گفت‌وگوی جام‌جم با دبیرکل شورای تجاری ایران و ترکیه

مرکز تجاری ترکیه در قلب تهران چه می‌کند؟

درحالی مرکز تجاری ترکیه هفته گذشته در یکی از مناطق شمال پایتخت در سکوت خبری افتتاح شد که بسیاری از فعالان صنفی بخصوص صنعت پوشاک کشورمان نسبت به این موضوع اعتراض داشته و معتقدند افتتاح مراکز تجاری دیگر کشورها در ایران مغایر با سیاست‌های اقتصادمقاومتی است. این مرکز گرچه براساس گفته‌های مجتبی خسروتاج، معاون وزیر صنعت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران صرفا برای بازاریابی کالاهای ترکیه افتتاح شده، اما واقعیت امر این است که مرکز تجاری ترکیه در تهران درواقع مرکزی ظاهرا قانونی برای تضعیف هرچه بیشتر صنایع ایران بخصوص در بخش پوشاک است. از این‌رو جام‌جم با سیدجلال ابراهیمی، دبیرکل شورای تجاری ایران و ترکیه گفت‌وگو کرده است.
کد خبر: ۱۰۵۴۵۷۵

برخی کارشناسان و تولیدکنندگان معتقدند راه‌اندازی مرکز تجاری ترکیه در ایران، مخالف قانون حمایت از تولید داخل است. شما در این زمینه چه نظری دارید؟

ایجاد مراکز تجاری در کشور دیگر براساس موازین و قوانین تجارت فی‌مابین آنها غیرقانونی نیست، اما مهم نحوه تعیین حدود و مرزهای فعالیت این مرکز تجاری در بازار هدف است.

این مرکز اجازه فروش کالا هم دارد؟

در این مرکز خیر، هیچ کالایی مستقیم فروخته نمی‌شود، بلکه تجار و بازرگانان در صورت تفاهم و ثبت سفارش می‌توانند مبادلات اقتصادی داشته باشند، اما به‌طور مشخص فروش مستقیم به هیچ عنوان نداریم. البته نباید فراموش کنیم که تجار ترکیه از مدت‌ها قبل دنبال افتتاح چنین مرکزی در ایران بودند و درنهایت اخیرا این اتفاق افتاد.

آیا ایران هم چنین مرکزی در ترکیه دارد؟

بله، ایران هم در ازمیر ترکیه به دنبال افتتاح چنین مرکزی است.

این مرکز زمینه افزایش واردات را فراهم نمی‌کند؟

ببینید وقتی مرکز تجاری افتتاح می‌شود، قطعا این اتفاق خواهد افتاد. این زرنگی یا به قول معروف دور اندیشی مسئولان و سیاستگذاران ایران است که بتوانند از این رویداد به نفع اقتصاد و صنایع تولیدی ایران استفاده کنند.

ایران چنین امتیازی برای تولیدکنندگان خود مهیا کرده است؟

در قانون آمده اگر بازرگانان ترکیه می‌خواهند به ایران کالا صادر کنند، باید 20 درصد از آن داخل خاک ایران انجام شده باشد به عنوان مثال، اگر قرار است پوشاک وارد شود مثلا اتوکشی یا بسته‌بندی آن باید داخل خاک ایران باشد ـ به هرحال 20 درصد باید ایرانی باشد‌ـ این امتیازی است که ایران برای تولیدکنندگان خود درنظر گرفته است.

به نظر شما چرا حضور تولید کنندگان پوشاک ترکیه در ایران این‌قدر حساسیت‌برانگیز شده است؟

اول این‌که صنعت پوشاک دارای ارزش افزوده بالایی است و اشتغال‌زایی مناسبی هم دارد، اما نکته این ‌است که چون ترکیه بیشترین صادرات نساجی ـ 28 میلیارد دلار سالانه‌ـ به اقصی نقاط جهان دارد، تولیدکنندگان کشورهایی که بازار هدف ترکیه هستند، همواره نگران آینده زندگی تجاری خود می‌شوند.

به عنوان یک فعال اقتصادی، از راه‌اندازی مرکز تجاری ترکیه در ایران، راضی هستید؟

واقعیت این است که رضایت یا عدم رضایت بنده در این زمینه تاثیرگذار نیست، چون مسئولان تصمیم‌گیری کرده‌اند. من اعتقاد دارم وقتی نتوانیم نیاز بازار را منطقی پاسخ دهیم، دیگران برای ما این کار را می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها