شرکت در انتخابات هرچه بیشتر باشد بیشتر باعث افزایش اقتدار جهانی و منطقه‌ای یک نظام می‌شود.
کد خبر: ۱۰۳۰۵۹۰

شرکت گسترده از یک‌طرف نشان‌دهنده اعتماد عمومی و مردمی بودن نظام سیاسی و همین‌طور نشان‌دهنده علاقه‌مندی عمومی به نظام و برنامه‌های آن است. شرکت گسترده در انتخابات باعث ارسال این پیام به رقبا یا دشمنان کشور است که مردم کشور حاضر به فداکاری برای دستیابی به اهداف و رسیدن به آرمان‌های نظام هستند و اهمیت مشارکت گسترده در انتخابات از این جهت بسیار مهم است. در دنیای فعلی که در جامعه بین‌الملل، روابط منطقه‌ای و قدرت اهمیت بالایی دارد، شرکت در انتخابات یکی از عوامل واضح و آشکار افزایش قدرت و اقتدار یک کشور است که این اقتدار می‌تواند در صحنه‌های مختلف در پیشبرد اهداف موفق‌تر عمل کند.

برای افزایش مشارکت عمومی نقش نخبگان سیاسی، نقش جناح‌ها و احزاب سیاسی بسیار آشکار است و به صورت معمول احزاب سیاسی یا جناح‌های سیاسی حمایت‌کننده کاندیداها هستند که آنها را به صحنه انتخابات گسیل می‌کنند، بنابراین می‌توان این‌طور بیان کرد که احزاب سیاسی با کمک به کاندیداها و در واقع با حمایت برنامه‌ای از کاندیداها و با استفاده از امکاناتی که برای خواسته‌ها یا تجمیع خواسته‌ها در اختیار دارند، می‌توانند در انتخابات نقش مفید و خوبی را ایفا کنند. کاندیداها چون با رقبای خود طرف هستند می‌توانند بحث‌های معمولی در مورد برنامه‌ها داشته باشند که این نباید به عنوان دو قطبی شدن در جامعه تلقی شود. در واقع استفاده از این روش یعنی بحث‌ بین جناح‌های سیاسی نباید مشکلی ایجاد ‌کند، اما نکته‌ای که باید در رابطه با چگونگی افزایش مشارکت سیاسی به آن توجه کنیم، بحث نقش رسانه‌هاست که به نظر می‌رسد رسانه‌ها نقش مهمی در این بخش ایفا می‌کنند. رسانه‌ها از طریق اطلاع‌رسانی بموقع و همین‌طور آگاه کردن مردم از برنامه‌های کاندیداها می‌توانند نظرات آنها در مورد مسائل مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و بین‌الملل را به مردم اعلام کنند تا جامعه با شناخت خوب و کامل تحلیلی از واقعیت‌ها داشته باشند و همین باعث می‌شود صحنه تا حدود زیادی برای افزایش مشارکت عمومی آماده شود.

این نکته را باید توجه داشت که رسانه‌ها باید راهبرد از پیش طراحی‌شده‌ای داشته باشند. راهبرد در واقع در راستای هدف تدوین می‌شود و برای دستیابی به هدف که مشارکت خوب و بهینه است باید راهبرد حساب‌شده‌ای وجود داشته باشد و این راهبرد با استفاده از تجربیات گذشته و شرایطی که وجود دارد تدوین شود. باید در مورد هجوم رسانه‌های بیگانه نیز راهبرد و برنامه داشته باشیم و با اجرای آن بتوانیم آثار مخرب بعضی از تلاش‌های رسانه‌ای بیگانه را خنثی کنیم. رسانه‌ها در این راستا باید برنامه‌های کاندیداها را بخوبی معرفی کنند و حتی نقد و ارزیابی این برنامه‌ها را پوشش بدهند تا نهایتا در این رابطه با شایعاتی که معمولا در زمان انتخابات پخش می‌شود مبارزه شود.

یکی از مفاهیم کلیدی که در رابطه با روابط خارجی کشور و مسائل مربوط به سیاست خارجی و ارتباطات بین‌المللی به کار می‌رود، پیشبرد منافع ملی است، بنابر این واضح است که مشارکت عمومی هرچقدر در انتخابات گسترده‌تر باشد پیام‌های قاطع‌تری برای جهان دارد. مشارکت بالا در انتخابات به همسایگان، رقبا و دشمنان این پیام را می‌دهد که مردم آمادگی عمومی برای فداکاری در راه آرمان‌های کشور را دارند و همین‌طور این پیام را ارسال می‌کند که مردم آمادگی همراهی با دولت در اجرای اقتصاد مقاومتی، حل اشتغال و افزایش تولید را دارند.

انتخابات‌ مختلفی در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد چون نظام ما نظام مردمسالار دینی است و مردم نقش اساسی در زمینه انتخابات‌های مجلس خبرگان، ریاست جمهوری، انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات شورای شهر و روستا دارند، لذا این حضور گسترده را در دوره‌های مختلف نظاره‌گر بودیم و ان‌شاءالله این بار هم این مساله اتفاق خواهد افتاد.

دکتر مصطفی ملکوتیان / استاد دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها