جام‌جم فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی مستاجر جدید الیزه را بررسی می‌کند

نفس راحت اروپای متحد

پرونده انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در دومین دور رقابت‌ها بسته شد که نتیجه آن، پیروزی میانه‌روها و حامیان ماندن در اتحادیه اروپا بود؛ نتیجه‌ای که حداقل برای پنج سال دیگر تهدید خروج از اتحادیه را از میان می‌برد.
کد خبر: ۱۰۲۸۳۰۰

امانوئل مکرون، نامزد مستقل ریاست‌جمهوری فرانسه با کسب 65.1 درصد آراء در مقابل مارین لوپن، نامزد جبهه ملی در این انتخابات پیروز شد تا متحدان اروپایی فرانسه نفس راحتی بکشند. مکرون 39 ساله، بانکدار سابق است که مدت دو سال عهده دار سمت وزارت اقتصاد در دولت اولاند بود. وزارت کشور فرانسه، مشارکت مردم این کشور در پای صندوق‌های رای را بیش از 85 درصد اعلام کرد. مکرون به عنوان هشتمین رئیس جمهوری پنجم فرانسه (بیست و پنجمین رئیس جمهور) جانشین فرانسوا اولاند سوسیالیست می‌شود و سکان هدایت این کشور را در دست می‌گیرد.

در این انتخابات مارین لوپن، رهبر جناح راست افراطی جبهه ملی توانست 9/34 آرای ماخوذه را کسب کند.

شکاف در فرانسه و لزوم بازسازی اتحادیه اروپا

بعد از اعلام نتایج انتخابات،‌ مارین لوپن پیروزی رقیب انتخاباتی‌اش را به وی تبریک گفت. گرچه او بازنده انتخابات است؛ اما به گفته خود نتایجی مهمی به‌دست آورده‌اند و روش و شیوه‌ای که آنها هم‌اکنون آن را تثبیت کرده‌اند، ادامه خواهد داشت و تا زمانی که فرانسه مشکلات عدیده اقتصادی را حل نکند، حضور آنها هر دوره در صحنه انتخابات پر رنگ‌تر خواهد بود.

این میزان رای ریخته شده به حساب لوپن، یک عملکرد بی سابقه برای حزب جبهه ملی فرانسه به شمار می‌رود؛ حزبی که سیاست‌های ضد مهاجرتی اش زمانی مورد انزجار مردم فرانسه بود و اکنون این میزان اقبال به این حزب، نشان دهنده شکاف‌هایی است که مکرون در جامعه امروز فرانسه با آن روبه روست.

مکرون پس از پیروزی در انتخابات در جمع هوادارانش در پاریس حاضر شد و به ایراد سخنرانی پرداخت. به گزارش اسکای نیوز، وی گفت: همه به ما می‌گفتند غیرممکن است، اما آنها فرانسه را نمی‌شناختند. اکنون نگاه اروپا و جهان به فرانسه است و از ما می‌خواهند از روح آزادی و دموکراسی دفاع کنیم.

وی با اشاره به اولویت‌های فوری فرانسه افزود: چالش‌های فوری ما که باید به آن بپردازیم بازسازی اتحادیه اروپا، بازسازی اقتصاد و تامین امنیت فرانسه است.

مکرون با اشاره به آرای جبهه ملی فرانسه اضافه کرد: من می‌دانم شکاف در جامعه فرانسه باعث شد بسیاری از افراد به افراط‌گرایی رای بدهند. من به آنها احترام می‌گذارم. من شک، تردید و شکاف را در چهره بسیاری از فرانسوی‌ها دیدم. وظیفه من آن است که به سخنان آنها گوش کنم.

به گفته خبرنگاران حاضر در محل سخنرانی، قبل از شروع سخنرانی رئیس‌جمهور جدید فرانسه سرود اتحادیه اروپا به جای سرود ملی این کشور پخش شد که نشانه‌ای از تمایل مکرون برای بهبود و تقویت ساختار اتحادیه اروپا محسوب می‌شود.

برگزیت، چالش مکرون

پس از یک همه‌پرسی در سال 2016، مردم انگلیس به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رای دادند که از آن به برگزیت نام برده می‌شود. این کشور در 29 مارس 2017 رویه رسمی برای خروج را آغاز می‌کند که در دیرترین حالت تا 31 مارس 2019، بریتانیا را از اتحادیه اروپا خارج خواهد کرد. این مسأله هنوز بزرگ ترین چالش اتحادیه اروپا و قدرت‌های اصلی این اتحادیه یعنی فرانسه و آلمان است. آنها هنوز نتوانسته اند این شوک را کامل فراموش کنند.

ژان پیزانی فری، مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور منتخب جدید فرانسه در گفت‌وگو با رادیو بی بی سی گفت: دولت مکرون رویکرد سختگیرانه‌ای در مذاکرات برگزیت نسبت به شرایط خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا اتخاذ خواهد کرد. وی در عین حال افزود: هیچ‌کس خواستار برگزیت سخت نیست و منافع مشترکی از جمله منافع اقتصادی و امنیتی میان طرفین بعد از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا وجود خواهد داشت. پیزانی فری همچنین تاکید کرد: مکرون به‌دنبال مجازات کردن بریتانیا به‌دلیل ترک اتحادیه اروپا نیست، بلکه درصدد تقویت و قوی‌تر کردن آن و بر این باور است که اتحادیه اروپا بخشی از راه‌حل مشکلاتی است که همه با آن روبه‌رو هستند.

واکنش‌ها به پیروزی مکرون

در واکنش به انتخاب امانوئل مکرون به ریاست‌جمهوری فرانسه، مقامات سیاسی اروپایی این انتخاب را به وی تبریک گفتند. از جمله فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک پیام توییتری با بیان این که فرانسه سرمایه‌گذاری برای آینده را انتخاب کرد، افزود: آماده برای کار با مکرون و احیای اتحادیه (اروپایی) خودمان هستیم. زنده باید فرانسه؛ زنده باد اروپا!

سخنگوی آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز این نتیجه را «پیروزی برای اروپایی متحد و مستحکم» توصیف کرده است.

زیگمار گابریل وزیر خارجه آلمان هم پیروزی مکرون را «حفظ فرانسه در قلب اروپا دانست. ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپایی، هم از انتخاب مردم فرانسه استقبال کرده و گفته است که مردم فرانسه به آینده اروپا رای دادند. همچنین الکساندر فان در بلن، رئیس جمهور اتریش ضمن تبریک به مکرون، پیروزی او را پیروزی برای اروپایی قدرتمند دانست و نوشت: اروپا به فرانسه و فرانسه به اروپا نیاز دارد. ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس در تماس تلفنی‌اش با مکرون پیروزی‌اش را تبریک گفت. ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو نیز با درج پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: تبریک به خاطر پیروزی در انتخابات. منتظر هستم تا از شما در نشست 25 می‌ (4 خرداد) با هدف تقویت اتحاد ترانس آتلانتیک استقبال کنم. دونالد توسک، رئیس شورای اروپا هم پیروزی مکرون را به مردم فرانسه به خاطر انتخاب «آزادی، برابری و برادری» تبریک گفت. سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز از نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری در فرانسه استقبال کرد. بهرام قاسمی، ضمن استقبال از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه، این رویداد را به دولت و ملت فرانسه تبریک گفت.

تاثیر پیروزی مکرون بر بازارهای اروپا

در واکنش به پیروزی مکرون، ارزش یورو در برابر دلار آمریکا به بالاترین رقم در شش ماه گذشته رسید و ارزش سهام‌های آسیایی و آمریکایی نیز موقت به رکوردهای بالایی رسیدند.

به گزارش رویترز، هولگر اشمیدینگ، تحلیلگر بانک برنبرگ در این باره گفت: کاهش ریسک سیاسی در فرانسه این شانس را افزایش می‌دهد که رشد اقتصادی حوزه یورو بتواند امسال رشدی غیرمنتظره را تجربه کند. مکرون قصد دارد هزینه‌ها را در بخش عمومی به میزان قابل توجهی کاهش دهد و با سرمایه‌گذاری بیشتر در بخش آموزش و انجام اصلاحات تدریجی در سیستم مستمری بازنشستگی، مقررات دست و پاگیر را در بازار کار لغو کند.

اما بعد از رشد اولیه شاخص‌ها در بازار بورس پس از پیروزی مکرون و در حالی که تمرکز سرمایه‌گذاران از سیاست معطوف به سیاست‌های پولی شده، شاخص‌ها در بازارهای اروپایی و همچنین ارزش یورو مجدد کاهش یافت. با کاهش ریسک‌های سیاسی ای که بازارهای اروپایی از ابتدای سال با آن مواجه بودند، اکنون انتظار می‌رود بانک مرکزی اروپا با آسودگی بیشتری سیاست‌های اقتصادی و پولی خود را انقباضی کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها