فدرر؛ آقای خاص دنیای تنیس

آگوست سال گذشته میلادی بود که راجر فدرر اطمینان پیدا کرد زانویش دوباره توان قبلی خود را به دست آورده و می‌تواند بار دیگر به مسابقات برگردد. مصدومیت‌های پیاپی کلافه‌اش کرده بود و برای همین تصمیم گرفته بود فصل شلوغ تنیس را خیلی زود یعنی بعد از مسابقات ویمبلدون تمام کند و همان روزها برای کوهنوردی به همراه والدینش به منطقه کوهستانی چور در سوییس برود.
کد خبر: ۱۰۵۲۵۲۲

برخلاف آنچه که خود فدرر تصور می‌کرد، پیاده‌روی آنها حدود 6 ساعت طول کشید و همان روز فدرر به این مساله پی برد که می‌تواند زودتر از آنچه تصورش می‌شد، به میادین برگردد و دوباره در زمین‌های تنیس بدرخشد. شروع طوفانی او در سال 2017 و فتح اولین گرنداسلم سال در ملبورن استرالیا، اعتماد به نفس پادشاه پرافتخار دنیای تنیس را برگرداند و در ویمبلدون همان تنیسوری شد که همه انتظار داشتند: فتح جام بدون آن که حتی یک ست به حریفان بدهد. پیروزی 3 بر صفر مقابل مارین سیلیچ، او را برای هشتمین بار فاتح معتبرترین گرنداسلم دنیای تنیس کرد. افتخاری که موجب شد اشک از چشم‌های او جاری شود و پشت میکروفون به تماشاگران و بینندگان بگوید اصلا دلم نمی‌خواهد این آخرین حضورم در ویمبلدون باشد. فدرر 3 هفته دیگر 36 ساله می‌شود؛ اما گویا قصد ندارد کنار برود.

این شادابی آن هم در این سن، دلیل دارد. فدرر عاشق کوهستان است و ژانویه امسال پس از قهرمانی در اوپن استرالیا به همراه بیر گریلز، ماجراجو و مجری سرشناس انگلیسی چند روزی به کوهنوردی رفت. تیم هنمن که از دوستان نزدیک فدرر در دنیای تنیس است می‌گوید یکی از دلایل موفقیت این ورزشکار سوییسی، توانایی‌اش در استفاده از شادی‌های زندگی در خارج از دنیای حرفه‌ای ورزش است. او در این زمینه می‌گوید: سال گذشته که فدرر خارج از دنیای بازی‌ها بود به خوبی نشان داد که چقدر راحت به زندگی خود ادامه می‌دهد. او عاشق گذراندن وقتش با خانواده است و به خوبی توانسته بین زندگی داخل و خارج از ورزش تعادل برقرار کند.

او حتی سال گذشته که از دنیای تنیس دور بود، باز هم به فعالیت‌های غیرورزشی‌اش ادامه داد. او در جشن ازدواج خواهر ملکه انگلیس در نیویورک شرکت کرد و پس از انجام یک بازی خیرخواهانه با بیل گیتس در سیاتل، چند میلیون دلار برای موسسه خیریه تحت مدیریت خود به دست آورد. هنمن در مورد این بخش از زندگی فدرر نیز می‌گوید: راجر به محض ورود به خانه، راکت و کیف ورزشی‌اش را کنار انداخته و شروع به بازی با بچه‌ها می‌کند. همیشه دوستان و آشنایان فراوانی در اطراف او دیده می‌شوند. سلامت او شاید مهم‌ترین دلیل طولانی شدن سال‌های قهرمانی راجر باشد. در این میان شاید این سوال مطرح شود که با وجود چنین مشغله‌ای در دنیای ورزش و داشتن 4 فرزند (دو جفت دو قلو)، فدرر چگونه توانسته در حفظ این تعادل موفق شود. جواب تمام این سوال‌ها به فردی باز می‌گردد که تمام فعالیت‌های ریز و درشت فدرر را زیر نظر دارد و در تمام مسابقات همراه اوست: میرکا، همسرش. او در تمام این سال‌ها بزرگ‌ترین حامی و طرفدار فدرر بوده و در فرآیند تصمیم‌گیری‌ها هیچ گاه از او دور نشده است. خود فدرر در مورد میرکا این طور می‌گوید: همواره با همسرم این بحث را دارم که آیا خانواده و فرزندانم از بودن در کنار من در تورهای شش یا هفت هفته‌ای رضایت دارند یا خیر؟ آنچه که برای خودم فوق‌العاده بوده این است که در تمام این مدت کوچک‌ترین مشکلی در این زمینه به وجود نیامده است.

بسیاری بر این نکته اذعان دارند که به دلیل نقش پررنگ میرکا، زندگی فدرر همچون یک ساعت سوئیسی کار می‌کند و او توانسته حالا ثروت خود را به حدود 300 میلیون پوند برساند. او ممکن است در طول یک سال کمتر از لبرون جیمز، لیونل مسی و کریستیانو رونالدو درآمد داشته باشد، اما از لحاظ طولانی بودن موفقیت‌ها و دست‌نیافتنی شدنش در ورزش‌های انفرادی بی‌بدیل است. هیچ کس نمی‌داند فدرر پس از قهرمانی در ویمبلدون چه برنامه‌ای در مورد آینده ورزشی‌اش در سر دارد، اما قطعا دنیای تنیس و جهان ورزش با رفتن فدرر با یک خلأ بزرگ مواجه خواهد شد.

خواندنی هایی در مورد فدرر و ویمبلدون

راجر فدرر با قهرمانی در گرنداسلم ویمبلدون به تنها تنیسوری تبدیل شد که 19 عنوان قهرمانی در گرنداسلم‌ها را در کارنامه دارد. نزدیک ترین تعقیب‌کننده او رافائل نادال اسپانیایی است که 15 گرنداسلم را در ویترین افتخاراتش دارد.

فدرر سوئیسی در 92 تورنمنت مختلف تنیس که با عنوان تورهای معتبر تنیس برگزار می‌شوند و از 500 تا 2000 امتیاز دارند، قهرمان شده و از این حیث هم رکورددار است.

ویمبلدون معتبرترین تورنمنت تنیس دنیا در هر سال است که در زمین چمن برگزار می‌شود. این تورنمنت در بخش‌های مردان، زنان، دو نفره مردان، دو نفره زنان، مختلط، معلولان و پیشکسوتان برگزار می‌شود و به همه جایزه تعلق می‌گیرد.

در مجموع 31 میلیون پوند (حدود 155میلیارد تومان) در این مسابقات توزیع می‌شود که سهم قهرمان مردان و زنان 2/2 میلیون پوند (حدود 11 میلیارد تومان)، سهم نایب قهرمانان مردان و زنان 1/1 میلیون پوند (حدود 5/5 میلیارد تومان) و سهم بازنده‌های نیمه‌نهایی 550 هزار پوند (حدود 2/75 میلیارد تومان) است. البته این تورنمنت به همه تنیسورها در دو بخش مردان و زنان پول می‌دهد. در این تورنمنت، بازنده‌های دور اول 35 هزار پوند، بازنده‌های دور دوم 57 هزار پوند، بازنده‌های دور سوم 90 هزار پوند، بازنده‌های دور چهارم 147 هزار پوند و بازنده‌های یک‌چهارم نهایی 275 هزار پوند دریافت می‌کنند.

حسین خلیلی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها