عطاالله بهمنش برای بیشتر مردم به خاطره‌های خوب تعلق دارد. یک گذشته خاطره‌انگیز، یک صدای نوستالژیک برای روایت افتخارات چند دهه ورزش ایران. اما برای اهل رسانه یک گزارشگر کم نظیر، یک روزنامه‌نگار با اطلاعات شگفت‌انگیز و حافظه خیره‌کننده و یک خبرنگار و منتقد بی تعارف است.
کد خبر: ۱۰۳۸۳۳۵

او مانند یک گنج کهن و مورد احترام اهالی ورزش است. زاده کرمانشاه دیاری که کم پهلوان و ستاره به ورزش ایران هدیه نکرده است. استاد بهمنش البته با ورزش بیگانه نبود و در کارنامه ورزشی‌اش چندین دوره قهرمان دو و میدانی تهران در رشته‌های نیمه استقامت را ثبت کرده. او دفاع راست بانک ملی بود و در رشته‌های تنیس و کوهنوردی نیز فعالیت می‌کرد. البته مهم‌ترین علاقه و بیشترین فعالیت بهمنش در کنار کشتی بود و 5 سال هم دبیر و نایب رئیس فدراسیون کشتی ایران بود.

با چنین سابقه‌ درخشانی، طبیعی است اطلاعات و تسلطش هنگام نخستین گزارش زنده ورزشی در ایران از رادیو (سال 1337) برای رقابت دو و میدانی تیم‌های ملی ایران و عراق انجام داد، شنوندگان را به وجد بیاورد.

صدای گیرا، دایره واژگان مناسب، بداهه گویی خلاقانه، تسلط به آمار، اطلاعات و جزئیات رکوردها و عناوین ورزشکاران و رشته‌های ورزشی، رابطه نزدیک با برخی از ستاره‌های تاریخ ورزش ایران از جمله جهان پهلوان تختی، قدرت نگارش و ... از او چهره کم مانندی در تاریخ رسانه‌های ورزشی ایران ساخته است.

بهمنش گرچه زیباترین خاطره ورزشی خود را درخشش تیم ملی کره شمالی در جام جهانی فوتبال 1966 و بازی این تیم مقابل تیم ملی پرتغال عنوان کرده است؛ اما بسیاری او را به خاطر گزارش‌هایش در چند المپیک به خاطر می‌آورند و دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و مغرب (مراکش). چند نسل از مردم ایران زمین، اطلاعات ورزشی‌شان را مرهون عطالله بهمنش هستند که به تنهایی یک رسانه بود.

کتاب‌های «جام جهانی فوتبال از آغاز تا 2002»، «بازی‌های المپیک از آغاز تا امروز» و «گام به گام، با جام: تفسیر و آلبوم فوتبال جام جهانی اسپانیا 1982» تنها بخشی از مکتوبات این مرد بزرگ است. مردی که روایتگر پرشور تاریخ ورزش ایران در یک قرن اخیر بود. به احترام او کلاه از سر برمی‌داریم.

مهدی توتونچی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها