با رسیدن فصل تابستان فصل جدیدی از تولیدات سیما آغاز می‌شود و ماحصل این تولیدات مجموعه‌های تلویزیونی شبکه‌های مختلف سیماست که برای ایام فراغت مخاطبان در حال تولید است.
کد خبر: ۱۰۵۲۹۸۵

مجموعه داستانی در جست‌وجوی آرامش به کارگردانی سعید سلطانی و به تهیه‌کنندگی علی آشتیانی‌پور در 40 قسمت برای پخش از شبکه پنج سیما در حال تولید است. این مجموعه که داستان زندگی دو رفیق قدیمی را به تصویر می‌کشد جمعی از بازیگران پیشکسوت تلویزیون و تئاتر را در خود جای داده است. داریوش فرهنگ، مهدی هاشمی، محمد متوسلانی، کمند امیر‌سلیمانی، پژمان بازغی، حدیث میرامینی، عطا عمرانی، فرشید زارعی‌فر، مهتاب ثروتی و دیگر بازیگران در این مجموعه ایفای نقش می‌کنند.

همه ساله با آغاز فصل تابستان و افزایش اوقات فراغت مخاطبان، شبکه‌های مختلف تلویزیونی نیز برای پر کردن این اوقات اقدام به تولید برنامه‌های مختلفی می‌کنند. یکی از این برنامه‌ها، جنگ‌های ترکیبی است که از ساعات ابتدایی صبح تا نیمه‌شب روی آنتن رفته و طیف‌های متنوعی از مخاطبان را جذب خود می‌کنند. برخی از این برنامه‌های ترکیبی حالت تخصصی داشته و صرفا برای مخاطبانی جذابیت دارد که پیرامون آن موضوع خاص مطالعه داشته و یا علاقه‌مند جدی آن به حساب می‌آیند. اما برخی دیگر جنبه عمومی داشته و برای طیف وسیع‌تری از مخاطبان مناسب به نظر می‌رسند. حال نگاهی به تعدادی از برنامه‌های فوق در تابستان امسال می‌اندازیم.

شبکه یک

«خانواده یک» را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین جنگ‌های شبکه یک قلمداد کرد که از بخش‌های مختلفی تشکیل شده و عمده مخاطبانش را زنان خانه‌دار تشکیل می‌دهند. به همین دلیل هم عمده مباحث مطرح شده حول محور خانه و خانواده دور زده و تنوع نسبتا خوبی هم بر آن حاکم است. این برنامه با نام و چهره هرمز شجاعی‌مهر در مقام مجری عجین شده و با آن که از مجریان دیگری هم بهره می‌برد، اما خانواده یک همچنان برای مخاطبان قدیمی‌تر با او به خاطر آورده می‌شود.

«فرمول یک» با اجرای علی ضیا دیگر جنگ ترکیبی این شبکه است که از شنبه تا چهارشنبه روی آنتن شبکه می‌رود. در این برنامه که ابتدا صبح‌ها پخش می‌شد و بتازگی عصرها در کنداکتور پخش قرار گرفته، ضیا با مهمان‌های مختلف از شاخه‌های گوناگون به گفت‌وگو نشسته و لحظات خوبی را شکل می‌دهد. البته مهمان‌ها نیز از چهره‌های شناخته شده و معروف رشته خود بوده و فرم سوال و جواب‌ها نیز بندرت به سمت تخصصی شدن پیش می‌رود. حال باید دید فرمول یک تا چه اندازه در رقابت فشرده شبکه‌ها در تابستان برای جذب مخاطبان موفق ظاهر می‌شود.

«نگاه یک» که شنبه‌ها ساعت 11 شب پخش می‌شود، برنامه‌ای گفت‌وگومحور است و در هر قسمت به یکی از مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور پرداخته می‌شود. نکته مهم این که این برنامه هم می‌تواند برای مخاطبان خاص‌‌پسندتر تلویزیون جذاب باشد و هم برای مخاطب عام دارای نکات مهم و کلیدی باشد. دیگر نقطه قوت نگاه یک مهمان‌های آن است که از چهره‌های سرشناس و صاحب نظر در حیطه‌های ذکرشده هستند و در کنار مجری برنامه چالش خوبی را به‌وجود می‌آورند.

شبکه یک سیما یکشنبه شب‌ها نیز برنامه زنده «پایش» را با درونمایه اقتصادی روی آنتن می‌برد که در ماه‌های اخیر مورد استقبال مخاطبان زیادی قرار گرفته است. اجرای خوب و مسلط کیا داوود اسفندیاری از مهم‌ترین نقاط قوت این برنامه گفت‌وگومحور اقتصادی به حساب می‌آید. بخش گفت‌وگو با مهمان برنامه هم که عموما از کارآفرین‌های نمونه کشور هستند خوب از کار درآمده و برای مخاطب عام نکات مفیدی را دربردارد.

«تا جمعه» یکی دیگر از جنگ‌های ترکیبی شبکه یک سیماست که نگاهی به برنامه‌های مختلف این شبکه در هفته گذشته و همچنین هفته پیش روی دارد. گفت‌وگو با عوامل برنامه‌های آینده شبکه نیز بخش دیگری از این برنامه و کوتاه و مفید است. یکی از عوامل اصلی برنامه‌های فوق در استودیو حاضر شده و به گفت‌وگو با مجری برنامه (سعید شیخ‌زاده) می‌نشیند. تماشای قطعات کوتاهی از برنامه‌های دهه 60 و 70 نیز دیگر آیتم جذاب این برنامه است که مخاطبان پروپاقرصی داشته و بخصوص برای نسل کودک و نوجوان آن سال‌ها جذابیت بیشتری دارد.

شبکه سه

«حالا خورشید» با اجرای رضا رشیدپور، جنگ ترکیبی صبحگاهی این شبکه است که هر روز هفت و نیم صبح روی آنتن می‌رود و در مدت زمان پخش نه چندان کوتاه خود توانسته مخاطبان پروپاقرصی دست و پا کند. پرداختن به مسائل روز جامعه به شکلی کوتاه و موجز در کنار اجرای گرم و صمیمی رشیدپور را می‌توان از نقاط قوت حالا خورشید به حساب آورد که از یک طراحی صحنه خوب و درست در کنار ریتمی مناسب بهره می‌برد.

«مردم گرام» با اجرای نجمه جودکی را می‌توان در رده برنامه‌های ترکیبی گفت‌وگومحور جای‌داد که در هر قسمت آن یکی از چهره‌های مطرح حوزه هنرهای نمایشی یا ورزش روبه‌روی جودکی قرار گرفته و گفت‌وگویی داغ را شکل می‌دهند. چالشی بودن را می‌توان خصیصه مهم مردم گرام به حساب آورد که گاه دامنه حواشی و بحث‌های پیرامون آن به شبکه‌های مجازی و نشریات هم کشیده شده که نمونه آن گفت‌وگوی جودکی با پژمان بازغی بود. این برنامه پربیننده آیتم‌های دیگری هم دارد که البته بخش مهمی از آن زیر سایه گفت‌وگوهای چالشی قرار گرفته و کمتر به چشم می‌آید.

«دوطرفه» دیگر برنامه ترکیبی شبکه سه سیماست که سبک زندگی و تربیت دینی در خانواده و جامعه را محور خود قرار داده و حول آن می‌چرخد. همچنین برای هر روز یک تقسیم‌بندی موضوعی قائل شده و به شکل ریزتری به موضوع‌های ذکر شده می‌پردازد. برای مثال می‌توان به چهارشنبه‌ها با عنوان شهروندانه با موضوع تربیت اجتماعی اشاره کرد. در عین حال گروه سازنده این برنامه علاوه بر چهار مجری از کارشناس‌های حوزه‌های مختلف اعم از روان‌شناس، کارشناسان ارتباطات و رسانه، کارشناس کارآفرینی و‌... نیز بهره می‌گیرد.

شبکه 2

«با صبح» که برنامه صبحگاهی شبکه دو به حساب می‌آید، بخش مهمی از موفقیتش در مواجهه با مخاطبان را مدیون تنوع و ریتم مناسب آن است. تحلیل اتفاق‌های مهم روز در کنار گپ و گفت‌های کوتاه بخش مهمی از این برنامه را تشکیل می‌دهد که در هر قسمت یک مجری درباره بخش مورد نظر صحبت می‌کند. حضور گرم و دلنشین مسعود فروتن یکی دیگر از نقاط قوت این برنامه پرانرژی صبحگاهی است که مخاطب را با روحیه‌ای مناسب روانه کار روزانه می‌کند.

«نگی که نگفتی» به تهیه‌کنندگی مجتبی احمدی از جمله جنگ‌های ترکیبی مفرح این شبکه برای شب‌های تابستان است که در قالب طنز به شوخی با مسائل اجتماعی می‌پردازد. اتاق فکر این برنامه روی روحیه نقدپذیری مردم مانور داده و هر شب موضوعی را مطرح می‌کند که برای مخاطب کاملا ملموس به نظر می‌رسد. ریتم تند نگی که نگفتی هم دیگر نقطه قوت آن به حساب می‌آید که برای جنگ‌های ترکیبی از این جنس بسیار ضروری و حیاتی به نظر می‌رسد و می‌تواند در جذب مخاطب نقشی کلیدی ایفا کند.

«غیرمحرمانه» یکی دیگر از برنامه‌های ترکیبی شبکه دو است که پنجشنبه و جمعه‌ها با اجرای محمود احمدی روی آنتن می‌رود. فرم خاص غیرمحرمانه را می‌توان نقطه قوت اصلی آن به حساب آورد که در شب نخست هر قسمت موضوعی اجتماعی مطرح و ارزیابی می‌شود و در شب دوم، مهمان‌های صاحب‌نظر به تکمیل موضوع بحث می‌پردازند. مستندهای ساخته شده برای هر قسمت هم کیفیت خوبی داشته و فرم گزارشی آن جالب به نظر می‌رسد.

کسری همایونی افشار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها