به گزارش جام جم آنلاین از پدال، بورگوارد (BORGWARD)، یک خودروساز کهنهکار ژرمنی است که در سال 1929 میلادی توسط شخصی به نام کارل اف.دبلیو بورگوارد (CARL F.W BORGWARD) در شهر برمن آلمان پایهگذاری شد.
پس از طی دههها، در سال 1961 میلادی، تولید خودرو در این شرکت رو به خاموشی نهاد و خود بنیانگذار شرکت نیز دو سال پسازاین تاریخ دار فانی را وداع گفت؛ اما تقدیر بر آن بود که بورگوارد رستاخیز دگربارهای را تجربه نماید.
در بیست و یکمین روز از ماه می سال 2008 میلادی، کریستین بورگوارد (CHIRISTIAN BORGWARD)، پسر ارشد بنیانگذار این شرکت به همراه دیگر شریک خود کارل هاینز نوس (KARLHEINZ KNOSS)، این غول خفته را از نو بیدار و شرکتی به نام “BORGWARD AG” را در لوسرن سوئیس به ثبت رساندند؛ و البته در این میان، سرمایهگذاری سنگین شرکت فوتون که بر پایه برخی مندرجات، سهامدار صددرصدی بورگوارد است نقش محوری را در احیاء دوباره این نام پرآوازه اروپایی ایفاء نمود.
در نهایت، سال 2015 میلادی و پس از پس از 54 سال وقفه، نخستین محصول بورگوارد در قرن بیست و یکم میلادی، به نام BX7 پا به عرصه وجود نهاد. این خودرو یک کراساوور میان سایز است که در متن دیگری بدان خواهیم پرداخت.
بورگوارد BX5 که موضوع این مقاله است، یک کراساوور کامپکت است که نخستین بار، اوایل سال 2016 میلادی و در نمایشگاه ژنو سوئیس در معرض دید جهانیان قرار گرفت اما تولید آن کمی بعد و در ماه مارس سال جاری (2017 میلادی) آغاز شد. ابعاد خارجی این خودرو در حد و اندازه بلندقامت تأنی چون کیا اسپورتیج و هیوندای توسان است.
بهعنوان خودرویی که قصد ورود به بازار اروپا و بهویژه آلمان را دارد، بورگوارد BX5 از نمای ظاهری جذاب و چشمنوازی بهره میبرد. در این میان، جلوپنجره بزرگ کرومی در جلو که وسط آن آرم لوزی شکل این شرکت جای گرفته به همراه گلگیرهایی که هنرمندانه تراش خوردهاند و آینههای بیضیشکل جانبی، در همان لحظات آغازین توجه بیننده را به خود معطوف میکنند.
نیمرخ این خودرو که در ناحیه عقب تا حدی شبیه به مازراتی لوانته است، از فرمی دینامیک و اسپرت بهره میبرد و در این میان، وجود اوورهنگهای زیبایی که بر گلگیرهای عقب آن قالبریزی شدند به همراه رینگهایی با سایزی متناسب و درخور، نقش بسزایی در تزریق حس و حالی اسپرتی در پیکره بورگوارد BX5 دارند. طراحی ناحیه پشتی این خودرو نیز کاملاً بهروز و مدرن است.
بر روی درب عقب، چراغهای کوچکی نصب شده و اسپویلری با ابعادی مناسب بر قسمت فوقانی آن جای گرفته است و در زیر سپر عقب نیز، یک دیفیوزر نقرهای رنگ نصب شده است و البته چون دیگر طرحهای مدرن امروزی، اگزوزها هم از دیدگان ناظران بیرونی مخفی هستند. خلاصه کلام، بورگوارد BX5 خودرویی است که کلیت بدنه آن از قابلیت جذب بالایی در میان اکثر طبقات سنی جامعه برخوردار است.
برخلاف طرح آوانگارد بدنه، کابین این خودرو آنچنان که بایدوشاید پیشرو و مدرن نیست. گرچه داشبورد از قالب زیبایی بهره میبرد و کیفیت متریال به کار رفته در آن نیز در سطح بالایی ارزیابی میشود اما روی هم رفته کمی شلوغ به نظر میرسد. پوشش رویی داشبورد از رنگ بژ و مشکی ترکیب یافته و در جایجای آن اجزای چوبی دیده میشوند. در بخش میانی داشبورد و بالای آن، یک صفحه نمایش لمسی به سایز 8 اینچ جای گرفته که قابلیت سازگاری با APPLE CARPLAY را داراست. دوربین دید عقب و سامانه اینترنتی WiFi هم از دیگر امکانات موجود در آن هستند. فرم فرمان بورگوارد BX5 برای یک خودروی مدل سال 2017 میلادی، کمی عقب مانده به نظر میرسد.
البته ناگفته نماند که این روزها خودروهای بسیاری از چنین طرحهایی برای غربیلک فرمان خود بهره میبرند. پانل پشت فرمان نیز با صفحات آنالوگ درجهبندی شده است که تأکیدی است بر مایههای اسپرتی این خودرو. در این میان، حجم فضای داخل کابین در حد بسیار خوبی است و فضای کافی برای پا و سر سرنشینان در جلو و عقب آن وجود دارد و از این حیث کمبودی مشاهده نمیشود.
در حال حاضر، تنها یک پیشرانه 4 سیلندر 1.8 لیتری به توان 190 اسب بخار و گشتاور 280 نیوتن متر برای این کراساوور چینی – ژرمنی در دسترس خریداران است. یک پیشرانه 1.4 لیتری توربو به توان 140 اسب بخار و گشتاور 240 نیوتن متر و همچنین، یک پیشرانه 1.4 لیتری توربو هیبریدی به توان 253 نیوتن متر و گشتاور 453 نیوتن متر نیز بهزودی به آن ملحق خواهند شد. پیشرانه 1.8 لیتری توربو با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک و پیشرانه 1.4 لیتری توربو با گیربکس 7 سرعته اتوماتیک کلاچ دوبل (DCT) عرضه خواهند شد. بورگوارد BX5 در دو گزینه تک و دو دیفرانسیل در بازار فروخته میشود.
بهای بورگوارد BX5 در بازار چین، از 146,800 یوآن (حدود 21,350) شروع شده و به 216,800 یوآن (حدود 31,500 دلار) ختم میگردد.
طول/عرض/ارتفاع این خودرو معادل 4483/1876/1677 میلیمتر و فاصله بین دو محور عقب و جلوی آن نیز برابر با 2685 میلیمتر است.
خودروهای ساخت بورگوارد به لحاظ فنی و تکنیکی در سطح و اندازه خودروهایی چون فولکسواگن بوده و کاملاً نیز قابل رقابت با همتایان قدر ژاپنی و کرهای خود هستند. بورگوارد BX5 با تکیه بر ظاهر جذاب، کیفیت بالای متریال و پیشرانه توانمند خود، در صورت قیمتگذاری مناسب از طرف بهمن موتور، میتواند کار را برای آسیاییهای خوش آب و رنگ وارداتی در بازار ایران بسیار سخت نماید. پس جهت قضاوتی بهتر باید منتظر بهایی ماند که شرکت وطنی برای آن تعیین میکند.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد