قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر هشدار داد

ورود ماده مخدر جدید به کشور

آخرین وضعیت معتادان متجاهر، عدم حذف اعدام قاچاقچیان،‌همه حواشی توزیع موارد مخدر دولتی و البته ورود یک مخدر جدید به ایران مهم ترین نکاتی است که سردار علی مویدی، قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری خود رو درروی خبرنگاران عنوان کرد.
کد خبر: ۱۰۵۷۹۲۵

یکی از اولین بحث‌های نشست خبری سردار مویدی به حذف اعدام قاچاقچیان اشاره داشت. موضوع اصلاح مجازات قاچاقچیان که در مجلس مطرح شده است به باور سردارمویدی آن چیزی نیست که در رسانه‌ها مطرح شده است. او گفت:‌ حذف اعدام در مجازات قاچاقچیان موادمخدر نداریم. هرچند بحث‌های متفاوتی در این زمینه انجام شده که خوشبختانه نمایندگان مجلس در این زمینه توجیه شده‌اند.

چالش‌های ورود ماده مخدر جدید به بازار ایران بحث دیگری بود که قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح کرد. او در این نشست گفت: مواد مخدری جدید با پایه روانگردان به نام «ان‌پی‌اس» به کشور وارد شده است که به‌دلیل شباهت آن به دارو، حمل آن بسیار آسان است.

مویدی با اشاره به آموزش کارکنان فرودگاه و گمرک جهت برخورد با قاچاق این ماده مخدر به کشور گفت: امیدواریم با تلاش رسانه‌ها و مردم توفیقات خوبی در برخورد با این مواد و جلوگیری از همه‌گیر شدن آن در جامعه داشته باشیم. وی به تجهیز و مکانیزه کردن فرودگاه‌ها در زمینه جلوگیری از قاچاق و ورود مواد مخدر به کشور اشاره کرد و گفت: موارد زیادی از طریق پلیس فرودگاه‌ها شناسایی و دستگیر شدند. این دستگیری‌ها علاوه بر ورود مواد روان گردان و مخدر در کشور از خروج مواد به صورت قاچاق نیز جلوگیری می‌کند.

همه کولبران قاچاقچی نیستند

مویدی همچنین به کولبران و نقش آنها در قاچاق مواد مخدر اشاره کرد و گفت: همه کولبران قاچاقچی نیستند. این در حالی است که بخشی از آنها برای تامین معاش خود اقدام به کولبری می‌کنند. اما در مرزهای غربی معضل ورود مواد پیشساز را داریم که البته مرزبان‌ها در این زمینه آموزش دیده‌اند.

40 هزار معتاد متجاهر

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر درخصوص بازگشت معتادان خطرناک که دارای بیماری‌های عفونی مانند ایدز هستند به سطح خیابان‌ها گفت: در تهران تحرکات خوبی در زمینه ساماندهی معتادان صورت گرفته است.

هر چند افرادی که بعد از درمان اعتیاد مجددا تهاجر به اعتیاد کرده و به سطح خیابان‌ها برمی‌گردند تکدی‌گری و بیماری‌های عفونی در بین آنها مشهود است.

وی با بیان این‌که وزارت بهداشت و بهزیستی تلاش‌های خوبی برای شناسایی معتادان متجاهر از سطح خیابان انجام داده‌اند، گفت: هم‌اکنون 40 هزار نفر معتاد متجاهر در سطح کشور وجود دارد که اگر این تعداد معتاد ساماندهی شوند و ظرفیت‌سازی‌ها درست صورت گیرد کار بسیار بزرگی در زمینه اعتیاد انجام خواهد شد که البته وزیر کشور این مساله را با جدیت دنبال می‌کند.

میثم اسماعیلی

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها