دبیر شورای‌‌عالی امنیت ملی با بیان این‌که همکاری‌های ایران و روسیه در چارچوب همکاری‌های راهبردی مشترک به منظور مقابله با تروریسم در منطقه صورت می‌گیرد و طرفین در این زمینه هم‌سود هستند، گفت: در صورت استفاده از ظرفیت‌ها و فرصت‌های پدید آمده می‌توان شاهد ائتلاف‌های منطقه‌ای موثر به منظور تامین امنیت منطقه و جهان بود.
کد خبر: ۱۰۳۸۷۹۴

به گزارش دبیرخانه شورای‌‌عالی امنیت ملی، علی شمخانی در گفت‌وگو با موسسه مطالعات ایران و اوراسیا (ایراس) افزود: نمونه اخیر ائتلاف میان ایران، روسیه، سوریه، عراق و حزب‌الله لبنان در صحنه سوریه توانست معادلات را تغییر داده و تروریست‌ها را پس از سال‌ها عقب براند و حلب را آزاد کند. وی افزود: از نظر من این ائتلاف‌ها از شکل مقطعی به واسطه این‌که هدف آنها مقطعی نیست، عبور کرده‌اند. بی‌تردید هنوز تهدید تروریسم در رأس تهدیدات امنیتی ملی جامعه جهانی است. گرچه قدرتمندترین گروه تروریستی یعنی داعش طی دو سال اخیر روند رو به اضمحلالی داشته و اکثر مناطق تحت تصرف خود در عراق و بسیاری از مناطق تحت کنترل در سوریه را از دست داده است، اما این به مفهوم کاهش تهدید تروریستی نیست. از یک سو، جغرافیای عملیاتی داعش از سوریه و عراق به مناطق جدید تغییر خواهد کرد و از سویی دیگر، ماهیت تهدید از نظامی و تصرف سرزمینی به تهدید امنیتی و تروریستی تغییر خواهد کرد. به این منظور حفظ ائتلاف‌ها با توجه به این تغییرات در معادلات راهبردی و امنیتی ضروری است.

شمخانی در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار کرد: همکاری میان ایران و روسیه در موضوع مبارزه با تروریسم در ابتدا در چارچوب عزم روسیه برای پشتیبانی از دولت قانونی سوریه در جنگ با تروریسم و منافع راهبردی مشترک در این بخش آغاز شد و ادامه پیدا کرد. به صورت طبیعی برخی مواقع ممکن است اهداف ما در موضوعی مثل رژیم صهیونیستی هم راستا نباشد که طبعا در این خصوص به شکل دیگری عمل خواهد شد. دبیر شورای‌عالی امنیت ملی تاکید کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران نیز از ابتدای انقلاب بر مبنای اصل استقلال و عدم وابستگی به قدرت‌های جهانی دنبال شده است. توجه شود که همکاری به معنای عبور از استقلال نیست بلکه هدف‌های مشترکی وجود دارد که می‌تواند در قالب همکاری به آنها دست یافت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها