دنیا با سرعت زیادی در حال تغییر است و دامنه این تغییرات شامل شغل و فضای کسب‌وکار هم شده است. یکی از نگرانی‌های مهم انسان‌ها ربات‌ها هستند که همواره بحث‌ها و نظرات مختلفی در رابطه با تأثیر ربات‌ها روی شغل و زندگی انسان‌ها وجود داشته است.
کد خبر: ۱۰۳۲۷۸۵

در تحقیقی که اخیرا توسط گروه آدکو (Adecco Group) انجام‌شده است تأثیر حضور ربات‌ها در مشاغل مورد ارزیابی قرارگرفته است. در این تحقیق مشخص‌شده است که ربات‌ها باعث می‌شوند کارمندان و سایر افراد که در کنار این ربات‌ها کار می‌کنند احساس راحتی بیشتری داشته باشند و همچنین در فضاهای کاری هم انعطاف بیشتری به وجود خواهد آمد. نگرانی‌های زیادی در رابطه با جایگزینی ربات و ماشین به‌جای انسان وجود دارد و برخی مشاغل سنتی ممکن است از بین بروند و در کنار آنها شغل‌های جدیدی به وجود بیایند که شامل طراحی ربات‌ها، تعمیر و خدمات مختلف مربوط به آنها و یا کارها و فرصت‌های جدید بیشتری ممکن است ایجاد شود. واقعیت این است که ربات‌های آینده باعث صرفه‌جویی در وقت و مصرف انرژی خواهند شد و هزینه‌های زندگی افراد را کاهش خواهند داد چراکه کارها را از طریقی انجام می‌دهند که پیش‌ازاین به‌صورت سنتی و با انرژی زیاد انجام می‌شده است. در ادامه با برخی شغل‌هایی که به‌واسطه حضور ربات‌ها ایجاد خواهند شد آشنا خواهیم شد:

معلم ربات‌ها

واقعیت این است که همان‌طور که تلفن‌های همراه هوشمند توانستند به‌سرعت در میان افراد جوامع مختلف منتشرشده و مورداستفاده گسترده قرار بگیرند ربات‌ها هم از راه خواهند رسید و تمام ابعاد زندگی ما انسان‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند. در نظر بگیرید انسان‌هایی وجود دارند که در شغل مهم معلمی همچنان کار خواهند کرد، اما آنها به‌جای انسان‌ها به ربات‌ها تدریس خواهند کرد و برنامه‌های مختلف را به این ربات‌ها خواهند داد. با توجه به پتانسیلی که ربات‌ها برای دستورات جدید دارند درواقع منبع باز هستند افرادی هم وجود خواهند داشت که به ربات شما مهارت‌های جدیدی آموزش خواهند داد و از این طریق درآمد خواهند داشت. احتمالا در آینده آگهی‌هایی مانند این‌که اگر ربات شما کسل‌کننده شده است ما به او کارهای جدید می‌آموزیم منتشر خواهند شد و افرادی از همین راه‌ها و البته با استفاده از دانش خود نسبت به ربات‌ها به آنها مهارت یاد خواهند داد.

وکیل ربات‌ها

با توجه به ماهیت ربات‌ها آنها ممکن است در برخی موارد باعث بروز خسارت شوند و یک نفر باید از آنها دفاع کند. وکیل‌ها در آینده احتمالا یک گرایش جدید را هم تجربه خواهند کرد و آن‌هم این است که وکالت موکل رباتی خود را بر عهده خواهند گرفت. این افراد از این طریق مشتریان رباتی خود را خواهند داشت و در برابر خسارتی که ممکن است ربات‌ها وارد کنند از آنها در دادگاه‌ها دفاع خواهند کرد. این افراد آشنایی کامل نسبت به برنامه‌های ربات‌ها و دامنه فعالیت‌های آنها خواهند داشت و می‌توانند مشخص کنند که ربات بدون داشتن دستوری مخرب آسیب را وارد کرده است و شواهد و اطلاعات موردنیاز را در اختیار دادگاه‌ها قرار خواهند داد. این وکیل‌ها علاوه بر دفاع از ربات‌ها به مالکان آنها هم کمک خواهند کرد.

ناظران ربات‌ها

استفاده از وسایل خودران و خود پرواز و خود خرید و... در جامعه آینده اجتناب‌ناپذیر است و افراد باید حضورداشته باشند تا بر عملکرد این وسایل نظارت کرده و به‌صورت گروهی آنها را تحت نظر بگیرند. برای مثال وقتی خودروهای خودران در خیابان‌ها حرکت می‌کنند افرادی وجود خواهند داشت که آنها را مدیریت کرده و اشکالاتی که ممکن است به وجود بیاورند و یا از کنترل خارج شوند را کنترل کنند. این ناظران با استفاده از سیستم‌های مختلف کنترل ربات‌ها را در مواقع لزوم ممکن است به دست بگیرند و از راه دور شخصا وارد میدان شوند.

منبع: venturebeat.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها