رئیس سابق شورای امنیت ملی رژیم صهیونیستی:

جنگ جدید در غزه «بازی با آتش» است

خلیل الحیه، نایب‌رئیس دفتر سیاسی حماس با اعلام این که ما در حماس جنگ با اسرائیل را آغاز نخواهیم کرد، گفت: پیش‌بینی نمی‌کنیم که جنگ جدیدی به راه بیفتد چون ما خواستار جنگ نیستیم و اشغالگران هم گفته‌اند خواهان جنگ نیستند. این اظهارات در حالی بر زبان یک مقام جنبش حماس رانده می‌شود که چند روز پیش یاکوب عمیدرور، رئیس سابق شورای امنیت ملی رژیم صهیونیستی ضمن هشدار به دولت بنیامین نتانیاهو از احتمال یک جنگ جدید در غزه به عنوان «بازی با آتش» یاد کرد و گفت خطرات زیادی برای رژیم صهیونیستی دارد.
کد خبر: ۱۰۴۳۴۸۳

وی توضیح داد که تصمیم به کاهش میزان برق ارسالی به نوار غزه به معنای اعمال فشارهای معیشتی و حیاتی بیشتر علیه ساکنان این منطقه است و همین باعث نزدیک شدن جنگ جدید در منطقه می‌شود که نتایج آن به هیچ وجه قابل پیش‌بینی نخواهد بود. گفتنی است باریکه غزه تاکنون شاهد دو جنگ سخت با رژیم صهیونیستی بوده است. در این دو جنگ هرچند تعدادی از شهروندان فلسطینی شهید یا مجروح شدند، اما مقاومت فلسطینی‌ها در برابر تجاوزات وحشیانه رژیم صهیونیستی جهانیان را حیرت‌زده کرد.

نگاهی به 2 تهاجم نظامی به غزه

یک بار رژیم صهیونیستی در سال 2008 به باریکه غزه حمله کرد. این حمله که به حمله 21 روزه معروف شد از تاریخ 27 دسامبر 2008 شروع و تا 17 ژانویه 2009 ادامه داشت. اسرائیلی‌ها نام حمله خود را عملیات «سرب گداخته» گذاشته بودند، اما به دلیل کشتار فلسطینی‌ها اعراب از این جنگ به عنوان «مجزره غزه = کشتار غزه» یاد می‌کنند. در این جنگ حدود 13 سرباز اسرائیلی به هلاکت رسیدند و در مقابل 1300 فلسطینی شهید و بیش از 800 نفر مجروح شدند. در جریان این جنگ بارها هواپیماهای صهیونیستی اماکن مسکونی مردم را در غزه هدف قرار دادند. اسرائیل همچنین با موشک‌باران خانه‌ها خسارت‌های فراوانی به غزه رساند، اما هرگز نتوانست مقاومت مردم غزه را درهم شکسته و آنها را تسلیم کند. به همین دلیل بعد از 21 روز جنگ و کشتار در نهایت رژیم صهیونیستی مجبور شد به صورت یکجانبه اعلام آتش‌بس کرده و نیروهای خود را از غزه خارج کند.

بار دیگر رژیم صهیونیستی در سال 2014 به غزه یورش آورد و به مدت 52روز این منطقه را آماج حملات وحشیانه خود قرار داد. ابتدا اسرائیل به بهانه ربایش و کشته شدن سه نوجوان اسرائیلی، حماس را متهم ساخت و حملات هوایی خود را شروع کرد. در جریان این جنگ نیز بارها اماکن مسکونی، مساجد و مدارس مورد هدف قرار گرفت و ویران شد. در این جنگ 64سرباز اسرائیلی به هلاکت رسیده و صدها نفر نیز مجروح شدند. درغزه نیز بیش از 2000 نفر شهید و هزاران نفر دیگر مجروح شدند. اسرائیل دریک مورد به مدرسه سازمان ملل متحد در غزه حمله کرد. این حمله بازتابی وسیع درسطح جهانی داشت و اسرائیل به دلیل ارتکاب چنین جنایتی محکوم شد. صهیونیست‌ها در این حمله دوم به خود مغرور بودند که با استقرار سامانه دفاع موشکی «گنبد آهنین» از موشک‌های فلسطینی در امان خواهند بود، اما در طول جنگ بارها شهرهای سرزمین‌های اشغالی آماج موشک‌های دست‌ساز حماس و گروه‌های مقاومت قرار گرفت. در این جنگ برای نخستین بار معلوم شد حماس از تونل‌های زیرزمینی برای انتقال نیرو و تجهیزات استفاده کرده است و همین مساله وحشت صهیونیست‌ها را دوچندان کرد.

بنابراین گزارش، رژیم صهیونیستی هفته پیش در پی نپرداختن پول برق از سوی تشکیلات خودگردان، اقدام به کاهش صادرات برق به نوار غزه کرد. محمود عباس گفته بود تشکیلات دیگر هزینه برق نوار غزه را متقبل نخواهد شد. هم‌اکنون مردم نوار غزه با یک میلیون جمعیت روزانه فقط چهار ساعت برق دارند و با این تصمیم رژیم صهیونیستی 45 دقیقه دیگر نیز از این مقدار، کاسته می‌شود.

کمک‌های انساندوستانه به غزه

از سوی دیگر یک کشتی الجزایری حامل کمک‌های بشردوستانه ظهر روز یکشنبه از بندر العریش در شمال شرق مصر راهی نوار غزه شد. این در حالی است که نوار غزه به دلیل تبانی دولت خودگردان و رژیم صهیونیستی روزانه فقط چهار ساعت برق داشته و این مقدار نیز درحال کاهش است.

به گزارش ایسنا، تهامی مجوری، یکی از رهبران جمعیت علمای مسلمان الجزایر تاکید کرد این کشتی حامل کمک‌های بشردوستانه برای مردم غزه بوده و از بندر الجزایر راهی بندر العریش مصر شده و از آنجا نیز به سمت نوار غزه حرکت می‌کند. در نهایت این محموله به طور زمینی و از طریق گذرگاه رفح وارد نوار غزه خواهد شد.

مجوری افزود که این کشتی چهارمین کشتی حامل کمک‌های بشردوستانه جمعیت علمای مسلمان الجزایر بوده و از دو سال پیش کارهای آماده‌سازی آن شروع شد. مقامات مصری چند هفته پیش با عزیمت این کشتی به نوار غزه موافقت کردند. وی تاکید کرد این محموله شامل کمک‌های پزشکی، پوشاک و برخی نیازمندی‌های دیگر و وسایل مدرسه برای ساکنان نوار غزه است.

همچنین یک کشتی کمک‌رسان ترکیه روز یکشنبه از بندر مرسین در جنوب ترکیه به سمت منطقه محاصره شده نوار غزه حرکت کرد. ویسی قایناق، معاون نخست‌وزیر ترکیه در این باره گفت: ترکیه با ارائه این کمک‌های بشردوستانه سعی می‌کند درد و رنج شهروندان مظلوم فلسطینی را بخصوص درماه مبارک رمضان کاهش دهد. قایناق با اشاره به این که «این کمک‌های بشردوستانه به دستور رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه آماده شده‌اند»، تصریح کرد: کشتی‌های حامل کمک‌های ترکیه تنها کمک‌های بشردوستانه با خود همراه ندارند بلکه حامل عشق و علاقه و حمایت‌های ملت ترکیه از ملت فلسطین است. ترکیه در قالب توافقات امضا شده با رژیم صهیونیستی در 27ژوئن گذشته در چندین نوبت کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه ارسال کرده است.

سال 2010 حمله کماندوهای صهیونیستی به کاروان کشتی مرمره موجب کشته شدن ده شهروند ترکیه‌ای شد. ترکیه پس از این حادثه سفیر خود در تل‌آویو را فراخواند و از اسرائیل خواست عذرخواهی کرده و به خانواده‌های قربانیان این حادثه غرامت پرداخت کند و به محاصره غزه نیز پایان دهد. در 22 مارس سال 2013 بنیامین نتانیاهو با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه تلفنی تماس گرفت و برای قربانیان ماوی مرمره و مجروحان آن حادثه از ملت ترکیه عذرخواهی کرد. رجب طیب اردوغان این عذرخواهی را پذیرفت. در 26 ژوئن ترکیه و اسرائیل یک «توافق‌نامه عادی‌سازی روابط» در شهر رم پایتخت ایتالیا امضا کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها