معاون وزیر امورخارجه گفت: اگر موضوع تبادل زندانیان به صورت جدی مطرح شود آن را بررسی می‌کنیم که به چه نحوی این قضیه می‌تواند دنبال شود.
کد خبر: ۱۰۵۹۸۵۰
تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا را بررسی می‌کنیم

به گزارش جام جم آنلاین، مجید تخت روانچی معاون وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ در مورد بیانیه‌ ترامپ در رابطه با آزادی شهروندان آمریکایی از زندان‌های ایران، اظهار داشت: به هیچ شخصی اجازه نمی‌دهیم در امور داخلی ایران دخالت کند، به خصوص در موضوعاتی که کاملا براساس قوانین کشور تصمیم‌گیری می‌شود.

وی افزود: اینگونه سخنان از دید ما محکوم است چراکه با ملت ایران باید با زبان تکریم صحبت کرد و ما اجازه هیچ‌گونه تعیین تلکیف به هیچ احدی نخواهیم داد. تجربه هم ثابت کرده که مردم ایران در مقابل حرف‌های نامناسب و ناجور عکس‌العمل قاطعی دارند و اجازه نمی‌دهند دیگران در امورشان دخالت کنند.

تخت روانچی بیان کرد: افرادی که در ایران زندانی هستند، بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ایران دوران محکومیت‌شان را می‌گذرانند و ما براساس قوانین‌مان افراد دو تابعیتی را شناسایی نمی‌کنیم و شهروند ایرانی که ممکن است تبعه کشور دیگری باشد از دید ما تبعه ایران است و براساس قوانین داخلی خودمان با او رفتار می‌شود.

معاون وزیر امورخارجه همچنین در مورد صحت واسطه‌گری کشور عمان برای تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا، گفت: چنین موضوعی به این نحو که پیشنهادی از طرف کشور ثالثی مطرح شده باشد، نیست، اما موضع تبادل مطرح بوده نه به عنوان یک پیشنهاد خاص؛ به دلیل اینکه سابقه چنین کاری در دیماه سال 94 وجود داشته که بر اساس آن 4 دو تابعیتی که در ایران بودند با 7 نفر از شهروندان ایرانی زندانی در آمریکا، مبادله شدند به علاوه 14 نفر که تحت تعقیب بودند.

وی افزود: اگر موضوع تبادل زندانیان به صورت جدی مطرح شود آن را بررسی می‌کنیم که به چه نحوی این قضیه می تواند دنبال شود.

تخت روانچی در ادامه گفت: دولت آمریکا به بهانه های واهی چند نفر از شهروندان کشورمان را در زندان های آمریکا نگهداری می‌کند و این بهانه ها عمدتا مربوط به نقض تحریم است.

معاون وزیر امور خارجه گفت: ما اصلا تحریم‌های آمریکا را قبول نداریم و آنها را به عنوان مبنای نمی پذیریم که براساس آن تحریم‌ها حکمی جاری شود، به‌ویژه وقتی شواهد و ادله زیادی داریم که تحت عناوین خیلی بی ارزش و عناوینی که نمی شود روی آنها اسم قضایی عادلانه ای گذاشت، این زندانیان ما زندانی و محاکمه شدند و احکام سیاسی کاملا علیه آنها صادر شده است.

وی اظهار داشت: جمعا در آمریکا 4 نفر زندانی هستند و حکم آنها صادر شده و دوران محکومیت را سپری می کنند، 3 نفر دیگر هستند که هنوز دادگاهی نشدند ولی در آمریکا تحت نظر هستند و 3 نفر هم در خارج از آمریکا هستند که منتظرند به آمریکا مسترد شوند.

تخت روانچی در پایان خاطر نشان کرد: دولت آمریکا تلاش داشته که به عناوین مختلف شهروندان ما را دستگیر کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها