قیمت پیاز درحالی رو به افزایش است که اغلب فعالان بازار،‌ کاهش تولید به دلیل رعایت نکردن الگوی کشت را دلیل اصلی اعلام می‌کنند و معتقدند تا دو هفته آینده بتدریج قیمت این محصول کاهش خواهد یافت.
کد خبر: ۱۰۴۹۸۱۶

روند روبه رشد قیمت پیاز تقریبا از اواسط ماه مبارک رمضان آغاز شد و در روزهای اخیر به اوج خود رسید به طوری که پیاز با سبقت گرفتن از موز تا 4500 تومان در سطح شهر فروخته شد.

این درحالی است که گروهی از توزیع‌کنندگان عمده در میدان مرکزی تهران بر این باورند که شرایط کشت امسال، عاملی برای حضور دلال‌ها در بخش‌های مختلف تولید پیاز است و این نوسان‌ها ادامه‌دار خواهد بود. واقعیت این است که فعلا پیاز اشک بازار را درآورده و بهتر است مسئولان، برنامه‌ای در این زمینه ارائه کنند.

پیاز دزفول تمام شد

حسین مهاجران، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار درباره افزایش قیمت پیاز به خبرنگار جام‌جم گفت: به دلیل سنتی عمل کردن کشاورزان امسال، میزان کشت بسیار پایین بود و تا ابتدای تیرماه نیاز تمام کشور وابسته به تولید کشاورزان دزفول بوده و به دلیل این که محصول این منطقه تمام شده،‌ یکباره قیمت افزایش داشته است.

مهاجران افزود: پیاز اصفهان نیز به بازار عرضه شده اما از آنجا که دوباره تمام ایران به تولیدات اصفهان محدود شده‌اند، شاهد روند افزایش قیمت هستیم. بنابراین تا دو هفته آینده که محصول دیگر استان‌ها برداشت شود، همین روند ادامه خواهد داشت اما پس از آن قیمت‌ها به زیر کیلویی هزار تومان در سطح عمده‌فروشی می‌رسد.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار درباره قیمت فعلی پیاز به جام‌جم گفت: در میدان مرکزی تهران، پیاز زرد کیلویی 3000 تا 3200 تومان و پیاز سفید کیلویی 3500 تا 3800 تومان عرضه می‌شود که براساس عرف بازار با حدود 15 تا 20 درصد سود باید در سطح خرده‌فروشی عرضه شود.

این مقام صنفی تاکید کرد: کشاورزان بدون توجه به برنامه‌های ارائه شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی متناسب با بازار سال قبل اقدام می‌کنند و همین امر می‌تواند عاملی در نوسان‌های غیرمنطقی بازار برای دوره‌ای باشد که بهتر است با استفاده از راهکارهای منطقی و همچنین ظرفیت صنایع تبدیلی برای همیشه به این روند پایان داد.

مهاجران درباره اهمیت توسعه صنایع تبدیلی به جام‌جم گفت: اگر از سوی مسئولان، بخش خصوصی را تشویق به سرمایه‌گذاری در این زمینه کنیم،‌ نه تنها می‌توان مازاد تولید را مدیریت کرد بلکه ارزش افزوده بالایی به اقتصاد کشورمان هدیه خواهد شد. به عنوان مثال،‌ همین پیاز را در سال‌های فراوانی که معمولا کالا فاسد می‌شود،‌ می‌توان به صورت خلال با شرایط خاصی بسته‌بندی و بتدریج وارد بازار کرد.

این مقام مسئول در ادامه تصریح کرد: توجه به صنایع تبدیلی می‌تواند عامل تشویق تولیدکنندگان در دوران متناوب و تامین محصول مورد نیاز کشور باشد، هرچند اشتغال قابل توجهی نیز به وجود خواهد آورد،‌ به صورتی که مثلا در بخش سبزی‌های خشک شده باید دقت داشته باشیم که از حدود 30 کیلوگرم سبزی تازه که بعضاً به دلیل نبود مشتری خوراک دام می‌شود؛ می‌توان یک کیلوگرم سبزی خشک شده تولید کرد که در بازار داخلی کیلویی 16 هزار تومان است و در بازارهای خارجی کیلویی 25 دلار قیمت دارد.

الگوی کشت مناسب نداریم

در همین حال، سیدرضا نورانی رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی اعلام کرد، قیمت پیاز به دلیل کمبود تولید و عرضه نسبت به تقاضا از موز در بازار پیشی گرفته است که انتظار می‌رود، وزارت جهاد کشاورزی الگوی کشت مناسبی برای این محصول تعریف کند.

سیدرضا نورانی اظهار کرد: در بازار میوه و تره‌بار، پیاز از موز گران‌تر شده به عنوان مثال، هر کیلوگرم موز حدود 3500 تومان و هر کیلوگرم پیاز، حدود 3850 تومان فروخته می‌شود.

وی افزود: شاید بخشی از گرانی پیاز در بازار به دلالی و واسطه‌گری ارتباط پیدا کند، اما نمی‌توان آن را به گردن دلالان انداخت، چرا که هم‌اکنون تولید و عرضه پیاز در بازار نسبت به تقاضا کمتر شده و کمبود عامل اصلی گرانی است. در سال‌های گذشته شاهد بودیم که تولید پیاز بشدت افزایش یافته بود و آنقدر محصول روی دست کشاورز باقی ماند که بخشی از آن معدوم شد.

رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی ادامه داد: هنگامی که کشاورز با ضرر و زیان ناشی از فروخته نشدن محصول یا قیمت بسیار ناچیز آن مواجه می‌شود، در فصل بعدی کشت، قطعا آن محصول را نمی‌کارد یا کشت خود را بشدت کاهش می‌دهد. در سال جاری نیز همین اتفاق افتاد و ضرر و زیان‌ کشاورزان سبب شد امسال پیاز نکارند یا تولیدشان را کاهش دهند.

به گزارش ایسنا، نورانی تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید و بازار محصولات کشاورزی موظف است یک بار برای همیشه الگوی کشت و الگوی مصرف محصولات کشاورزی را با محاسبه معیارهایی مانند میزان مصرف آب و میزان تقاضای داخلی تغییر دهد که البته این الگوی کشت درباره محصولاتی مانند سیب زمینی و پیاز قابلیت اجرا دارد و برای محصولات باغی که با افزایش تولید بیش از نیاز داخلی مواجه می‌شوند، باید به فکر صادرات باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها