در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
کارشناسان اقتصادی درباره سیاستهای جدید دولت ترامپ معتقدند وی با استفاده از این سیاست به دنبال دستیابی به فرصتهای بیشتر شغلی برای آمریکاییهاست بخصوص اینکه بسیاری از صنایع این کشور مرتبط با استفاده از سوختهای فسیلی مثل خودروسازی، نفت و ... بوده و درشرایط فعلی با چالش رکود دست و پنجه نرم میکنند.
این افراد میگویند دولت آمریکا در تلاش است تا با استفاده از نفت شیل قیمت جهانی انواع سوختهای فسیلی را کاهش داده تا به نوعی محصولات تولید شده آمریکا با قیمت کمتری روانه بازارهای مصرف شود که به دنبال آن فرصتهای شغلی بیشتری را در خاک خود، بخصوص صنایع مهم تجربه کند. این درحالی است که سیاست اخیر دولت ترامپ دودوتای اقتصادی کشورهایی مثل دانمارک را با چالش روبهرو کرده است به این دلیل که این کشور سرمایهگذاری گستردهای در این زمینه داشته و به دنبال دستیابی به سهم بالاتری از اقتصاد بدون سوخت فسیلی بوده است درحالی که امروز تمام دادههای اقتصادی به زیانش تغییر جهت دادهاند.
وستاس ویند سیستم، اولین قربانی
شرکت دانمارکی وستاس ویند سیستم بهعنوان بزرگترین تولیدکننده توربینهای بادی جهان در اتحادیه اروپا امروز قربانی اصلی سیاست جدید دولت ترامپ است به این دلیل که در اولین ساعات اعلام این سیاست، سهام شرکت یاد شده به رنگ قرمز درآمد و سراشیبی سقوط را پیش گرفت. این شرکت بزرگ صنعتی در دانمارک که فرصتهای شغلی بسیاری را به اقتصاد این کشور اروپایی هدیه داده بود با در نظر گرفتن چنین شرایطی به نوعی نسبت به آینده اقتصادی خود دچار تردید شده است، چون بزرگترین بازار خود یعنی ایالات متحده آمریکا را از دست داده است. وابستگی بیش از 40 درصدی این شرکت به بازارهای آمریکا باعث شد تا کاهش ارزش سهام این شرکت سرعت گرفته و بیانگر کاهش 8/2 درصدی تنها در ساعات اولیه اعلام چنین سیاستی باشد به صورتی که هر سهم این شرکت به پایینتر از 572 کرون رسید.
به گفته کارشناسان بازارهای مالی دانمارک این بدترین کاهش ارزش سهام در بازار مالی کپنهاگ از ابتدای سال بوده که میتواند مشکلات اقتصادی قابل ملاحظهای برای این شرکت ایجاد کرده و در نهایت فرصتهای شغلی زیادی را از این شرکت خواهد گرفت. وزارت انرژی دانمارک اعلام کرده است مقامهای این وزارتخانه برای رسیدن به شرایط قراردادهای منعقد شده این شرکت با ایالات متحده آمریکا بزودی راهی واشنگتن خواهند شد تا با مسئولان آمریکایی نسبت به این موضوع دیدار و گفتوگو داشته باشند.
مورتن دیرهولم، معاون ارشد بازاریابی و ارتباطات شرکت وستاس ویند سیستم در این زمینه به بلومبرگ میگوید: اگرچه بهتر بود آمریکا در این تفاهمنامه باقی میماند اما به هرحال اتفاقی است که افتاده و باید آن را مدیریت کرد.
دیرهولم در ادامه میافزاید: استفاده از انرژی بادی در ایالات متحده دارای سابقهای طولانی و مقرون به صرفه است به این دلیل که برای دستیابی به انرژی برق هزینهای بسیار اندک پرداخت میشود و اکنون در بسیاری از نقاط این کشور توربینهای بادی مشغول کار هستند اما به هرحال ممکن است در آینده نزدیک روند تقاضا و همچنین بودجه نگهداری از این سیستمها کاهش یابد که به زیان وستاس ویند سیستم است. این مقام شرکت وستاس ویند سیستم معتقد است با توجه به گسترده شدن استفاده از این توربینها در صنایع مختلف آمریکا مثل کشاورزی و دامپروری تعداد مشاغل زیادی به آن وابسته شده است به عنوان مثال در 50 شهر بزرگ آمریکا تقریبا صد هزار فرصت شغلی مستقیم به استفاده از این توربینها وابسته شده است و در صورت حذف آنها این تعداد بیکار به جامعه آمریکا تحمیل خواهد شد که مخالف سیاستهای اقتصادی دونالد ترامپ است.
گروکشی از تسلا
اگرچه مدت زیادی از اعلام سیاست جدید دولت ترامپ نسبت به خروج از تفاهم نامه پاریس نگذشته، اما ظاهرا از همان روزهای ابتدایی ورود وی به کاخ ریاست جمهوری زمزمههای چنین سیاستی باعث شده تا برخی از کشورها مثل دانمارک برای کاهش زیانهای اقتصادی خود دست به اقدامهای مشابهی بزنند. در این زمینه کارشناسان اقتصادی به سیاستهای مالیاتی دانمارک نسبت به تولیدات شرکت آمریکایی تسلا که در زمینه تولید خودروهای الکتریکی سرمایهگذاری گستردهای کرده اشاره میکنند.
این افراد معتقدند اعمال تعرفههای سنگین واردات این نوع خودروی آمریکایی به نوعی مقابله به مثلی از سوی دولت دانمارک برای مقابله با زیانهای اقتصادی در شرکتهای خود که در تولید تجهیزات استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر فعالیت میکنند، بوده است. در این زمینه انجمن خودروسازان اروپا ACEA در آخرین گزارش خود نسبت به فروش خودروهای الکتریکی در بازار اتحادیه اروپا عنوان کرده است فروش خودروهای الکتریکی تسلا در دانمارک در سه ماهه ابتدایی سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 5/60 درصد کاهش یافته درحالی که در همین مدت فروش خودروهای یاد شده در کشورهای همسایه بطور متوسط 80 درصد فزونی یافته به عنوان مثال تنها در کشور سوئد این خودروساز آمریکایی با 30 درصد افزایش فروش مواجه شده است.
این انجمن درباره بازار خودروهای الکتریکی در دانمارک میگوید: آمارهای به دست آمده نشان میدهد هنوز جذابیت مناسبی برای مردم دانمارک نسبت به استفاده از این خودروها بهوجود نیامده است درحالی که فرهنگ استفاده از دوچرخه در میان مردم دانمارک بسیار گسترش یافته و میبینیم روز به روز بازار استفاده از این وسیله نقلیه درحال گسترش است. در بخشی از گزارش انجمن یاد شده آمده است دانمارک به عنوان یکی از کشورهای مطرح در استفاده از انرژی بادی جهت تولید برق اوایل سال 1980 میلادی سعی در تولید خودروی الکتریکی کرد اما با توجه به فرهنگ مردم بومی این کشور طرح یادشده با موفقیت چندانی روبهرو نشد به صورتی که مردم دانمارک درسال 2015 میلادی یا دوره شکوفایی خرید خودروهای برقی در سراسر جهان 5298 دستگاه دوچرخه خرید کردند که این تعداد دوچرخه در واقع دو برابر تعداد دوچرخه فروخته شده در ایتالیا با جمعیتی ده برابر دانمارک بود. به گفته کارشناسان صنعت خودروسازی الکتریکی در اتحادیه اروپا فروشندگان این نوع خودروها بخصوص مدیران بازاریابی تسلا مدتهای طولانی درحال رایزنی با دولت دانمارک برای کاهش مالیات 180 درصدی واردات خودروهای الکتریکی خارجی به خاک دانمارک بودهاند که اتفاق اخیر میتواند این چانه زنی مدیران تسلا را با چالشی بسیار جدی مواجه کند. سایه سنگین سیاست اخیر دولت ترامپ در بازار خودرویی تسلا در خاک دانمارک به گونهای است که لیرک فلادر، رئیس اتحادیه فروشندگان خودروهای الکتریکی دانمارک در مصاحبه تلفنی خود با بلومبرگ میگوید: در این بازار پررقابت قیمت تعیینکننده است و در صورتی که مالیات واردات خودروهای تسلا در این بازار کاهش نداشته باشد قطعا این خودروساز باید به دنبال بازاری خارج از بازار دانمارک باشد. فلادر در ادامه میافزاید: با در نظر گرفتن افقهای نا روشن در آینده اگرچه هنوز مذاکرات مختلفی در این زمینه در حال انجام است اما هیچ تولیدکننده یا فروشندهای علاقهمند به سرمایهگذاری در بازاری که شاید ایجاد شود، نیست.
منبع: بلومبرگ
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
برای بررسی کتاب «خلبان صدیق» با محمد قبادی (نویسنده) و خلبان قادری (راوی) همکلام شدیم