راهپیمایی با شکوه روز جهانی قدس در سراسر ایران برگزار شد

«نه» به سازش و اشغالگری

راهپیمایی روز جهانی قدس امسال با شعار «روز جهانی قدس، رمز وحدت و جهاد امت اسلامی، حمایت از مردم مظلوم فلسطین و زوال قطعی رژیم صهیونیستی» روز گذشته همزمان با دیگر کشورها در ایران اسلامی برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۴۴۷۹۹

مردم روزه‌دار ایران اسلامی با وجود گرمای هوا حضوری گسترده در راهپیمایی دیروز داشتند و حماسه‌ای دیگر در حمایت از محور مقاومت و مقابله با آمریکا و رژیم صهیونیستی خلق کردند.

در تهران نیز همانند سایر استان‌های کشور همانند سال‌های گذشته شاهد حضور پرشور و به‌یاد‌ماندنی روزه‌داران در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی بودیم و البته روز قدس امسال را می‌توان تکمیل‌کننده پاسخ کوبنده موشکی به تحرکات تروریستی و حامیان آنها نیز دانست.

مردم روزه‌دار در مسیرهای مختلف تعیین شده و با در دست داشتن پلاکارد و کاغذ نوشته با مضامین ضدصهیونیستی و سر دادن شعارهای مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل، مرگ بر آل‌سعود و مرگ بر داعش، خشم و انزجار خود را از اقدامات جنایتکارانه و وحشیانه رژیم اشغالگر قدس و دست‌نشانده‌های این رژیم ابراز کردند.

راهپیمایی روز قدس امسال با نمایش توانمندی‌های موشکی ایران، زنده نگه داشتن یاد شهدای ترور، نمایش تابوت نمادین ترامپ، تقدیر از رشادت‌های شهید همدانی توسط گروه سرود سفیر و پخش آهنگ «مرگ بر آمریکا» ی حامد زمانی در برخی مسیرهای راهپیمایی همراه بود.

قطعنامه راهپیمایی روز قدس

شرکت‌کنندگان راهپیمایی روز جهانی قدس در پایان مراسم طی قطعنامه‌ای با تاکید بر استفاده از تمامی ظرفیت‌های مادی و معنوی خود برای حمایت از انتفاضه فلسطین و مقاومت اسلامی، رواج خط سازش و عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس از سوی رژیم آل‌سعود را محکوم کردند.

در بخشی از این قطعنامه که پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران در محل دانشگاه تهران قرائت شد، آمده است: آمریکا را همچنان «شیطان بزرگ»، غیرقابل اعتماد و دشمن شماره یک خود دانسته و با محکوم کردن هرگونه مانع‌تراشی در مسیر تامین حقوق حقه ملت ایران در سند «برجام»، اعمال تحریم‌های جدید را مصداق نقض آشکار برجام می‌دانیم و از دولت و مسئولان مربوط به‌ویژه هیات نظارت بر اجرای برجام انتظار داریم تا با تأسی به ملاحظات و منویات راهبردی مقام معظم رهبری مدظله العالی اقدام متقابل و جدی را قاطعانه در دستورکار قرار دهند.

حضور روسای قوا، مسئولان و شخصیت‌ها

روسای قوا، مسئولان و شخصیت‌ها نیز همگام با اقشار مختلف ملت ایران در راهپیمایی پرشکوه روز جهانی قدس شرکت کرده و فریاد حمایت از مردم مظلوم فلسطین سردادند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور در حاشیه راهپیمایی روز جهانی قدس گفت: قبل از هر چیز باید از ملت بزرگ ایران تشکر کرد که هر سال پرشورتر از سال‌های قبل در خیابان‌ها حضور پیدا می‌کنند. پیام مردم در روز قدس پیام تنفر از رژیم صهیونیستی غاصب و اشغالگر و پیام حمایت از یک ملت مظلوم بزرگ در تاریخ است که 70 سال مورد ظلم و ستم قرار گرفته است.

وی افزود: روز جهانی قدس امسال اهمیت ویژه دیگری نیز دارد، از یکسو به‌خاطر حضور تروریست‌ها در منطقه که مورد حمایت صهیونیست‌ها هستند و مردم ما قاطعانه می‌خواهند تروریسم را از منطقه بزدایند و بیرون برانند. رئیس‌جمهور اظهار کرد: مساله دیگر آمریکاست. آمریکایی‌ها همواره به فکر تجاوز به حقوق مردم بودند و امسال هم طرح‌هایی در سنا و مجلس نمایندگان علیه ملت ایران دارند، ملت ایران قاطعانه در این راهپیمایی می‌خواهد به آمریکایی‌ها بگوید که پاسخ قاطع آنها را دولت جمهوری اسلامی ایران خواهد داد و مسیری که ملت ایران انتخاب کرده، ادامه می‌یابد.

تلاش نظام سلطه برای انحراف از مساله فلسطین

آیت‌الله صادقی آملی‌لاریجانی رئیس قوه قضاییه، نیز در جمع راهپیمایان گفت: نظام سلطه بخصوص آمریکایی‌ها و اذنابشان در منطقه تلاش می‌کنند جای مساله اصلی فلسطین را با مسائل فرعی همچون ایران‌هراسی عوض کنند که موفق نخواهند شد.

وی افزود: مساله فلسطین مساله اساسی برای جهان اسلام است و فقط مساله مظلومیت یک ملت نیست، بلکه مساله نظام سلطه جهانی است.

آملی‌لاریجانی اظهار کرد: فریاد ملت ما نه فقط فریاد مظلومیت یک ملت است بلکه فریاد برسر نظام سلطه است و آنها از همین نگرانند.

صهیونیسم یک پدیده شیطانی

رئیس مجلس شورای اسلامی هم در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به لبیک دوباره مردم به ندای امام(ره) در روز قدس گفت: در حافظه قرن اخیر پدیده‌ای شوم‌تر از تأسیس رژیم صهیونیستی نداریم.

علی لاریجانی افزود: هم ایجاد آن براساس یک نقشه شیطانی بود، هم در شکل‌دهی آن جنایاتی مرتکب شدند که در تاریخ نظیر ندارد.

وی اظهار کرد: تأسیس این رژیم نقطه آغاز ماجراجویی گسترده در خاورمیانه شده است و تا امروز که دست این رژیم در حمایت از تروریست‌ها علنی شده، کل کشورهای اسلامی را درگیر کرده است.

وی ادامه داد: مسلمانان با پدیده‌ای تبهکار مواجه هستند به نام صهیونیسم که گرچه خود را متکی به یهود کرده، اما یک دستاویز است. یک دسیسه استعماری حقیقت قضیه است که قدرت‌های بزرگ در آن دست داشتند تا ملل مسلمان را در آن درگیر کنند؛ والا یهودیان در ایران هم زندگی می‌کنند و از صهیونیست‌ها بیزار هستند و در جهان هم یهودیانی هستند که صهیونیست‌ها را محکوم می‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: حال چرا ما مسلمانان به مساله فلسطین و این سرزمین حساس هستیم و برای بازگشت این سرزمین به دست مردم آن قیام می‌کنیم؟ مثل روز قدس؛ اولا قدس قبله نخست مسلمانان است به طوری که پیامبر(ص) در دورانی که در مکه عبادت می‌کردند، طوری قیام نماز می‌کردند که رو به بیت‌المقدس باشند و کعبه میان ایشان و بیت‌المقدس قرار گیرد و شانزده ماه پس از هجرت هم به سوی بیت‌المقدس نماز می‌خواندند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: پس از تحول قبله مسلمین از بیت‌المقدس به سوی مسجدالحرام، بازهم قدس همچنان مقدس و محترم ماند و در احادیث از لسان معصومین بر حرمت و کرامت آن تأکید بسیار شده است.

عملیات موشکی، محور وحدت

آیت‌الله سیداحمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران نیز در خطبه‌‌های نماز جمعه تهران با اشاره به حضور پرشکوه مردم در راهپیمایی روز جهانی قدس افزود: نفرت از استکباری که امروز تجلی یافته در دولت استکباری آمریکاست که پنجه در جان مسلمانان جای جای جهان اسلام انداخته و ما می‌بینیم که دریمن، سوریه و بحرین جای پنجه‌های خونین استکبار مشهود است.

خطیب نماز جمعه تهران در خطبه دوم نماز جمعه تهران به تحلیل عملیات موشکی اخیر اشاره کرد و گفت: عملیات موشکی محور وحدت شد و همه طیف‌ها و گروه‌ها از این عملیات حمایت کردند.

خاتمی اظهار کرد: این عملیات موشکی لیله القدر است که کاری بزرگ و ستودنی بود. وی در ادامه به طرح تحریم مجدد ایران در سنای آمریکا اشاره کرد و گفت: این طرح تحریم اخیر سنای آمریکا قطعا نقض برجام است که هم با جسم و هم با روح برجام (بخصوص با بند 29 برجام)، تناقض دارد و مردم منتظر برخورد قاطع با این عهدشکنی‌ها هستند.

خاتمی ادامه داد: از صد نفر در سنای آمریکا 98 نفر به این طرح ضد ایرانی رأی دادند اعم از دموکرات و جمهوریخواه و معنایش این است که همه‌شان سر و ته یک کرباس هستند و دشمن نظام جمهوری اسلامی ایرانند. خطیب نماز جمعه تهران گفت: دشمن گام به گام جلو می‌آید و وزیر خارجه سابق آمریکا پیش از این گفته بود ما تلاش کرده‌ایم ایران را در برنامه هسته‌ای به عقب‌نشینی واداریم و دولت بعدی باید تلاش کند ایران را در برنامه موشکی به عقب‌نشینی وادار کند که این حرف صریح آمریکایی‌هاست و مطمئن باشید که مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی‌شود و ملت ایران در برنامه موشکی مصمم است که ذره‌ای عقب‌نشینی نخواهد کرد.

بازتاب راهپیمایی روز قدس در رسانه‌های بین‌المللی

راهپیمایی میلیونی مردم ایران در نقاط مختلف کشور به مناسبت روز جهانی قدس، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی داشته است.

به گزارش مهر، در همین راستا، شبکه المیادین ضمن پوشش راهپیمایی روز جهانی قدس در تهران اعلام کرد: شرکت‌کنندگان در راهپیمایی روز جهانی قدس در تهران، پرچم آمریکا و اسرائیل را به آتش کشیدند.

همچنین پایگاه العهد نیز گزارش داد: در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان میلیون‌ها نفر از مردم ایران در تهران و دیگر استان‌های این کشور با حضور در راهپیمایی روز جهانی قدس جنایات صهیونیست‌ها را محکوم و بر حمایت خود از مبارزه مردم فلسطین برای آزادسازی قدس شریف تاکید کردند.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) هم اعلام کرد: مردم در راهپیمایی‌ روز قدس بر یاری مردم مظلوم فلسطین و محکومیت جنایات رژیم اشغالگر قدس و حامیانش تاکید می‌کنند.

گزارش آسوشیتدپرس درباره راهپیمایی روز قدس هم با این محور منتشر شد: «در تجمع ایران، چهره ترامپ و پرچم‌های اسرائیل روی تابوت قرار داده شده بود». این رسانه آمریکایی با اشاره به نمایش موشک‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در راهپیمایی دیروز، این اقدام را قدرت‌نمایی ایران خوانده است. در گزارش آمده که میلیون‌ها نفر در سراسر کشور به خیابان‌ها آمدند تا پرچم‌های اسرائیل و آمریکا را بسوزانند.

این رسانه غربی در ادامه به شعارهای مرگ بر اسرائیل شرکت‌کنندگان در راهپیمایی روز قدس در ایران پرداخته است. آسوشیتدپرس نوشت: شرکت‌کنندگان در راهپیمایی، علاوه بر آتش زدن معمول پرچم‌های اسرائیل و آمریکا، تابوتی در خیابان قرار دادند که روی آن تصاویر چهره رئیس‌جمهور ترامپ قرار داشت.

رویترز با اشاره به حضور ایرانی‌ها در این راهپیمایی نوشت: تظاهرات‌کنندگان شعار مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا سر دادند و بنرهایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود اسرائیل باید از نقشه جهان حذف شود.

خبرگزاری فرانسه هم نوشت: تظاهرات‌کنندگان تهرانی در مراسم روز قدس علیه آمریکا و اسرائیل شعار سر دادند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها