آرایش جدید در صحنه رقابت‌های انتخاباتی دوازدهمین دوره ریاست جمهوری

انصـراف، ائتـلاف

با نزدیک شدن به روز رای‌گیری، نامزدها رفته‌رفته تصمیم قطعی خود را برای حضور یا عدم حضور در روز 29 اردیبهشت می‌گیرند.
کد خبر: ۱۰۳۱۰۸۴

در چنین روندی همانطور که در گذشته نیز سابقه داشته در روزهای منتهی به انتخابات برخی کاندیداها برای متمرکز شدن بیشتر آرای مردم به نفع کاندیدایی دیگر از عرصه کناره‌گیری می‌کنند و در همین راستا دیروز محمدباقر قالیباف، اولین نامزدی بود که به نفع یک نامزد دیگر، یعنی سیدابراهیم رئیسی کناره‌گیری کرد.

وی در بیانیه اعلام انصراف خود نوشته است: آنچه در این مقطع اهمیت دارد و حیاتی است، حفظ منافع مردم، کشور و انقلاب است و اکنون که این آرمان بزرگ، جز با تغییر وضع موجود محقق نمی‌شود، باید به منظور وحدت در جبهه انقلاب، تصمیمی اساسی و خطیر گرفت.

لذا برای حفظ این آرمان بزرگ، از همه حامیان مردمی خویش در سراسر کشور می خواهم که تمام ظرفیت و حمایت خود را برای موفقیت برادر ارجمندمان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی و به بار نشستن دولت کار و کرامت برای خدمت به مردم قرار دهند و از همه مردمی که در این مدت به تشکیل دولت مردم دل بسته بودند و از همه حامیان مردمی و یاران بی‌ادعای خودم که بی‌هیچ چشمداشتی و با تمام وجود در جهت تحقق آرمان‌های انقلاب تلاش کرده‌اند، تشکر و قدردانی می‌کنم. انتظار ما و مردم این است که این تصمیم، زمینه‌ساز آغاز دورانی جدید برای یک تحول اقتصادی باشد که با قطع دست 4 درصدی‌ها از اقتصاد، منتج به ایجاد اشتغال جوانان برومند این سرزمین و حمایت از مستضعفین و محرومان در ایران سربلندمان گردد.

وی در این اطلاعیه افزوده است: مبارزه تازه آغاز شده است و تا ریشه‌کنی کامل فساد و ناکارآمدی، باید جان و آبروی خود را نیز بی‌چشمداشت فدا کرد.

اقدام قالیباف در انصراف به نفع رئیسی با استقبال فعالان سیاسی و گروه‌های اصولگرا همراه شد. خبرگزاری تسنیم هم دیروز از ادغام ستاد‌های قالیباف و رئیسی خبر داد و نوشت: ستاد انتخاباتی «کرامت و کارآمدی» به ریاست محمد دهقان تشکیل شده است.

در همین حال علی پورعلی مطلق، دبیر ستاد انتخابات کشور در گفت‌وگو با ایرنا افزود: براساس قانون هرکدام از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری برای انصراف از عرصه رقابت انتخاباتی باید تصمیم خود را به صورت مکتوب به ستاد انتخابات کشور و هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری اعلام کنند.

آغاز روند ائتلاف در میان اصلاح‌طلبان

اسحاق جهانگیری نیز که از او به عنوان نامزد پوششی اصلاح‌طلبان در کنار حسن روحانی یاد می‌شد چند روز قبل اعلام کرده بود گفت‌وگو بین نامزدها و جریانات سیاسی شروع شده که بتوانند با هم ائتلاف کنند و ما هم اگر به ائتلافی برسیم اعلام می‌کنیم.

طبیعتا انصراف جهانگیری نیز به نفع روحانی خواهد بود و با انصراف او، رقابت جریان‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب، شفاف‌تر و شدیدتر خواهد شد.

سید مصطفی هاشمی‌طبا، دیگر نامزد اصلاح‌طلب نیز اعلام کرده انصراف نخواهد داد و تا روز آخر در عرصه می‌ماند.

در این میان با داغ شدن فضای ائتلاف‌ها، روز گذشته شایعاتی هم در مورد انصراف سید مصطفی میر‌سلیم، نامزد حزب موتلفه اسلامی به نفع سیدابراهیم رئیسی منتشر شد که البته میرسلیم و ستاد انتخاباتی او این خبر را تکذیب کردند.

ستاد انتخاباتی میرسلیم در اطلاعیه‌ای در همین خصوص تاکید کرد: باتوجه به انتشار برخی گمانه‌زنی‌ها درباره حضور جناب آقای مهندس سید مصطفی میرسلیم در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری به اطلاع می‌رساند، ایشان برنامه‌های تبلیغاتی و انتخاباتی خود را همچنان ادامه می‌دهد و هرگونه خبری درباره انصراف ایشان تکذیب می‌گردد.

دراین اطلاعیه آمده است: بدیهی است تنها مرجع مورد اعتماد درباره فعالیت‌های انتخاباتی جناب آقای مهندس سید مصطفی میرسلیم، ستاد انتخاباتی ایشان یا روابط‌عمومی حزب موتلفه اسلامی است.

انسجام آرا در اثر ائتلاف

در همین حال غلامعلی دهقان، فعال سیاسی در گفت‌وگو با جام جم با اشاره به این‌که شکل‌گیری ائتلاف‌ها، موجب انسجام بخشی آرا می‌شود، گفت: کنشگران سیاسی که در درون مجموعه سیاسی هستند تلاش می‌کنند با انصراف، نوعی اجماع‌نظر را شکل دهند که البته برخی مواقع این اجماع نظر شکل می‌گیرد و برخی مواقع خیر.

وی با اشاره به این‌که ائتلاف های انتخاباتی امری رایج در تمام دنیا است، گفت: معمولا این ائتلاف ها در دور دوم انتخابات شکل می گیرد که البته منافاتی با شکل گیری آن در دور اول نیز ندارد.

وی ادامه داد: این‌گونه ائتلاف‌ها می‌تواند بر حسب ضروریات و آرایش سیاسی در حال وقوعی باشد که هر جریان سیاسی در عرصه انتخاباتی دارد، در انتخابات جاری هم با انصراف برخی کاندیداها شاهد شکل گیری نوعی ائتلاف هستیم که مختص به یک جناح نیست و در هر جریان فکری، سیاسی در حال وقوع است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها