25 نوامبر سال 2012 بود که بارسا در یک بازی فوق‌العاده توانست لوانته را با گل‌های مسی، اینیستا و سسک فابرگاس شکست دهد. ویکتور والدس، مارتین مونتویا، کارلوس پویول، جرارد پیکه، یوردی آلبا، سرخیو بوسکتس، ژاوی و پدرو دیگر بازیکنان آن تیم بودند. نکته قابل توجه در مورد آن سال‌ها این بود که تمام 11 بازیکن درون زمین بارسا را ستاره‌های پرورش یافته در لاماسیا تشکیل می‌دادند. حالا پنج سال از آن روزها گذشته و بارسا به جای باشگاهی که پیشتر روی پای خود می‌ایستاد، بیشتر به باشگاهی خریدار تبدیل شده است. از آن تیم بازی با لوانته، یا بسیاری بارسا را ترک کرده‌اند و یا در سال‌های پایانی حضور خود قرار دارند.
کد خبر: ۱۰۴۷۳۰۹

بارسا در حالی فصل گذشته را با قهرمانی در کوپا دل‌ری به پایان رساند که از 18 بازیکن اصلی این تیم، تنها پنج نفر از لاماسیا آمده بودند. همین موضوع باعث شده تعدادی از ستاره‌های جوان این تیم در تابستان پیش‌رو به فکر ترک نیوکمپ بیافتند. رفتن یوردی امبولا به موناکو و اریک گارسیا به منچسرسیتی نشان‌دهنده این حقیقت تلخ است که حتی بهترین ستاره‌های لاماسیا نیز اعتقاد و اعتماد خود را نسبت به این باشگاه از دست داده‌اند. از زمان آن بازی مقابل لوانته تنها سرجیو روبرتو و رافینیا توانستند به تیم اصلی راه یابند؛ در این میان باید به لیستی از بازیکنانی اشاره کرد که از آن زمان به بعد بارسا را ترک کردند که ساندرو (اخیرا به اورتون رفته) مارک بارترا (دورتموند) الکس گریمالدو (بنفیکا) و تیاگو آلکانترا (بارین مونیخ) از جمله این بازیکنان هستند. به نظر می‌رسد باشگاه این حقیقت را به خوبی درک کرده و آوردن جرارد والورده به عنوان سرمربی، اولین گام آنها برای متوقف کردن این روند است. در اولین اقدام در این مسیر نیز سران بارسا خواهان بازگشت دلفوئه از میلان هستند. دلفوئه که سال گذشته عملکرد فوق‌العاده‌ای در ترکیب روسونری‌ها داشت، یکی از ستاره‌های چند سال پیش تیم بارسا و از پرورش یافتگان لاماسیا است که به صورت قرضی به میلان رفته بود. از سوی دیگر یکی از دلایل آوردن والورده به نیوکمپ استعداد و توانایی او در استفاده از جوانان است زیرا او در این زمینه کارنامه موفقی از خود در اتلتیکو بیلبائو به جای گذاشته است. صعود تیم B بارسا به دسته دوم فوتبال اسپانیا نیز می‌تواند موجب شود بازیکنان جوان بیشتری از این تیم به تیم اصلی بارسا راه یابند.

یکی دیگر از دلایل منطقی تغییر سیاست‌های بارسا در این زمینه، خریدهای ناموفق و گرانقیمت طی سال‌های گذشته بوده است. بازی‌های نه چندان خوب آردا توران، پاکو آلکاسر و آندره گومز این سوال را در ذهن تماشاگران این تیم به وجود آورد که آیا بازیکنان لاماسیا نمی‌توانند عملکرد بهتری داشته باشند؟ با توجه به همین شرایط و اوضاع به نظر می‌رسد زمان آن رسیده که لاماسیا بار دیگر احیا شده، والورده به بازیکن‌سازی خود ادامه داده و سران بارسا نیز تا مدتی دسته‌چک‌های خود را کنار بگذارند. اگر این اقدام صورت نگیرد، بخش مهمی از ماهیت وجودی این باشگاه بزرگ روند رو به افول خود را ادامه می‌دهد.

حسین خلیلی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها