آخر هفته‌ها اغلب فرصتی دست می‌دهد تا به سینما بروید، به تماشای نمایشی بنشینید یا از بین کنسرت‌های متعددی که این روزها برگزار می‌شود، یکی را انتخاب کنید و به آثار خواننده‌ها و گروه‌های موسیقی مورد علاقه‌تان گوش بسپارید. اما اگر از آن دسته محسوب می‌شوید که هزینه تهیه بلیت کنسرت‌ برای‌تان سرسام‌آور است و از سویی بلیت 35 یا 40هزارتومانی تئاتر هم در کت‌تان نمی‌رود، و البته سینما هم جزو انتخاب‌های این آخر هفته‌تان نیست، می‌توانید به خیل گالری‌هایی سر بزنید که کلی نمایشگاه نقاشی و طراحی و... برپا کرده‌اند و لابد می‌دانید که برای تماشای آثار هنرهای تجسمی نیازی نیست ریالی هم پرداخت کنید.
کد خبر: ۱۰۳۱۴۷۰

در این گزارش تعدادی از این گالری‌ها و نمایشگاه‌های‌شان در شهر تهران را معرفی کرده‌ایم. از ابتدای این هفته، با 22 افتتاحیه و 46 فرصت گالری‌گردی، گالری‌های تهران میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی بوده‌اند.

تابلوهای دیدنی درمبخش

حتی اگر چندان اهل گالری‌گردی نباشید، لابد تا کنون کاریکاتورهای او را در مطبوعات بارها دیده‌اید؛ کامبیز درم‌بخش، کارتونیست پیشکسوت این روزها برخی از آثارش را به گالری آرت‌سنتر باغ آورده و البته تا دوم خردادماه بیشتر فرصت ندارید تا به تماشایشان بنشینید. نمایشگاه مرور آثار کامبیز درم‌بخش در آرت سنتر باغ واقع در بلوار اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، باغ انجمن خوشنویسان ایران برپا شده است. از سوی دیگر گالری آرته، نمایشگاه عکس‌های مارال اقبالی با عنوان «مادی» را برگزار کرده که تا 29 اردیبهشت‌ماه می‌توانید این آثار را ببینید. گالری آرته در ونک، خیابان ملاصدرا، بزرگراه کردستان جنوب، شیراز جنوبی، پایین‌تر از همت، بلوار علی‌خانی، 20متری گلستان، 12 متری دوم، پلاک 333 واقع است. نمایشگاه انفرادی طراحی‌های چوبی و نقش فرهاد فروتنیان هم نمایشگاهی است که گالری آریا برگزار کرده و تا دهم خردادماه برپا خواهد بود. گالری آریا نیز در خیابان ولیعصر است، بالاتر از سه‌راه عباس‌آباد، کوی زرین، پلاک 10.

هم آفتاب بگیرید هم سایه!

اما اگر می‌خواهید تماشاگر «کرشمه خورشید» باشید، باید تا خیابان الهیه بالا بروید! گالری آریانا نمایشگاهی از عکس‌های انوش اوحدی را با عنوان «کرشمه خورشید» برگزار کرده که البته فقط امروز و فردا فرصت دارید خودتان را به آن برسانید؛ به الهیه، انتهای خیابان مریم شرقی، ابتدای خیابان فرشته (شهید فیاضی)، شماره 9.

حالا که زیر کرشمه خورشید حسابی تابستانی شده و سوخته‌اید، پیشنهادی هم برای‌تان داریم که زیر سایه بروید و کمی بیاسایید. نیازی هم نیست راه دور بروید، در همین الهیه بمانید تا راهنمایی‌تان کنیم؛ گالری ایوان، نمایشگاهی از نقاشی‌های هرمز مه‌منش را با عنوان «سایه خاموشی» که بهنام کامرانی آن را گردآوری کرده است از 22 اردیبهشت برپا کرده و تا 5 خرداد در تهران، الهیه، خیابان مهدیه، خیابان جبهه، کوچه لسانی، بن‌بست حمید، شماره یک به نمایش درمی‌آید.

به عبارت دیگر؛ نمایشگاهی متفاوت

حالا کمی از نمایشگاه‌ها معمول فاصله بگیرید تا شما را به نمایشگاهی متفاوت ببریم؛ نمایش «دیگر ـ دیگرگونگی؛ حکایت شیخ صفی و هر چیز گستردنی» زیر مجموعه پروژه «کیوریتوریال به عبارت دیگر» در بنیاد لاجوردی افتتاح شده است. در این نمایشگاه، «فرش» به عنوان چیزی گستردنی در بررسی رشته‌ای از مناسبات اجتماعی و حرفه‌ای در حوزه هنر نقشی مفهومی ایفا می‌کند. این نمایشگاه پژوهش‌محور، زمینه‌های گوناگونی را در بر می‌گیرد و نگرشی متفاوت به تلفیق‌های هنرمندانه، نهادی و سازمند ارائه می‌دهد. این رویکرد در دو بخش اصلی ـ که در ارتباط با یکدیگرند و در گونه‌های متفاوت بازنمایی حضور دارند- عملی شده است. یک بخش شامل برگزیده‌ای از آثار هنری که در آنها «فرش» یا هر شکل/ مفهوم گستردنی، به چالش کشیده شده، واسازی شده، یا به‌عنوان امکان‌های جایگزین بازتولید شده است؛ بخش دیگر شامل بستری دیداری، شنیداری و نوشتاری که از ماده‌های پژوهشی، آرشیوی و مستند ترکیب شده است. تا 31 خرداد ماه، وقت دارید همه روزه از ساعت 16 تا 21 از این نمایش در بنیاد لاجوردی به نشانی تهران، خیابان نجات الهی، خیابان سپند (شرقی)، ساختمان شماره 32، پلاک 20، طبقه همکف دیدن کنید.

چیدمان، هنر دیجیتال

اما اگر اهل شرکت در برنامه‌های هنری هم هستید، یک پیشنهاد ویژه برایتان داریم. «فراخوان جایزه حمایتی تاداگرنت 2017 در قالب یک چیدمان تعاملی» برنامه‌ فاندینگ هنر دیجیتال است که برای هنرمندان ایرانی و بین‌المللی شرایطی مطلوب جهت بسط و تکمیل ایده‌ فراهم می‌آورد و با برنامه‌هایی منحصر به فرد از آنها حمایت می‌کند. این جایزه حمایتی که توسط گالری محسن راه‌اندازی و تأمین مالی شده، به پروژه‌ای بینارشته‌ای و تعاملی اعطا می‌شود که به بهترین شکل بسط‌یافته و قابل ارائه باشد. برندگان این جایزه هر ساله به موازات تادااکس سازه خود را به نمایش درمی‌آورند.

این جایزه تاکنون از سه پروژه‌ درخور توجه در حوزه‌ نیومدیا حمایت فنی و مالی کرده است. تاداگرنت 2017 از تولید و عرضه‌ آثار منتخب در زمینه‌ نیومدیا تا سقف 5000 دلار حمایت خواهد کرد. علاقمندان فقط امروز را فرصت دارند تا به گالری محسن واقع در ظفر، خیابان ناجی، خیابان فرزان، کوچه نوربخش، بلوار مینای شرقی، پلاک 42 مراجعه کنند.

گنجینه را فراموش نکنید

حتما خبر دارید که موزه هنرهای معاصر تهران، هرازچندگاهی گنجینه پرازش خود از بهترین آثار جهان را از انباری بیرون می‌اورد و جلوی چشم می‌گذارد. حالا هم این موزه، نمایشگاه منتخب آثار موزه هنرهای معاصر تهران را با عنوان «مسافران برلین و رم» برپا کرده است. از دست ندهید. تا اول خرداد هم بیشتر فرصت ندارید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها