2 کشته و 400 زخمی در زلزله بجنورد

گلایه آسیب‌دیدگان زلزله بجنورد

زلزله 7/5 ریشتری که ساعت 22 و 30 دقیقه شنبه شب، غرب بجنورد در استان خراسان شمالی را لرزاند، دو کشته و 400 زخمی برجای گذاشت.
کد خبر: ۱۰۳۰۷۵۳

جان‌باخته‌های حادثه یک دختر نوجوان و زنی 54 ساله از اهالی روستاهای لنگر و قصر قجر هستند.

به گزارش جام‌جم، کانون زمین لرزه شهر پیش قلعه در غرب بجنورد است و از 30 شهر و روستایی که تحت‌تاثیر تکانه‌های آن قرار گرفته‌اند، بیشترین خسارت را شهرهای «بجنورد» و «مانه و سملقان» دیده‌اند به نحوی که برخی خانه‌های خشتی این مناطق 40 تا 70 درصد تخریب شده است. اهالی مناطق زلزله‌زده که شنبه شب را در بیرون از خانه‌های خود گذراندند، بیش از 34 مورد پس‌لرزه را احساس کردند.

یکی از آنها گفت: «در مغازه‌ام بودم که احساس کردم زمین می‌لرزد. سریع خودم را به خانه رساندم. همسرم زیر آوار گیر کرده بود که خودم نجاتش دادم.»

مادر دو فرزند نیز گفت: «زلزله بچه‌هایم را خیلی ترساند. ما سریع خودمان را از خانه بیرون کشیدیم. همه جا خاک بلند شده بود.»

معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال‌احمر با اشاره به حادثه دیدن 5100 نفر در این زمین لرزه به جام‌جم گفت: «11‌تیم واکنش سریع هلال‌احمر از استان‌های خراسان رضوی، سمنان و گلستان در قالب 521 تیم عملیاتی شامل 232 امدادگر و نجاتگر در عملیات امدادرسانی شرکت دارند. آنها تاکنون موفق به نجات 19 نفر از زیر آوار و اسکان ضروری 5060 نفر شده‌اند.»

شاهین فتحی به ادامه امدادرسانی در 30 شهر و روستای زلزله‌زده اشاره کرد و افزود: «در این حادثه 400 نفر مصدوم شدند که ده نفر از آنها توسط نیروهای هلال‌احمر در اختیار مراکز درمانی قرار گرفتند. یکی از‌ آنها زنی باردار از اهالی قصر قجر بود که توسط بالگرد به بیمارستان منتقل شد.»

به گفته وی، 1013 تخته چادر بین حادثه‌دیده‌ها تقسیم شده است. پنج تیم سگ زنده‌یاب نیز برای یافتن مصدومان احتمالی زیر آوار در محل حضور دارند.»

پس از وقوع زمین‌لرزه، معاون اول رئیس‌جمهور در تماس با استاندار خراسان شمالی بر ضرورت رسیدگی فوری به مصدومان و زلزله‌زده‌ها تاکید کرد.

وزیر کار نیز ظهر دیروز خود را به مناطق زلزله‌زده رساند؛ جایی که برخی اهالی‌اش چندان از نحوه امدادرسانی رضایت نداشتند. یکی از آنها مردی جوان بود که به خبرنگار صداوسیما گفت: «امدادگران آمدند، اما خدماتشان کم بود. اینجا 400 خانوار زندگی می‌کند، اما فقط هشت تخته چادر آوردند طوری که بین مردم درگیری شد و افراد چادرها را به سمت خود می‌کشیدند.»

مردی دیگر نیز گفت: «خانه‌ام را با پول وام خریده بودم و هنوز قسط‌هایش مانده بود که در این حادثه تخریب شد.»

به گفته معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن خراسان شمالی، خانه‌هایی که با رعایت شرایط فنی و اصولی ساخته شده بودند در این حادثه خسارتی ندیده‌اند.

علی روحانی با بیان این که 25 تیم از این بنیاد برای برآورد میزان خسارت به خانه‌های بجنورد و مانه و سملقان به محل اعزام شده‌اند، به ایرنا گفت: «یکی از دغدغه‌ها در وقوع بحران، سکونت مردم روستاها در منازل غیرمقاوم و خشتی و گلی است. در این زمین لرزه منازلی که با رعایت شرایط فنی و اصولی ساخته شده‌اند خسارتی ندیده‌اند بنابراین نیاز است تا نسبت به مقاوم‌سازی منازل مسکونی روستاییان اقدام شود.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها