مراقبت‌های پروتز ثابت و متحرک چیست؟
کد خبر: ۱۰۳۳۶۴۲

همیشه پیشگیری مقدم بر درمان است. توصیه من بر مسواک‌زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه است‌. نخ‌دندان فقط برای در آوردن باقیمانده غذا از بین دندان‌ها نیست. از آن برای تمیز کردن پلاک‌های میکروبی که روی سطح دندان قرار گرفته‌اند، استفاده کنید که با چشم دیده نمی‌شوند. برای برداشتن پلاک میکروبی لازم است، نخ دندان را 15-10 بار به هر دیواره دندان بکشید. مسواک را هم 15-10 بار به دیواره‌ها بزنید .

بهترین دهانشویه،آب نمک ساده است. یک‌چهارم قاشق چایخوری در یک لیوان آب (250‌ سی‌سی) برای چهار روز کافی است. دهانشویه در بازار زیاد است، اما در دسترس‌ترین آنها آب نمک ساده است. آب نمک را دو دقیقه بعد از مسواک‌زدن و نخ‌دندان کشیدن قرقره کنید. با عمل به این چند توصیه پوسیدگی بشدت کاهش می‌یابد.

برای پروتز هم توصیه‌های ذکر شده را بیان می‌کنید؟

هر پروتز به مراقبت خاص نیاز دارد. وقتی پروتز ثابت یا متحرک گذاشته می‌شود، رنگ دندان‌ها ممکن است تغییر نکند. بیمار تصور می‌کند دندان‌ها تمیز است و نیاز به مسواک زدن ندارد و این اشتباه است. بهترین روکش‌ها به اندازه نزدیکی مینای دندان به عاج چسبندگی ندارد و یک فاصله 100 میکرونی با دندان دارد. از این فضا میکروب وارد و لثه‌ها دچار آسیب و التهاب می‌شود. شما به اندازه دندانِ طبیعی باید برای تمیز کردن پروتز ثابت و متحرک وقت بگذارید. به عنوان مثال باید از نخ‌دندان مخصوص و مسواک مخصوص که شبیه شیشه‌شوی است و ( دو نوع مخروطی و استوانه‌ای دارد) استفاده کنید.

آیا برای شست‌وشوی دست دندان باید از دهانشویه خاص استفاده کرد؟

اگر دست دندان 24 ساعت در دهان بماند، مخاط لثه نازک و زخم ایجاد می‌شود و استخوان زیرین را تحلیل می‌برد. باید در شبانه روز هشت ساعت (موقع خواب) دست دندان را درآورید تا بازسازی نسج نرم استخوان انجام شود. برخی می‌گویند، دست دندان را در آب نمک بگذارید و برخی می‌گویند نیازی ندارد. اگر از دست دندان پلاستیکی یا رزینی استفاده می‌کنید، صبح و شب با استفاده از مسواک مخصوص خودش یا از مایع صابون دست برای شست‌وشوی آن بهره ببرید. هفته‌ای یکبار برخی قرص‌ها با برندهای مختلف را در آب 70درجه قرار دهید و دست دندان را در آن بگذارید. اگر این مواد در دسترس نیست، دو قاشق سرکه را در یک لیوان آب نیمه ولرم 70 درجه به مدت 20 دقیقه قرار دهید.

آیا افرادی که دست دندان دارند، به ماساژ لثه نیاز دارند؟

برخی معتقدند بله. برخی می‌گویند خیر. قبل از گذاشتن پروتز، برای برطرف کردن التهاب و... به ماساژ لثه احتیاج داریم .

آیا روکش‌ها نیاز به جرم‌گیری دارند؟

برخی انواع روکش‌ها ممکن است دچار جِرم و رنگ شوند. بستگی به نوع روکشی دارد که استفاده می‌شود. در صورت نیاز باید بروساژ و جرم‌گیری انجام شود.

آیا افراد دیابتی می‌توانند از پروتز استفاده کنند؟

دیابت سه بخش را درگیر می‌کند؛ عروق انتهایی مثل عروق ته چشم، پاها و دندان‌ها. دندانپزشک با شرط کنترل مناسب قند خون، می‌تواند کارهای دندان فرد مبتلا به دیابت را انجام دهد چون این افراد نیاز به مراقبت ویژه دارند و تحت شرایط خاص با کنترل مناسب قند خون این کار امکان پذیر است.

دکتر حبیب حاجی میر آقا

متخصص پروتز دندان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها