سیاست‌های اقتصادی سلطه‌گرانه عاملی برای نابودی جزایر ویرجین

موج آمریکایی در جزایر کارائیب

تبلیغات گردشگری متفاوت، رویای سفر به جزایر زیبا و استراحت در خلیج‌های فیروزه‌ای جزایر ویرجین، هر گردشگری را وادار به بستن چمدان‌هایش برای رسیدن به این زیبایی‌ها می‌کند، درحالی که داستانی متفاوت در دل این تصاویر دلربا نهفته است و اغلب گردشگران هنگام رسیدن به این رویا تازه متوجه مشکلات موجود جامعه ساکنان این مناطق می‌شوند.
کد خبر: ۱۰۵۵۶۶۷

افزایش بیکاری، صعودی شدن بدهی‌های خارجی و همچنین بیکاری، واقعیتی است که از آن می‌توان به عنوان میراث ماندگار اقتصاد آمریکایی یاد کرد چون مدت‌هاست جزایر ویرجین تحت تسلط آمریکا اداره می‌شود و اغلب کارشناسان اقتصادی معتقدند پس از بحران اقتصادی در پرتوریکو حالا نوبت به غرق شدن جزایر ویرجین رسیده است.

بررسی‌های اقتصادی انجام شده از جزایر ویرجین این واقعیت ‌را نمایان می‌کند که اقتصاد این جزایر زیبا در منطقه کارائیب به دلیل افزایش بدهی‌های خارجی و همچنین کاهش تولید ناخالص آن درحال فروپاشی است و در آینده‌ نزدیک ویرجین نیز همراه پرتوریکو غرق خواهد شد.

دیوید فیلینگ، اقتصاددان ارشد دانشگاه هاوایی در این زمینه می‌گوید نگرانی اصلی برای اقتصاد جزایر ویرجین وسعت و جمعیت این سرزمین است؛ چون این منطقه توان مقابله گسترده با مشکلات مالی همانند دیگر کشورها را ندارد.

فیلینگ در ادامه می‌افزاید: اکنون میزان بدهی خارجی این کشور به دلیل وابستگی و تسلط سیاست‌های اقتصادی ایالات متحده در شرایط بحرانی قرار گرفته است؛ چون میزان بدهی‌های خارجی این منطقه تقریبا 5/6 میلیارد دلار است درحالی که در این جزایر فقط یکصد هزار نفر ساکن هستند.

این اقتصاددان معتقد است با تقسیم میزان بدهی‌های عمومی این کشور به تعداد افراد ساکن، به این نتیجه می‌رسیم که مشکلات اقتصادی جزایر ویرجین بسیار گسترده‌تر از آنچه روی کاغذ می‌بینیم است و خطر هر لحظه در این جزایر بیشتر احساس می‌شود.

وی می‌گوید: افزایش مطالبات بازنشستگان و همچنین افزایش مالیات دولتی برای تامین نیازهای اقتصادی کشور به نوعی نا‌آرامی‌ها را در چندصدمتری سواحل زیبا ایجاد کرده که می‌تواند در صورت ادامه یافتن به چالش و نا‌آرامی‌های گسترده در این منطقه زیبای توریستی تبدیل شود.

استقراض عامل بحران

براساس گزارش‌های منتشر شده، مشکلات اقتصادی دولت در جزایر ویرجین باعث شده مسئولان ناتوان از تامین نیازهای مالی خود باشند و برای جلوگیری از بروز مشکلات، سراغ استقراض از کشورهای دیگر بخصوص ایالات متحده آمریکا بروند.

در این زمینه یک هیات اقتصادی بین‌المللی که وظیفه مشاوره دولت جزایر ویرجین را برعهده دارند نسبت به ادامه این روند هشدار داده و می‌گویند: با توجه به بحران اقتصادی ایجاد شده در پرتوریکو که شرایطی مشابه با این منطقه دارد، قطعا اگر روند استقراض دولت ادامه یابد بزودی شاهد غرق شدن این جزایر در مشکلات اقتصادی خواهیم شد.

جیم میلستین، کارشناس اقتصادی در شرکت STI درباره مشکلات اقتصادی آینده جزایر ویرجین به نیویورک تایمز می‌گوید: ترکیب مشکلات اقتصادی در این دو کشور در دریای کارائیب تقریبا مشابه است و هنوز فراموش نکرده‌ایم که پرتوریکو هم با چالش بدهی در بخش معوقات بازنشستگان روبه رو بود و در نهایت با اقتصادی از هم فروپاشیده مواجه شد.

به گفته میلستین، در صورت فروپاشی اقتصادی در پرتوریکو که زیاد هم دور از انتظار نیست، امواج ایجاد شده قطعا تمام جزایر منطقه کارائیب را با خود خواهد برد و شاهد این نکته هستیم که اقتصاد کشورهای منطقه به یکباره با چالشی جدی شبیه بحران والستریت آمریکا مواجه خواهند شد؛ با این تفاوت که ساختار اقتصادی وابسته کشورهای این منطقه متفاوت از آمریکاست و قطعا ریزشی گسترده تجربه می‌شود.

این کارشناس اقتصادی افزود دولت‌های این کشورها مدت‌ها با دریافت مبالغی از ارتش و سازمان فضایی آمریکا برای پادگان‌ها و سایت‌های فضایی آنها توانسته‌اند تعادلی در اقتصاد خود ایجاد کنند؛ درحالی که اکنون هزینه‌های نظامی آمریکا و مشکلات اقتصادی خود این کشور باعث شده تا درآمدهای جزایر ویرجین و پرتوریکو بسیار کاهش داشته باشد و در نهایت مشکلاتی برای اداره کشور ایجاد کند.

وی تاکید کرد کاهش سطوح درآمدی کشورهای یاد شده مثل جزایر ویرجین قطعا می‌تواند عاملی در کاهش ارائه خدمات عمومی و ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز منطقه باشد تا جایی که قطعا در صورت ادامه روند، احتمال ناآرامی‌های مردمی وجود خواهد داشت.

میلستین با اشاره به این که صنعت گردشگری تقریبا 60 درصد تولید ناخالص این منطقه را به خود اختصاص داده است می‌گوید: در صورت ناتوانی مسئولان اداره این ایالت خودمختار برای تامین زیرساخت‌های مورد نیاز و تامین تاسیسات مورد نیاز گردشگری منطقه میزان درآمدهای این منطقه کاهش چشمگیری خواهد داشت که حاصلی جز بیکاری و کمبود درآمدها ندارد.

این کارشناس اقتصادی می‌گوید: اکنون دولت مرکزی آمریکا مشغول بهبود شرایط اقتصادی و سیاسی داخلی خود است و به سرزمین‌های دیگر بخصوص بخش‌هایی که وابسته به اقتصاد آمریکا هستند توجهی ندارد‌. بنابراین احتمال این که تا پایان سال جاری میلادی شاهد تغییرات عمده اقتصادی در منطقه باشیم، بسیار زیاد است.

منبع: نیویورک‌ تایمز؛ دیلی تلگراف؛ بلومبرگ

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها