جنگل طبیعی گلوبردکان با برخورداری از درختان انبوه در کنار رودخانه نیمه جاری و در دامنه ارتفاعات شهرستان جم از معدود مناطق گردشگرپذیر استان بوشهر است که در سال‌های اخیر بشدت از سوی عوامل طبیعی و انسانی مورد تهدید قرار گرفته است و در صورت تداوم این روند نابودی آن چندان دور از ذهن نخواهد بود.
کد خبر: ۱۰۵۴۰۶۰

به گزارش جام‌جم، جنگل گلوبردکان با وسعت 50 هکتاری در نزدیکی روستای پشتو و در فاصله دو کیلومتری شهر ریز و یک کیلومتری مرکز شهر انارستان و 45 کیلومتری مرکز شهرستان جم واقع است، به طوری که با استفاده از پوشش جنگل در کنار سایر چشم‌اندازهای طبیعی مثل کوه و رودخانه توانسته است موقعیت بی‌نظیری را برای گردشگران در فصول مختلف سال فراهم آورد.گونه‌های گیاهی این جنگل بیشتر شامل انواع پده، گز، گونه‌های خرزهره، بنگرو، بید، نی، قلم و کهور دره‌ای است که در بستر و کناره «رودخانه جمی» نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌کند.

با این حال ظاهرا این بار بلایای انسانی و طبیعت دست به دست هم داده‌اند تا این جنگل زیبا را به نابودی بکشانند.

آتش‌سوزی‌های عمدی

یکی از دوستداران محیط زیست استان بوشهر در این باره به جام‌جم می‌گوید: در سال‌های اخیر به دلیل کاهش بارندگی و برداشت بیش از حد منابع آبی در سرچشمه‌های رودخانه‌ جمی، جنگل گلوبردکان با بحران مواجه شده است.

جواد زیارتی تنها، با اشاره به وقوع چندین آتش‌سوزی که بعضا توسط افراد سودجو و با هدف تبدیل اراضی جنگلی به اراضی مناسب برای کشاورزی اتفاق افتاده، می‌افزاید: در چند ماه گذشته چندین بار آتش‌سوزی‌های گسترده و بی‌سابقه رخ داده که متاسفانه منجر به از بین رفتن و خاکستر شدن درختانی با قدمت بیش از نیم قرن شد و با ادامه روند آتش‌سوزی‌ها شاهد تغییر کاربری جنگل به باغ‌های کشاورزی برای کاشت صیفی‌جات و مرکبات هستیم. وی ادامه می‌دهد: بی‌تفاوتی مردم و مسئولان در حفظ و نگهداری از گلوبردکان در سایه استمرار این روند و نبود فعالیت‌های نظارتی و پیشگیرانه باعث سرعت گرفتن نابودی این سرمایه ملی شده است.

تهدید آلاینده‌های صنایع نفت و گاز

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر نیز با اشاره به تهدیدهایی از قبیل کمبود آب شدید و آلایندگی صنعتی و استفاده بیش از حد از جنگل گلوبردکان در دوره زمانی خاص به جام‌جم می‌گوید: صنایع نفت و گاز و معادن شن و ماسه بیشترین تاثیر مخرب و آلاینده را بر گونه‌های گیاهی این جنگل دارند.

سهیل مهاجری برازجانی می‌افزاید: با پیگیری‌های صورت گرفته، وزارت نفت موظف به جبران آب منطقه از طریق تامین اعتبار احداث سد باغان شده که هم اکنون عملیات اجرایی آن آغاز شده است. اما برای احیای این جنگل چنین اقداماتی کم است.

مهاجری برازجانی با تاکید بر این موضوع که فضای جنگلی گلوبردکان به نوعی در مجاورت اراضی کشاورزی و باغی اهالی منطقه واقع شده و همین موضوع اعمال محدودیت برای تردد مردم و کشاورزان و محصور کردن اراضی جنگلی را ناممکن کرده است، می‌گوید: بیشتر حریق و آتش‌سوزی‌های اتفاق افتاده در اثر بی‌احتیاطی گردشگران است که با خشکی درختان به علت بی‌آبی «رودخانه جمی» تشدید می‌شود، اما در حد توان و مقدورات سعی کردیم با افزایش گشت و بازرسی‌های یگان حفاظت کنترل بیشتری داشته باشیم.

علیرضا برازجانی

جام‌جم بوشهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها