثار کمدی، زوج هنری موفقی را شکل دادند که نقش مهمی در شکل‌گیری شوخی‌های درخشان آن داشتند. خانه به‌دوش یکی از شاخص‌ترین آنها به حساب می‌آید که این دو در نقش زوجی از طبقه پایین جامعه ظاهر شده‌اند.

سادگی و بی‌شیله پیله بودن این دو نفر را وقتی در کنار رفتار موذیانه اصلان (باجناق ماشاءالله‌خان) و بیات می‌گذاریم، کنتراست حاصل از آن، شوخی‌های جذابی را شکل می‌دهد. بخصوص جوش و خروش‌های امیرجلالی که گاه به یک انفجار ناگهانی ختم شده و مخاطب را می‌خنداند. در ترش و شیرین این‌بار لولایی و امیرجلالی دو نفر از دو طبقه مختلف هستند که با وجود داشتن بچه از ازدواج قبلی‌شان قصد وصلت دارند.

مهران مدیری و سیامک انصاری

همکاری این دو از پاورچین آغاز شده و در شب‌های برره به اوج پختگی خود رسید که این روزها هم در سینما و با فیلم ساعت 5 عصر ادامه پیدا کرده است. این زوج کمدی هم به مانند دیگر زوج‌های این چنینی به مرور زمان شکل گرفته و به درجه‌ای از پختگی رسیده که مخاطب را به یاد پاسکاری ستاره‌های فوتبال در مستطیل سبز می‌اندازد. از طرف دیگر انصاری را می‌توان دنباله خود مدیری بازیگر به حساب آورد که بخش مهمی از شگردهای خاص وی را جلوی دوربین پیاده می‌کند. برای مثال هم می‌توان به نگاه خیره و مستاصل انصاری به دوربین اشاره کرد که مدیری در کارهایی قبلی‌اش آن را عینا انجام می‌داد. تنها با این تفاوت که مدیری کاریزمای بیشتری جلوی دوربین داشته و به اصطلاح دوربین دوستش دارد.

محسن تنابنده و احمد مهرانفر

مجموعه تلویزیونی پایتخت موفقیت خود را مدیون چند عامل کلیدی است که یکی از آنها زوج تنابنده و مهرانفر است. دو بازیگری که پیش از این تجربه حضور مقابل هم را در فیلمی همچون استشهادی برای خدا داشته‌اند اما در پایتخت به مفهوم واقعی یک زوج درخشان هنری نزدیک شده‌اند. ارسطو عامل و نقی معمولی از آن دسته آدم‌هایی هستند که رگباری حرف زده و برای هر مساله‌ای وارد بحث‌های طولانی می‌شوند بی‌آن‌که نتیجه خاصی از آن عایدشان شود!. تنابنده و مهرانفر این وجه مهم از شخصیت نقی و ارسطو را عالی از کار درآورده و یکی از ستون‌های جذب مخاطب پایتخت لقب گرفته‌اند. البته این دو نوروز امسال هم سریال علی البدل را روی آنتن شبکه یک سیما داشتند که زوج موفق پایتخت در آن شکل نگرفته است.

کسری همایونی افشار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها